› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ruskiga avgasvärden
- Detta ämne har 39 svar, 2,877 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
rickey.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2004 kl. 18:45 #2680
joens
DeltagareHej,
Skulle idag besiktiga min Subarum Impreza GT -00 efter en längre tids stillastående. Fick tid på SBP rätt akut så det blev till att kabla igång åbäket. Gick som en klocka, tyckte ju jag, med sommardäck på snön.
Hur som haver, konstapeln på SBP hade inget att erinra på utom avgasvärdena. Vilka var i mina ögon extrema, se nedan:
CO – 7.5 (0.5)
HC – 290 (100)
CO 2500 – 3.6 (0.3)
LAMBDA 0.9 (0.97-1.03)Har inte hunnit göra några större kraftansträngningar kring felsökning pga -20 graders kyla utomhus, och jag har inte direkt tillgång till något garage. Men någon som har några idéer var man kan börja leta? Själv figurerar jag ifall det är LMM som lämnat in i kombination med att lambdasonden har hängt sig. Men med tanke på vilka skyhöga värden det var så känns det även rimligt att en isotop har trillat ner i tanken.
Tack på förhand!
Mvh
David, Boden18 november, 2004 kl. 19:36 #53888SecretAgentMan
DeltagareSer lite ut som kass lambdasond, den går rikt som f*n..
/J
24 november, 2004 kl. 15:32 #53894joens
DeltagareOkej, nu har det fortplantat sig.
Med varm motor svajar tomgången enormt, ibland dör motorn, såväl som vid stillastående som vid frikoppling i fart.
Imorgon skall jag backa in åbäket i garaget och böka lite, någon som har några idéer på vad man bör leta efter och var man ska leta efter det? Har inte tummen mitt i handen har dock aldrig mekat just Subaru tidigare.
Mvh
David24 november, 2004 kl. 17:33 #53889SecretAgentMan
DeltagareGår den bra annars, varvar över 4000…laddtryck som normalt, inga ryckningar om du gasar lite hårdare?
Kika på lambdasonden som sagt…leta rätt på en Imprezapolare och låna hans (tar ett par minuter att mecka loss – sitter precis efter turbon på avgasröret)./J
27 november, 2004 kl. 20:03 #53895joens
DeltagareOkej, efter ett par timmars felsökning, allehanda svordomar och en paus för något mer sinnesfridsframkallande som motorvärmarmontering tror jag mig ha funnit felet.
Som vanligt(?) LMM, det mesta pekar på det. Må vara att den inte är tvärslut men den är på väg att lämna in i alla fall. Lambda uppmätt, provat 2x olika med samma resultat, tempgivare, stift, tändkablar, spole, läcksökning, vansinnesutbrott och ett spökande larm.
Allt man kan kontrollera i ett hyfsat välutrustat garage utan OBD-datakomponenter är kontrollerat och reviderat. Tyvärr har jag inte tillgång till någon LMM att prova byta mot så det blir till att rikta in bilen mot Piteå och köpa en ny på vinst och förlust antar jag. Funkar inte detta lånar jag en hjullastare och gräver jag ner bilen och tar inte fram den förrän sommaren.
Ps, montera motorvärmare var en dans på rosor jämnfört med de flesta andra bilar man har fått äran att göra denna utsökta manöver på.
30 november, 2004 kl. 11:57 #53896joens
DeltagareLMM bytt, tomgångsproblem som bortblåsta och Co samt Lambda på utsökta värden. Tänkte bara dela med mig av det ifall det nu råkar vara någon fler som jag som har dessa problem.
30 november, 2004 kl. 12:00 #53925Niklas
DeltagareTack för infon!
EDIT: Vad har du för moddar på bilen insugsmässigt? Kör du med orginal luftfilter och snorkel?
30 november, 2004 kl. 13:00 #53897joens
DeltagareHej,
När jag köpte bilen satt det ett panelfilter som skulle föreställa någon sportigare variant vilket jag rev ut illa kvickt och förpassade till soporna och ett orginal pappfilter åkte dit.
Det är allt som är modifierat, allt annat är orginal som sig bör 🙂
/D
30 november, 2004 kl. 13:04 #53926Niklas
DeltagareDvs, helt orginal. 🙂
7 december, 2004 kl. 11:38 #53893Wesslan
DeltagareVar på besiktningen idag och jag fick också dåliga värden.
CO: 0.8 (0.5)
CO 2500: 0.6 (0.3)
HC: 234 (100)
Lambda: 1.01 (0.90-1.10)Min katalysator är dock rensad efterssom den gick sönder för ett tag sen. Vilket värde påverkas mest av den, HC (kolväten)?
/Micke
14 december, 2004 kl. 11:21 #53898joens
DeltagareUppföljning. Var på ombesiktning idag med utsökta avgasvärden.
LMM bytt, och bilen är servad. CO och CO 2500 var 0.0 HC 004 samt Lambda inom gränsvärdena.
Tänkte bara delge detta.
11 oktober, 2007 kl. 08:20 #53912rickey
DeltagareNu har jag råkat ut för samma bekymmer här…
CO: 2,2 (0,5)
CO 2500: 0,1 (0,3)
HC: 163 (100)
LAMBDA: 1,16 (0,9-1,10)Besiktigade bilen idag, den är helt orginal i motor med 3″ avgas hela vägen samt öppen dumpventil.
Besiktningsmannen kollade gamla besiktningspapper och såg att det varit samma problem förra besiktningen, men sen hade bilen kommit in igen och gått igen utan bekymmer.
Kan han ha monterat att orginal avgassystem under besiktningen kanske?
11 oktober, 2007 kl. 08:26 #53890SecretAgentMan
DeltagareSitter det katalysator på ditt 3″?
/J
11 oktober, 2007 kl. 09:13 #53913rickey
DeltagareJa, vad jag tror är en race-kat, men jag kan inte de grejorna.
Den ser ut så här iaf, (av förre ägarens bilder att dömma)!
11 oktober, 2007 kl. 10:19 #53905.zip
DeltagareSom det ser ut på bilden så är det en metallisk sportkat, dvs metallisk kärna.
Man kan inte jämnföra en metallisk kärna mot keramisk. Oftast får man sämmre värden med metallisk och katen ska helst vara riktigt varm för att ge bra värden.
Sedan ska man se upp för 100-cells kärnor. Iofs blir det mindre motstånd än en 300-cell, men mindre mostånd betyder högre värden.//.zip
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.