SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Får inte dit kamdreven!!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26730
    Peera
    Deltagare

      Är det någon som har ett bra tips på hur man kan få dit kamdreven på plats? Ena får man ju dit, men sen den andra så spänner det så jävligt att ja inte får dit den! Man käre ju försöka släppa lite lite på kamremen men vart?

      #229455
      TomK
      Deltagare

        Försöker du få dit drevet med remmen på plats??

        #229460
        Peera
        Deltagare

          Ja precis, har varit av med ena toppen och bytt en ventil så nu försöker jag få tillbaka de:p

          #229442
          GT99
          Deltagare

            Rullen längst ner mitt på motorn (eller mer åt vänster sett framifrån) ska skruvas fast på plats sist. Sen måste du antagligen trycka ihop spännaren också.

            #229456
            TomK
            Deltagare

              Känns lite så där att bara dra ihop det med remmen på.
              Är du säker att allt är står som det ska?

              Som sagt så måste man dra ihop spännaren och trycka i en pinne.

              #229461
              Peera
              Deltagare

                Så jag måste alltså riva allt som har med remmen att göra och börja om från noll? Hur menar du med att allt är som det ska? Enda jag har gjort är att lyft av ena toppen och nu har jag satt tillbaka den, och får inte riktigt på det nedre drevet på högra sidan framifrån sett

                #229444
                Mumin
                Deltagare

                  Byt allt när du har skiten nere. Lilla löphjulet kan du monter sist det underlättar 😉

                  #229457
                  TomK
                  Deltagare

                    Så jag måste alltså riva allt som har med remmen att göra och börja om från noll? Hur menar du med att allt är som det ska? Enda jag har gjort är att lyft av ena toppen och nu har jag satt tillbaka den, och får inte riktigt på det nedre drevet på högra sidan framifrån sett

                    En kamrem måste sitta på ett speciellt sätt annars så kommer du få krokiga ventiler och kolvar med hål i. Du måste helt enkelt nolla motorn efter dom markeringarna som finns på remhjul och motor samt rem.

                    Det räcker med att remmen sitter några kugg fel så tar det stopp i motorn.

                    #229447
                    Fricke.w
                    Deltagare

                      OBS!! OBS!! OBS!! om du ska ta bort spänaren och pressa tillbaks den in, är de inte bara att pressa in den med än gång, då kan den skadas, den ska sakta pressas in under en vis tid, sammt att den inte får överstiga ett visst tryck,
                      men om du ska återanvända den gammla så föreslår jag att du trycker in den yterst lite i taget, och väntar en stund i mellan varven, sen trycker du dit en insex nyckel som passar i hållet, för de är de ända som är starkt nog att hålla kolven inne utan att böjas av trycket.

                      #229462
                      Peera
                      Deltagare

                        Japp nu river jag ner skiten och följer era rekomendationer:) ska ta bort kåporna för remmen imorrn bara jag får bort remhjulet, några fiffiga tips på hur man går till väga?
                        Fricke har du bra koll på kamremmar till Subaru? Håller nämligen till i stugsund, om du skulle ha fruktansvärt tråkigt någon kväll får du mer än gärna komma förbi och ge mig nått tips:)

                        #229443
                        Nikke McRae
                        Deltagare

                          Finns en bra guide på youtube hur man gör steg för steg. Jag följde den när jag bytte kamrem på min STI motor:
                          http://www.youtube.com/watch?v=MnPzDyOscz4&feature=related

                          #229463
                          Peera
                          Deltagare

                            Faan vad fint! Den ska jag följa riktigt bra film, såg ju riktigt enkelt ut ju;)

                            #229464
                            Peera
                            Deltagare

                              Nu har jag följt den videon till fullo, och om jag ställer in alla dreven exakt efter alla markeringar och skruvar bort kamremshjulen som han visar i videon kommer allting rätt då? För jag måste ju liksom ”nolla” allt eftersom inget stämde efter att jag rev ena toppen?

                              #229458
                              TomK
                              Deltagare

                                Om allt är rätt det märker man när man startar! 😀

                                #229445
                                Mumin
                                Deltagare

                                  Det jag hade gjort innan riving med en beg k-rem är att nolla motorn och sedan märka upp remmen mot markeringarna.. då kan man inte misslyckas vid åter montering 🙂 men men lite sent nu. Som sagt var nog med att sätta skiten rätt nu dra runt motorn kolla alla 5 markeringar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.