SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hjälp igen!!!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26625
    ostmacka1
    Deltagare

      Hej igen! Idag när jag körde med imprezan så började den rycka och gå riktigt dåligt. Körde 20 meter till och då dog den. Väntade ett tag sen startade den igen. körde återigen ungefär 50 meter sen dog den igen. Sen ställde jag bilen och testade starta den igen efter ca 30 min och den gick igång skit lätt sen när den kom upp i ca 80 grader i vatten temp så dog den igen.

      Vad kan detta vara? gärna snabba svar om någon vet

      Sitter gems sprut
      3 tums hela vägen

      Mvh// Markus Johansson

      #228485
      Gilarski
      Deltagare

        Höftskott, nån tempgivare som är kass/glapp, vilket påverkar motorstyrets reglering av bränsle, varvtal etc, som sagt en gissning 🙂

        #228488
        ostmacka1
        Deltagare

          Höftskott, nån tempgivare som är kass/glapp, vilket påverkar motorstyrets reglering av bränsle, varvtal etc, som sagt en gissning 🙂

          Tänkte på det med. 🙂 men sitter en sån givare rakt in i blocket eller? I så fall vart ungefär?

          #228486
          Gilarski
          Deltagare

            Dels sitter en på kylet om jag inte missminner mig, denna mäter vattentempen. Vet dock ej om denna endast styr kylfläkten eller används i motorstyrs regler-algo.

            När det gäller oljetempen så är jag 99,9% säker på att en sådan inte finns i orginalmotorn. Trycksensorn för olja sitter däremot
            normalt vid generatorn, typ:

            Hittade en bra länk för lite mera info:

            http://beepdf.com/doc/206484/subaru_ej20_oil_gallery_access.html

            Så om det finns en oljetrycks sensor så sitter den ungefär under orginal Intercoolern (där under sitter även knacksensorn).

            Jag kan inte så mycket om Gems-sprutet men kolla upp vilka ingångar detta normalt använder, så kanske du kan se om nån tempinformation nyttjas.

            När jag hade problem med kallstarter på en VW så var det vattentempgivaren som var roten.

            #228489
            ostmacka1
            Deltagare

              Det gick inte bättre med att byta någon sensor.

              Soppa tryket ligger på 3 bar. Är det bra? Kan man mätta hur mycket volt den får ut från tändspolen?

              Kan det vara någon svänghjuls givare eller något?

              #228487
              Marcus_petersson
              Deltagare

                Hejsan.

                Jag tror att det är vevaxellägesgivaren eller kamaxellägesgivaren som strular. Har varit ute för ugnefär samma problem med en impreza, den var exakt lika tråkig som din. Till slut så startade den inte alls. Då var det kamaxellägesgivaren som var boven. Men vet inte hur gems sprutet reagerar dock.

                MVH // Marcus Petersson

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.