› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpråd Impreza WRX STI -98
- Detta ämne har 4 svar, 846 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av
Adam K.
-
FörfattareInlägg
-
26 september, 2011 kl. 19:25 #26815
TP_
DeltagareHej!
Ska ev. köpa en WRX STI -98 på Torsdag och undrar om det finns något särskilt att kika efter på dessa bilar? har tänkt ha den som året runt-bil.
Tack på förhand, helt grön på Subaru!
Mvh Mattias
26 september, 2011 kl. 20:01 #229954Gyver
DeltagareKolla efter rost i skärmkanterna bak, hjulhusen. Kolla hur bakre diffen låter när du kör sakta, samt om bakre dämparna klonkar. Var noga med att fråga hur långt den har gått mellan oljebytena, 5-800 mil brukar dem flesta imprezaägare ha som intervall om dem är mån om motorerna har jag märkt. Annars är det väl det vanliga att kolla efter som på dem flesta bilar. 🙂
Mvh
27 september, 2011 kl. 06:48 #229952Adam K
DeltagareAllra viktigast att kolla, med tanke på att det är en -98.
Om det är en MY98, aka phase 1,5 eller v4, så är det att den har ett eftermarknadssprut eller piggy-back!!
OE-sprutet på MY97-98/v3-v4 är inte mappningsbart, och jdm-bilarna (Japan-versionen) är mappade väldigt aggresivt för 100 oktan. Många många i UK har stuntat i att skaffa eftermarknadssprut eller piggy-back och kört med oktanbooster eller inte ens vetat om problemet och kört med lokala oktantal.
Med massa rasade motorer som följd. Så: Efermarknadssprut/piggy-back och mappad för eu-bränsle. Eller ett pris som speglar en stor risk för motor-ras.Om den skulle vara en MY99 = v5 så är det istället att den har blivit mappad för europa-bränsle alternativt har eftermarknads/piggy-back som blivit det.
Och 20000-kronorsfrågan! En phase 1,5 har tändspolas-enheten mitt på plenumet medan en phase 2 har den på ena sidan! Det skiljer så klart massa mer, men just det ändra ju inte med ex fmic…
Sprutet är monterat under fotplattan för passageraren fram, men du ska se nåt papper på att den är ommappad för att inte förutsätta att den *inte* är det (den kan ju har fått eftermarknadssprut i Japan).27 september, 2011 kl. 09:07 #229955TP_
DeltagareSåhär ser motorn ut: http://www.ladda-upp.com/bilder/58069/wrxsti.
Den hade Apexi FC och är mappad (trimmad) av JRM till 350hk på hjulen med bromspapper.
Tack för alla svar!
27 september, 2011 kl. 13:14 #229953Adam K
DeltagareV3-V4. Men eftersom den har Apexi FC och är mappad av JRM så borde det vara lugnt på spikningsfronten. Om den inte spikat sönder innan de gjorde mappningen…
Men var uppärksam på växellådan, vid det vrid som lär hänga ihop med den effekten så lär även en tätstegad STi-låda kunna skjuva sönder.Såhär ser motorn ut: http://www.ladda-upp.com/bilder/58069/wrxsti.
Den hade Apexi FC och är mappad (trimmad) av JRM till 350hk på hjulen med bromspapper.
Tack för alla svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.