SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ruskiga avgasvärden

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2680
    joens
    Deltagare

      Hej,

      Skulle idag besiktiga min Subarum Impreza GT -00 efter en längre tids stillastående. Fick tid på SBP rätt akut så det blev till att kabla igång åbäket. Gick som en klocka, tyckte ju jag, med sommardäck på snön.

      Hur som haver, konstapeln på SBP hade inget att erinra på utom avgasvärdena. Vilka var i mina ögon extrema, se nedan:

      CO – 7.5 (0.5)
      HC – 290 (100)
      CO 2500 – 3.6 (0.3)
      LAMBDA 0.9 (0.97-1.03)

      Har inte hunnit göra några större kraftansträngningar kring felsökning pga -20 graders kyla utomhus, och jag har inte direkt tillgång till något garage. Men någon som har några idéer var man kan börja leta? Själv figurerar jag ifall det är LMM som lämnat in i kombination med att lambdasonden har hängt sig. Men med tanke på vilka skyhöga värden det var så känns det även rimligt att en isotop har trillat ner i tanken.

      Tack på förhand!

      Mvh
      David, Boden

      #53888
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Ser lite ut som kass lambdasond, den går rikt som f*n..

        /J

        #53894
        joens
        Deltagare

          Okej, nu har det fortplantat sig.

          Med varm motor svajar tomgången enormt, ibland dör motorn, såväl som vid stillastående som vid frikoppling i fart.

          Imorgon skall jag backa in åbäket i garaget och böka lite, någon som har några idéer på vad man bör leta efter och var man ska leta efter det? Har inte tummen mitt i handen har dock aldrig mekat just Subaru tidigare.

          Mvh
          David

          #53889
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Går den bra annars, varvar över 4000…laddtryck som normalt, inga ryckningar om du gasar lite hårdare?
            Kika på lambdasonden som sagt…leta rätt på en Imprezapolare och låna hans (tar ett par minuter att mecka loss – sitter precis efter turbon på avgasröret).

            /J

            #53895
            joens
            Deltagare

              Okej, efter ett par timmars felsökning, allehanda svordomar och en paus för något mer sinnesfridsframkallande som motorvärmarmontering tror jag mig ha funnit felet.

              Som vanligt(?) LMM, det mesta pekar på det. Må vara att den inte är tvärslut men den är på väg att lämna in i alla fall. Lambda uppmätt, provat 2x olika med samma resultat, tempgivare, stift, tändkablar, spole, läcksökning, vansinnesutbrott och ett spökande larm.

              Allt man kan kontrollera i ett hyfsat välutrustat garage utan OBD-datakomponenter är kontrollerat och reviderat. Tyvärr har jag inte tillgång till någon LMM att prova byta mot så det blir till att rikta in bilen mot Piteå och köpa en ny på vinst och förlust antar jag. Funkar inte detta lånar jag en hjullastare och gräver jag ner bilen och tar inte fram den förrän sommaren.

              Ps, montera motorvärmare var en dans på rosor jämnfört med de flesta andra bilar man har fått äran att göra denna utsökta manöver på.

              #53896
              joens
              Deltagare

                LMM bytt, tomgångsproblem som bortblåsta och Co samt Lambda på utsökta värden. Tänkte bara dela med mig av det ifall det nu råkar vara någon fler som jag som har dessa problem.

                #53925
                Niklas
                Deltagare

                  Tack för infon!

                  EDIT: Vad har du för moddar på bilen insugsmässigt? Kör du med orginal luftfilter och snorkel?

                  #53897
                  joens
                  Deltagare

                    Hej,

                    När jag köpte bilen satt det ett panelfilter som skulle föreställa någon sportigare variant vilket jag rev ut illa kvickt och förpassade till soporna och ett orginal pappfilter åkte dit.

                    Det är allt som är modifierat, allt annat är orginal som sig bör 🙂

                    /D

                    #53926
                    Niklas
                    Deltagare

                      Dvs, helt orginal. 🙂

                      #53893
                      Wesslan
                      Deltagare

                        Var på besiktningen idag och jag fick också dåliga värden.

                        CO: 0.8 (0.5)
                        CO 2500: 0.6 (0.3)
                        HC: 234 (100)
                        Lambda: 1.01 (0.90-1.10)

                        Min katalysator är dock rensad efterssom den gick sönder för ett tag sen. Vilket värde påverkas mest av den, HC (kolväten)?

                        /Micke

                        #53898
                        joens
                        Deltagare

                          Uppföljning. Var på ombesiktning idag med utsökta avgasvärden.

                          LMM bytt, och bilen är servad. CO och CO 2500 var 0.0 HC 004 samt Lambda inom gränsvärdena.

                          Tänkte bara delge detta.

                          #53912
                          rickey
                          Deltagare

                            Nu har jag råkat ut för samma bekymmer här…

                            CO: 2,2 (0,5)
                            CO 2500: 0,1 (0,3)
                            HC: 163 (100)
                            LAMBDA: 1,16 (0,9-1,10)

                            Besiktigade bilen idag, den är helt orginal i motor med 3″ avgas hela vägen samt öppen dumpventil.

                            Besiktningsmannen kollade gamla besiktningspapper och såg att det varit samma problem förra besiktningen, men sen hade bilen kommit in igen och gått igen utan bekymmer.

                            Kan han ha monterat att orginal avgassystem under besiktningen kanske?

                            #53890
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Sitter det katalysator på ditt 3″?

                              /J

                              #53913
                              rickey
                              Deltagare

                                Ja, vad jag tror är en race-kat, men jag kan inte de grejorna.

                                Den ser ut så här iaf, (av förre ägarens bilder att dömma)!

                                http://www.rickey.se/upload/kat2.jpg

                                http://www.rickey.se/upload/kat4.jpg

                                #53905
                                .zip
                                Deltagare

                                  Som det ser ut på bilden så är det en metallisk sportkat, dvs metallisk kärna.
                                  Man kan inte jämnföra en metallisk kärna mot keramisk. Oftast får man sämmre värden med metallisk och katen ska helst vara riktigt varm för att ge bra värden.
                                  Sedan ska man se upp för 100-cells kärnor. Iofs blir det mindre motstånd än en 300-cell, men mindre mostånd betyder högre värden.

                                  //.zip

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.