› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Olje kylare??
- Detta ämne har 9 svar, 1,137 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 6 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
23 november, 2004 kl. 11:45 #2684
RS
DeltagareHar lite funderingar, funderar på att montera en större oljekylare, men undrar om jag verklign behöver det. har ingen oljetempmätare, så jag vet inte hur varm oljan blir. bilen är en GT -99:a som har öppet filet 3 tums avgas & racekatt samt ecutek, laddar ca 1,3 bar.
när bör man uppdatera olje kylaren samt vaniga kylaren? hur mycka kan jag trimma och fortfarande ha kvar orginal grejorna? // RS24 november, 2004 kl. 07:21 #53963RS
DeltagareFår tacka för svaret, men är det någon här på forumet som har monterat en på sin bil? någon som vet vad jag behöver för prylar?
Hur ska man göra, ta bort orginal oljekylaren och sätta dit en ny luftkyld med termostat eller köra med både orginal och en extra som man köra parallelt?
//RS24 november, 2004 kl. 09:52 #53966pannan
DeltagareKör man t ex bana en jättevarm sommardag är en uppgraderad oljekylare bra. Frågan är bara om klimatet i Sverige gör att denna investering känns som prio 1. Det hade varit skillnad om man hårdkört bilen under dagar när det är 35 grader varmt.
Vad är det för märke på oljekylaren du hittat likaså länk?
24 november, 2004 kl. 10:06 #53958SecretAgentMan
DeltagareJag har kollat lite på det där, och egentligen bestämt mig för att köra med bra oljor och byta ofta.
Det är bara under riktigt hård körning längre stunder på bana som det finns ett behov – men har man tempmätare kan man ju alltid se till att ge sig när tempen går upp lite för högt – högst troligen behöver resten av bilen, och framför allt man själv, vila en smula ungefär samtidigt.
Åker man på gatdäck och standardbromsar kan man inte vara ute länge nog i alla fall.
/J
24 november, 2004 kl. 11:16 #53960Kvarnis
DeltagareKan säga att med normal trimad bil behövs knappast en olje kylare.
Ska vara om pressar en bil som man tagit utt max av på bana typ.
När effekten stiger så ökar behovet….men óljekylare kan även stäla till med så att olje tempen aldrig når arbets temp tyvärr…
Under 400bhp så är det föga troligt att det kommer att behövas..om det inte är Wally bil dvs ;):D
24 november, 2004 kl. 12:36 #53964RS
DeltagareMen om man har Bängen efter sig då? man vill ju inte gärna stanna även om man ser att olje tempen börjar krypa uppåt… 😉
Låter ju som man kommer att klara sig rätt bra utan alltså, får väll köpa något annat skoj i stället. //RS
24 november, 2004 kl. 14:18 #53961Kvarnis
DeltagareTa av på nån krokig väg bara så är dom bort blåsta lr dyg nita å tiita på när dom åker förbi med glödande bromsar ;):D
27 november, 2004 kl. 20:27 #53965RS
Deltagare>Ta av på nån krokig väg bara så är dom bort blåsta lr dyg
>nita å tiita på när dom åker förbi med glödande bromsar ;):DFår väl försöka med nån av dom där lösningarna?! 😉
Har i allfall beställt en större vattenkylare nu, då får man ju lite större marginal på både vattentempen och oljan. Får väl se om det blir nån skillnad. Blev rekomenderad att byta den i samband med att jag hänger dit den frontkylda ic:n.27 november, 2004 kl. 20:32 #53962Kvarnis
Deltagarevatten tempen kan helt klart bli ett problem med fmic.
19 december, 2005 kl. 06:19 #53959Manor
DeltagareJag tror att en oljekylare är en höjdarpryl, men verkar vara vanligare utomlands än i Sverige (som jag har uppfattat det).
Mitt otrimmade spjut har en oljetemp på cirka 90-95 grader vid normal körning, och 105-110 grader är nog det högsta jag har sett.
När det gäller hur länge som originalinnanmätet hänger med, så har väl siffror som 400-450 hk figurerat i forumet tidigare. Växellåda och koppling ger dock upp betydligt tidigare än så.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.