› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vill inte varva, Legacy TBO-92
- Detta ämne har 33 svar, 5,249 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av
Rocco.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2011 kl. 17:08 #26937
Joakim
DeltagareHej
bilen går so/so ganska bra upp till ca 5000 varv där det känns som soppan stryps så den vill inte alls. mjukgasar jag får jag den att varva mer.
Jag tycker inte att den laddar på så att den skulle spika för så snabb är den inte. Dock känns det tydligt att den laddar, börjar ladda vid 2800 ungefär.
Har idag bytt stift (de gamla var fula och bruna)
Har även bytt bränslefilter, olja och oljefilter samt luftfilter.
Satte dit NGK original enligt bok.Wastegaten sitter inte fast.
Sprutar jag startgas i motorrummet händer ingenting.
Går ojämnt på tomgång som är låg ca 700 varv.
Går riktigt ojämnt då det är kall och nystartad.
Vad kan det vara??
LMM?
Tändningen, hur ställer man den?
Går den i ngn felmode som stryper bränslet?Om LMM borde ned inte gå ännu sämre då, då den är varm går den ju ändå hyffsat upp till 5000 varv.
i jämn motorvägsfart 3000 varv 120 km/h går det helt ok.
Tacksam för tips
Joakim
15 oktober, 2011 kl. 17:49 #230707andreaswrx
DeltagareHej
bilen går so/so ganska bra upp till ca 5000 varv där det känns som soppan stryps så den vill inte alls. mjukgasar jag får jag den att varva mer.
Jag tycker inte att den laddar på så att den skulle spika för så snabb är den inte. Dock känns det tydligt att den laddar, börjar ladda vid 2800 ungefär.
Har idag bytt stift (de gamla var fula och bruna)
Har även bytt bränslefilter, olja och oljefilter samt luftfilter.
Satte dit NGK original enligt bok.Wastegaten sitter inte fast.
Sprutar jag startgas i motorrummet händer ingenting.
Går ojämnt på tomgång som är låg ca 700 varv.
Går riktigt ojämnt då det är kall och nystartad.
Vad kan det vara??
LMM?
Tändningen, hur ställer man den?
Går den i ngn felmode som stryper bränslet?Om LMM borde ned inte gå ännu sämre då, då den är varm går den ju ändå hyffsat upp till 5000 varv.
i jämn motorvägsfart 3000 varv 120 km/h går det helt ok.
Tacksam för tips
Joakim
välkommen hit
prova och posta i rätt avdelning så får du särket hjälp här du postat nu är för impreza och sti racing
http://www.subaruclub.se/forum/forumdisplay.php?f=12515 oktober, 2011 kl. 19:29 #230732Joakim
Deltagarevälkommen hit
prova och posta i rätt avdelning så får du särket hjälp här du postat nu är för impreza och sti racing
http://www.subaruclub.se/forum/forumdisplay.php?f=125Hej
Tänkte att det var fler som tittar på Impreza sidorna och skillnaden är ju inte stor jfrt med de tidiga Imprezorna, eller.
// Joakim
16 oktober, 2011 kl. 16:03 #230708andreaswrx
DeltagareHej
Tänkte att det var fler som tittar på Impreza sidorna och skillnaden är ju inte stor jfrt med de tidiga Imprezorna, eller.
// Joakim
jo men börjar folk och posta i fel ställe bara för att folk bara läser på impreza delen,
då är det ju helt ok att posta säljes annonsen i allmänt då, bara för att mest folk kolla där?
16 oktober, 2011 kl. 16:11 #230709Turbovin
DeltagareLMM är väl Subarusjukan nr1 så jag skulle börja med den. Kan ju börjat bli lite lite dålig bara och det kanske gör att den leanar ut på riktigt höga varv. Annars kan det ju va soppapumpen som inte orkar flöda också.
17 oktober, 2011 kl. 09:33 #230710Ubermeister
Deltagarejag tycker att det låter som en dålig tändspole. (eller flera)
Testa annars att rycka av kontakten till Luftmassmätaren och se om den går jämnare.
Tändningen justerar man inte.
19 oktober, 2011 kl. 10:48 #230715Timzzon
Deltagaresom ”Ubermeister” sa.
rycker du LMMen så kommer den dock att gå in i ett ”safe mode” och kommer inte att varva mer än ca 3500-4000.
när mina tändspolar tröttna så slog den ifrån när jag kom upp till ca 0.5 i ladd. hugger likadant som fuelcuten.
att den går ojämnt när den är kall låter dock som LMM:en har tröttnat.19 oktober, 2011 kl. 15:03 #230734Joakim
DeltagareHittade beg lmm. Provar den i helgen.
