SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor olja förvirrad

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26904
    adam.b.w
    Deltagare

      hej jag har ganska nydligen köppt mig en gt 00.
      när jag kollade oljan häromdagen på morgonen när bilen hade stott över natten såvisade de på min strecket på skitckan.
      jag lät bilen gå på tomgång en stund och kikade igen.
      då hade jag plöttsligt fullt på stickan.
      vad ska jag gå efter ska motorn ha varigt i gång en liten stund innan jag kollar oljan eller ska den vara riktigt kall.

      sen så rycker den en del när den är kall. sen när den kommigt upp i temp slutar det. är detta vanligt?
      obs den drar inget vatten och de är ingen blå rök utan helt vanlig vit rök.

      vet inte om jag vågar köra med den angående oljan känns oroligt.

      mvh adam

      #230466
      TomK
      Deltagare

        Du ska alltid kolla oljan när den är varm.
        Samt att man låter den sjunka efter man stängt av motorn.

        Vit rök när motorn är kall är normalt nu när temperaturen börjar sjunka ute.

        #230468
        adam.b.w
        Deltagare

          Du ska alltid kolla oljan när den är varm.
          Samt att man låter den sjunka efter man stängt av motorn.

          Vit rök när motorn är kall är normalt nu när temperaturen börjar sjunka ute.

          okej har för mig att de ska kollas när bilen är kall men kanske har fel då:D
          har jag fattat de rätt nu jag ska låta bilen komma upp i arbetstemp.
          stänga av motorn vänta ca 5-6 min och sedan kontrolera oljan?
          tipps på bra olja nu inför vintern?
          och inför sommaren vad ska man ha då?
          alla skriver olika över allt så jag blir bara osäker

          tack ialla fall är så nojjig nu när bilen är såpas nyinköpt att de ska vara något fel på den.
          nu när jag äntligen har hittat och inhadlat den för mig perfekta bilen 😀

          #230467
          TomK
          Deltagare

            Är det en standard bil så står allt i instruktionsboken.
            Använd den viskositeten som tillverkaren rekomenderar i boken så blir det bra.

            okej har för mig att de ska kollas när bilen är kall men kanske har fel då:D
            har jag fattat de rätt nu jag ska låta bilen komma upp i arbetstemp.
            stänga av motorn vänta ca 5-6 min och sedan kontrolera oljan?
            tipps på bra olja nu inför vintern?
            och inför sommaren vad ska man ha då?
            alla skriver olika över allt så jag blir bara osäker

            tack ialla fall är så nojjig nu när bilen är såpas nyinköpt att de ska vara något fel på den.
            nu när jag äntligen har hittat och inhadlat den för mig perfekta bilen 😀

            #230469
            adam.b.w
            Deltagare

              det står inget om det i instruktionsboken.
              och bilen är mappad och något ögre ladd tryck 1,1b.
              ingen uppskattade efekt men den går betydligt bättre än en orginalare.

              jag hörde mig för med den gamla ägaren och han sa att jag skulle köra på 5-30 helsyntet undervintern.
              känns sunt då jag kör lugnt med bilen.
              eller är de helt galet.

              #230465
              OzO
              Deltagare

                Du har 2 små hål och ett hack på oljestickan. Min (4liter?) och max (5liter?) vid kall motor och absolut maxmaxsäkerhetsgräns eller vad man kan kalla det, vid varm motor.

                Förr i tiden, då oljefiltret var större så fyllde man olja i oljefiltret tills det var fullt sen skruvade man dit det. Sen fyllde man exakt 4 liter olja i motorn och man hade perfekt nivå. Nu är ju oljefiltret mindre så detta kanske inte gäller exakt.
                Men vid oljebyte så fyll inte mer än övre hålet, strax under ska det va. Kör motorn varm och vänta sen en stund och kolla igen… är du för snabb att kolla så är oljan strax över övre hålet men förhoppningsvis under hacket. Fyll inte för mycket! 🙂
                (Glöm inte ny kopparbricka!)

                Och ja, man brukar kolla oljan då bilen har varmkörts och stått en stund.

                5W-30 funkar på vintern. Annars säger dom 10W-30 eller 10W-40 på sommaren. Själv kör jag 15W-50 Motul på sommaren…

                #230470
                adam.b.w
                Deltagare

                  tack så mycket de va inga problem med oljan när jag kollade efter jobbet;) men ska ändå byta snart inför vintern.

                  tack för hjälpen
                  mvh adam

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.