› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vilken downpipe och up-pipe ska man kopa??
- Detta ämne har 23 svar, 1,746 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
2ny.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2004 kl. 07:36 #2681
WRXDaniel
DeltagareHej!!
Jag funderar pa att kopa en downpipe och en up-pipe till min WRX -02.
Nagon som vet vilket marke man ska kopa och vilka som ger bast krut??Tacksam for svar!!
/Daniel
20 november, 2004 kl. 07:45 #53942Davve
DeltagareHelix uppipe skall funka bäst.. downpipe vet jag inte
20 november, 2004 kl. 23:29 #53947WRXDaniel
DeltagareOkey!!
Jag ar for tillfalet i USA nu och funderar namligen pa att kopa med mig det hem.
Sa Helix verkar funka bra da!!Kor du med Helix sjalv??
Hur manga Hk ger det?/Daniel
21 november, 2004 kl. 21:19 #53943Davve
DeltagareInte nu men snart… köpt ifrån USA … passa på när du är där…
21 november, 2004 kl. 22:23 #53936pannan
DeltagareHKS har jag hört lite till och från angående kvalité.
Om du skall köpa downpipe skulle jag utan tvekan köpa en Buddy Club. Säljs av Speedworks här i Sthlm till mycket bra pris. Lätt som bara den och byggkvalité och fogar är av mycket hög kvalité.
Kommer att sitta på min STI till våren.
21 november, 2004 kl. 22:45 #53935Lefty
DeltagareMen pannan nu är du busig 🙂 Inte får man trimma när man har garanti juh 😀
22 november, 2004 kl. 06:41 #53927SecretAgentMan
DeltagareKöp den som passar budget, och inte blockerar wastegateöppningen (a’la HKS) – sedan spelar det liten cykel vilken som tillverkat den.
Se bara till att den passar med resten av avgassystemet.Som *alltid* när man pillar med sådana saker skall man ha en *bra* laddtrycksmätare installerad *innan* man byter för att kunna se om det blir några förändringar.
Den nya STI:n är känd för skenande laddtryck (Bad Thing ™) när man förbättrat andningen..
/J
23 november, 2004 kl. 08:00 #53937pannan
Deltagare>Köp den som passar budget, och inte blockerar
>wastegateöppningen (a’la HKS) – sedan spelar det liten cykel
>vilken som tillverkat den.
>Se bara till att den passar med resten av avgassystemet.
>
>Som *alltid* när man pillar med sådana saker skall man ha en
>*bra* laddtrycksmätare installerad *innan* man byter för att
>kunna se om det blir några förändringar.
>
>Den nya STI:n är känd för skenande laddtryck (Bad Thing ™)
>när man förbättrat andningen..
>
>/J
>Precis 🙂 det är därför man inte skall använda sig utav HKS downpipe på nya STI:n. Buddy Clubs downpipe har ett litet ”veck” längst upp som skall förhindra detta.
23 november, 2004 kl. 09:52 #53928SecretAgentMan
Deltagare…oavsett om det är mumbo-jumbo-veck ( 😉 ) eller inte – börja med en laddtrycksmätare. 🙂
/J
23 november, 2004 kl. 11:46 #53938pannan
Deltagare>…oavsett om det är mumbo-jumbo-veck ( 😉 ) eller inte –
>börja med en laddtrycksmätare. 🙂
>
>/JHar jag redan 😉
Men de som saknar laddtrycksmätare bör införskaffa det först som sägs här ovanför.
Sedan en mätare till som är av bra använding när man byter avgassystem och downpipe är en s.k EGT mätare dvs Exhaust gas temp. Rekommenderas starkt.
23 november, 2004 kl. 13:31 #53933Kvarnis
DeltagareSkulle säga att knocklink är en bättre investering då dom flesta har 0 koll på vad ”rätt” avgas temp är + att det lätt kan spika även vid rätt/låg avgastemp.
Som Jag sagt 100ggr så är en laddtrycks mätare&knocklink A-O i en turbo bil, orginal lr ej !!!
Kan spara sköna tusen lappar för ägaren
23 november, 2004 kl. 13:42 #53929SecretAgentMan
DeltagareJag håller med dig jag Kvarngren. 😀
/J
23 november, 2004 kl. 15:38 #53939pannan
Deltagare>Skulle säga att knocklink är en bättre investering då dom
>flesta har 0 koll på vad ”rätt” avgas temp är + att det lätt
>kan spika även vid rätt/låg avgastemp.
>
>Som Jag sagt 100ggr så är en laddtrycks mätare&knocklink A-O i
>en turbo bil, orginal lr ej !!!
>
>Kan spara sköna tusen lappar för ägarenNär man monterar dispayen för knock-linken sätt den inte direkt i blickfånget 🙂 Man retar sig rätt bra på alla ljus som flimmrar. Hade själv en sådan monterad (Link) nere vid växelspaken på förra bilen och där satt den bra. Hade man haft den i mitten av instrumentpanelen så skulle man blivit galen.
Om man vill vara ännu mer noggran är en Bredbandslambda att föredra men då pratar vi lite mer investering i pengar. Är man duktig inom elektronik kan man komma undan med ca 2000-2500 kr på att bygga en själv.
23 november, 2004 kl. 15:43 #53930SecretAgentMan
DeltagareDu har nog missat det hela….den skall inte flimra och ha sig, och gör den det *vill* man ha den i blickfånget.
Under full attack hinner man föga kika nere vid askkoppen. 😉/J
23 november, 2004 kl. 15:58 #53934Kvarnis
DeltagareOch jag måste hålla med Dr’n om det äe ljust ute och man ex mappar i lite högre hastigheter så er man knappt att det blinkar om man har den nedanför instrument panelen….
men det är upp till var och en så det finns iinget rätt lr fel i placerings frågan huvudsaken är att man ser när det börjar flimmra på dioderna.
Ska det vara 100 så ska K.L avstämmas med det cans, men¨på max sens så är det hyfsat nära verkligheten på de flesta bilarna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.