Tandspoleproblem låter oxå rimligt.
Kan man mäta upp tandspolarna?
Joakim
20 oktober, 2011 kl. 06:59 #230711Ubermeister
DeltagareI toppen av varje spole sitter det en damask, tar man av den så kan man se om spolen spruckit. (plasten blir ju klen med tiden)
Det går att mäta spolarna också, har inte i bakhuvudet hur man mätte dom men.
(googlar man lite så finns det rephandböcker i PDF-format att ladda ner, om inte någon har en bra länk direkt)Jag hade liknande bekymmer när jag monterade för nya kam och vevaxelgivare, men det känns inte som att du varit i den änden och grejat? (hur en trasig kamaxelgivare påverkar vet jag inte)
22 oktober, 2011 kl. 13:03 #230735Joakim
DeltagareHej
Bytte LMM ingen skillnad…. 🙁
bilen drar hyggligt upp till 5000 varefter den inte vill alls.
köpte en tbo tryckmätare och konstaterar att trycket kommer upp till 0,7 Bar innan den lägger av så det är inte fråga om spikningar vilket jag iochförsig inte trott. Original tryck ?
Om tändningsproblem borde den väl smälla och bete sig.
Kamfelkugg eller kamgivare? Under lite belastning utan turbotryck varvar den snällt upp till 7000 varv so det känns som att det inte har med varv att göra.
Tror på att den inte får soppa. Vad styr soppatillförsel ?
LMM ja men den är det inte.
Soppapump kan vara ett alternativ, kan man mäta detta?
Soppafilter bytt.
Elektronik ???Har 7 mil till närmaset Subaruverkstad så jag drar mig för att åka dit. Vad kan man se på felkoder ? Dåligt soppaflöde ? knappast va ?
Har haft många bilar men detta går jag bet på.
// Joakim
23 oktober, 2011 kl. 11:37 #230716Timzzon
Deltagare0,7 är standard ladd.
Bryter den bara när du ”laddar” eller är det ”varvstyrt”?
Går varvräknaren ner till botten när den hugger?23 oktober, 2011 kl. 18:42 #230736Joakim
DeltagareDen bryter bara vid belastning
tror inte det har med själva laddtrycket att göra.
Jag kan smygdra den till 7000 varv.
men som sagt vid medelkraftig och full acceleration bryter den vid 5000 varv. om kall vid kan den hugga lite vid 4500 varv.
Jag tog bort och mätte tändspolarna idag set sitter ju en i varje tändstiftshål på denna. Alla hade 0.9 ohm. men på den ena var kablarna in till spolen skadade så att kopparledaren syntes på båda ledarna.
Det är väv bara 12 V in mot spolen så det skall väl inte bli något överslag. med är det fuktigt och oljigt kanske???
Ni som bytt spolar, hur har de sett ut, har man kunnat mäta sig till fel?
Bör väl byta den med skadade kablar ändå. Hittade inga Beg i sverige, någon som har en bunt liggande??? 😉
Hälsningar Joakim
23 oktober, 2011 kl. 22:02 #230723Fladric
DeltagareOkej, det kan ju bidra att kablarna är skadade…
Men som Timzzon frågade, faller varvräknaren till botten när den hugger? Gör den det är det ett tecken på att det är spolarna som spökar 🙂
24 oktober, 2011 kl. 05:43 #230717Timzzon
Deltagareladdet ska det inte vara då spärren ligger lite över 1 bar,
dock klara inte spolarna att ge tändning när man laddar och man får smaka ratt. spolarna på dom här bilarna är kassa original så även om dom ser bra ut kan dom fungera dåligt.
men prova att isolera kablarna o se om det blir bättre.24 oktober, 2011 kl. 05:54 #230712Ubermeister
DeltagareVad var det som utlöste själva problemet?
Eller har den alltid betett sig så i din ägo?Om det inte är nåt luftläckage eller vacuumslangar som är felkopplade så låter det misstänkt likt ett givarfel.
Det är lite bökigt att byta kam och vevaxelgivare (att komma åt kontaktstycket under intercoolern)
Tror inte att det skiljer på givarna bara för att det är en turbo, se till att du får tag i en givare till ungefär samma årsmodell bara. (De senare fungerar på ett aannat sätt, eller så var mina trasiga bara..)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.