SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza GT -00 misständer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26729
    Gottner
    Deltagare

      Har köpt en impreza gt -00 som misständer lite på tomgång. När man kör den och håller lätt gaspådrag så känner man en något ojämn acceleration. Men vid lite mer belastning så pinar den iväg ordentligt. Kamrem, alla filter samt stift bytt för 3000mil sedan (nybytt olja och filter). Perfekta avgasvärden. Jag misstänker en tändkabel, men har läst lite om LMM och O2 sensorer som spökar. Motorn ska ut snart för kopplingsbyte. Tidigare ägare säger att den är original men laddtrycksmätaren i a-stolpen når till 1.2bar (okänd kvallitet på mätaren). Original avgassytem, kanske inte det bästa vid högt laddtryck? Några tips på felsökning?

      Mvh

      #229426
      Andersson
      Deltagare

        Tankar du 95 eller 98?

        #229437
        Gottner
        Deltagare

          Statoil 95. 98 som gäller i imprezorna? Har precis fyllt upp med lite bensintillsats, toppa det med 98?

          #229427
          Andersson
          Deltagare

            Japp kör några tankar 98 eller 99 så är nog problemet löst.

            #229436
            Flamingo
            Deltagare

              Läst fler som skriver om att man inte ska tanka 95. Gör det verkligen så stor skillnad på 95 och 98?

              #229431
              edbe
              Deltagare

                Läst fler som skriver om att man inte ska tanka 95. Gör det verkligen så stor skillnad på 95 och 98?

                Finns väl ett antal trådar som berör detta och åsikterna är väl i överlag att 98 är att föredra för att vara på säkra sidan. Vill man spara några ören per liter så har man kanske valt fel bil 🙂 På en otrimmad och omappad GT (som jag hade) testade jag båda utan någon som helst skillnad. Är bilen mappad för 98 är det väl inget snack om vad som ska tankas.

                Sent from my iPhone using Tapatalk

                #229432
                edbe
                Deltagare

                  Hur ojämn är accelerationen? Är det bara lite grann så är det helt normalt. Tycker det låter lite mycket med 1,2 bar om den är original. Laddtrycksspärren bör väl gå in vid 1,2, eller? Finns det något dawesdevice så du kan sänka laddet?

                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  #229438
                  Gottner
                  Deltagare

                    Laddtrycket ligger stabilt vid lätt acceleration ca 0, och då känner man att bilen mjukt ”svajar” fram. Jag vet inte hur en dawes device ser ut men det sitter en laddtrycksstyrning vid höger stötdämpar fäste (underhuven). Tror inte att den är ställbar men får kika lite mer där. Wg staget ser det ut som att någon har pillat på då röda ”plomberingsfärgen” inte sitter mot muttern. Ska byta koppling, stift och tändkablar idag. Finns det något smart sätt att komptesta när motorn är ut bilen?

                    #229433
                    edbe
                    Deltagare

                      Tror svajet du upplever är det klassiska original-svajet…trodde själv att det va fel på tändstiften när jag först kände av det 🙂 vore något galet borde väl även svajet finnas vid mer gaspådrag? Svajet som finns på alla gt är något som man lätt hakar upp sig på om man börjar ”känna efter” för mycket…sedan jag fick det bekräftat att det var normalt har jag inte tänkt på det alls. 🙂

                      Ta en bild på laddtrycksventilen och lägg upp vettja 🙂

                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      #229439
                      Gottner
                      Deltagare

                        Googlade lite på dawes device, och det hittar jag inte på min bil. Det jag har är en elektronisk ventil som ser orignial ut (ska lägga up en bild). Men hur trimmar man en Impreza GT? Är det någon lirare som har ställt upp laddtrycket till 1.2bar och inte gjort något annat? Är det ens möjligt? Kopplingsbytet blir nästa helg då motorlyften är utlånad. Är det något annat man bör göra när motorn hänger vid sidan av?

                        #229434
                        edbe
                        Deltagare

                          Det finns ingen elektronisk laddtrycksjusterare original vad jag vet… 🙂 laddar 0,8 original.

                          Gt trimmas genom byte av delar (avgas, bränslepump, turbo…växellåda) beroende på vilken effekt som efterfrågas och sedan mappas den. Finns många trådar om detta där allt gås igenom i detalj av experterna 🙂 …vad tidigare ägare gjort är nog bara dom som vet

                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          #229429
                          Christian S
                          Deltagare

                            Det finns ingen elektronisk laddtrycksjusterare original vad jag vet… 🙂 laddar 0,8 original.

                            jodå, den sitter vid höger fjäderbenstorn och är en fyrkantig historia på V5&V6 (99-00) med några vacumslangar på sig.
                            här ser du hur den ser ut http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5024&cat=96&sub=97&sec=143&var=47&dc=y&gen=&searchKey==

                            #229423
                            Manor
                            Deltagare

                              Det finns ingen elektronisk laddtrycksjusterare original vad jag vet… 🙂 laddar 0,8 original.

                              Nix, min 99:a laddade 1.04 helt original. Detta är uppmätt med Select Monitorn och matchade tämligen exakt laddmätaren från Defi. Den peakade runt 1.1 för att falla tillbaka till ovanstående.

                              Jag körde den från tank 1 med 98 oktan, och V-Power sedan det började säljas i Sverige…och det är möjligt att det gjorde sitt till.

                              Om den bara laddar 0.8 så skulle jag anse att det var något fel.
                              1.2 original är dock för mycket om det är ett ladd som den håller utan att falla tillbaka…då lär något vara gjort.

                              #229428
                              Mumin
                              Deltagare

                                Nix, min 99:a laddade 1.04 helt original. Detta är uppmätt med Select Monitorn och matchade tämligen exakt laddmätaren från Defi. Den peakade runt 1.1 för att falla tillbaka till ovanstående.

                                Jag körde den från tank 1 med 98 oktan, och V-Power sedan det började säljas i Sverige…och det är möjligt att det gjorde sitt till.

                                Om den bara laddar 0.8 så skulle jag anse att det var något fel.
                                1.2 original är dock för mycket om det är ett ladd som den håller utan att falla tillbaka…då lär något vara gjort.

                                Kan vara ute och cycklar men har för mig att GTn laddar 0.7 eller 0.9 orginal lite osäker 😮 sen att din laddade mera Mats det är en gåta 🙂

                                #229424
                                Manor
                                Deltagare

                                  Kan vara ute och cycklar men har för mig att GTn laddar 0.7 eller 0.9 orginal lite osäker 😮 sen att din laddade mera Mats det är en gåta 🙂

                                  0.9 kan jag köpa och att min gick lite bättre…under det så är det något fel. Jag pratar om 99-00, innan dess har jag ingen aning.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.