- Detta ämne har 14 svar, 3,765 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Jim_s.
-
FörfattareInlägg
-
5 september, 2011 kl. 17:43 #26672GaragekungenDeltagare
Tänkte bara dela med mig av mina första erfarenheter från att byta lamporna i ljusboxen, PIAA insatser, från 35W till 75W Xenon.
För det första kan jag konstatera att själva punkten för ljusalstring inte stämmer överens med var helljustråden i vanliga H4 lampor ligger.
Avståndet från anslaget är ca 34mm för 75W Xenon, ca 29mm på de 35W Xenon lamporna som jag tog ur och ca 25mm på H4 IPF (100W/170W) vilka säkert stämmer överens med standardiserade H4 original helljus.Detta gör att reflektorn inte fokuserar ljuset på samma sätt som tillverkaren tänkt sig – en nackdel om ni frågar mig.
I mina PIAA insatser ger ljuseflödet nu en s.k. “helljusbild” eller flodljus…
…och med 4st 75W Xenon så är det bra flöde på ljuset !!!
😉Jag beställde 6000K men enligt kartongerna så fick jag 4700K (eller nått sådant). Dessa har bästa ljusutbytet enligt alla studier och ljuset har ändå blåstick så det räcker.
Beställt av Xenonkungen – leveranstid ca 3 MÅNADER !!! 😮
Men den som väntar på nått gott…
😀5 september, 2011 kl. 19:43 #228860ErokDeltagareVi vill ha bild på hur det blev GK!! annars tror jag dig inte 😉
6 september, 2011 kl. 11:54 #228867Jim_sDeltagareBeställ från kineserna direkt istället. Xenonkungen hade ingen bra motivering till varför jag ska betala 3ggr mer för deras xenon. De har helt orimliga priser och kitten strular lika lite/mycket som de man beställer direkt från kina.
12 september, 2011 kl. 17:38 #228861GaragekungenDeltagareErok:
Jag återkommer med bilder efter det att jag provat att flytta glödlampan 9mm längre bakåt i färdriktningen. (Skall göra en liten adapter på reflektorn)
Då får jag ljusalstringen att stämma med brännpunkten för reflektorn och ljusbilden blir säkert helt annan.Nu lyser mycket av ljuset upp i trädkronorna och det ser i.o.f. väldigt imponerande ut när hela området (då man kör på småvägar) blir ljust som på dagen. Dock tappar man mycket av fjärr seendet på motorväg/liknande då stor del av ljuset går till spillo åt onödigt håll…
Skulle tro att jag nu har en ljusvinkel på ca 20 grader…
…vilket gör att man nästan blir lite bländad av återskenet från asfalten 10 meter framför bilen 😎Jim_s :
Lägg gärna ut en länk så slipper jag lägga ut onödiga pengar om jag får för mig att konvertera IPF-ljusen på Legacy´n 😉Vi SES i vintermörkret… 😀
19 oktober, 2011 kl. 17:31 #228862GaragekungenDeltagareHar gjort en justering på byggmåttet och fått ljuspunkten “rätt”…
…nu har jag “pencil beam” och ser lätt träd etc på ca 1 km avstånd i mörkret.Vem vill helljusduellera nu… !?!
😀Har inte haft tid att justera in alla än – lägger budget på jobbet och har inte ens haft tid att gå in här eller på “mitt” aprilia-forum senaste månaden.
Återkommer med bild (om det går), annars får valda delar av kompiskretsen här säkert se resultatet senare på isen i vinter.
😉Ses !
27 oktober, 2011 kl. 16:34 #228863GaragekungenDeltagareEn av lamporna tänder ibland INTE…
…får se om det beror på lampa eller box.Skall byta lampa mellan två av ljusen i helgen så ser man om problemet följer med eller ej. Kanske kan få till nån bild också då med… 😉
27 oktober, 2011 kl. 17:00 #228857Janne248DeltagareBilder!
8 november, 2011 kl. 19:37 #228864GaragekungenDeltagareBilder!
I´ve got your message…
…kommer !!!
😀 😀 😀8 november, 2011 kl. 22:27 #228868Jim_sDeltagareErok:
Jag återkommer med bilder efter det att jag provat att flytta glödlampan 9mm längre bakåt i färdriktningen. (Skall göra en liten adapter på reflektorn)
Då får jag ljusalstringen att stämma med brännpunkten för reflektorn och ljusbilden blir säkert helt annan.Nu lyser mycket av ljuset upp i trädkronorna och det ser i.o.f. väldigt imponerande ut när hela området (då man kör på småvägar) blir ljust som på dagen. Dock tappar man mycket av fjärr seendet på motorväg/liknande då stor del av ljuset går till spillo åt onödigt håll…
Skulle tro att jag nu har en ljusvinkel på ca 20 grader…
…vilket gör att man nästan blir lite bländad av återskenet från asfalten 10 meter framför bilen 😎Jim_s :
Lägg gärna ut en länk så slipper jag lägga ut onödiga pengar om jag får för mig att konvertera IPF-ljusen på Legacy´n 😉Vi SES i vintermörkret… 😀
Jag tar själv igenom http://www.vvme.com/
Dock till ännu bättre priser än hemsidan.
De säljer ej 75w, frågade en gång varför och jag vill minnas att de svarade att de har vart så mycket problem med 75w och mer.
12 december, 2011 kl. 18:13 #228865GaragekungenDeltagareOK, här kommer förhoppningsvis en bild som iaf visar ljusbilden – då det var lätt dis i luften då jag tog denna “skakiga” mobilbild i farten…
😀PS.
Länkningen verkar inte funka som den skall – låter denna ligga så att min bild-hjälpare ser hur det blev…
…bild kommer säkert snart :p 😉 😀12 december, 2011 kl. 21:56 #228866Impreza99DeltagareBeställ från kineserna direkt istället. Xenonkungen hade ingen bra motivering till varför jag ska betala 3ggr mer för deras xenon. De har helt orimliga priser och kitten strular lika lite/mycket som de man beställer direkt från kina.
Vart tror du Xenonkungens grejer kommer ifrån? Är samma saker..
12 december, 2011 kl. 22:08 #228869Jim_sDeltagareVart tror du Xenonkungens grejer kommer ifrån? Är samma saker..
Haha Jahaaadu :confused:! Hoppas du skämtar eller drog en rejäl tankevurpa!
Är ju precis det jag menar. Varför ska jag betala så mycket mer från xenonkungen när man kan beställa direkt från kineserna som troligtvis är 10 steg närmare tillverkarna än xenonkungen och därav har ett betydligt mer tillfredsställande pris ( Kineserna har bättre priser alltså <----- är så tydlig jag kan nu så du inte ska missförstå detta igen ).
Xenonkungen hade alltså inte någon bra motivering på detta och de kunde ej säga att deras är från någon “bättre” leverantör eller liknande ( OBSERVERA KUNDE EJ <----,, tydligt nog nu? )
13 december, 2011 kl. 16:08 #228858johan_gtDeltagareHaha Jahaaadu :confused:! Hoppas du skämtar eller drog en rejäl tankevurpa!
Är ju precis det jag menar. Varför ska jag betala så mycket mer från xenonkungen när man kan beställa direkt från kineserna som troligtvis är 10 steg närmare tillverkarna än xenonkungen och därav har ett betydligt mer tillfredsställande pris ( Kineserna har bättre priser alltså <----- är så tydlig jag kan nu så du inte ska missförstå detta igen ).
Xenonkungen hade alltså inte någon bra motivering på detta och de kunde ej säga att deras är från någon “bättre” leverantör eller liknande ( OBSERVERA KUNDE EJ <----,, tydligt nog nu? )
Xenonkungen bör väll ha lite bättre support om inte kineserna kan svenska då.
13 december, 2011 kl. 16:28 #228859TomKDeltagareCa 600:- ink frakt för 75w om man beställer från Hongkong på Ebay.
14 december, 2011 kl. 13:31 #228870Jim_sDeltagareXenonkungen bör väll ha lite bättre support om inte kineserna kan svenska då.
De har dom garanterat om man tvunget vill prata svenska. Men dom är duktiga på engelska och är väldigt bra att ha och göra med. 🙂
Jag personligen betalar då inte så mycket mer för att kunna prata svenska om man har problem med grejerna.
Ca 600:- ink frakt för 75w om man beställer från Hongkong på Ebay.
De är såna priser de ska vara 🙂
När jag brukar beställa kit för extraljus ( 2st kit 55w för fyra extraljus alltså ) så brukar de kosta strax över 800kr inkl frakt till min dörr.
För 2st kit 50/55 watt från xenonkungen får du betala 2600kr och de är utan frakt. Alltså mer än 3ggr så mycket. Hutlöst.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.