› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tappar effekt/stryps
- Detta ämne har 15 svar, 1,347 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
Impreza Fredde.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2004 kl. 22:05 #2698
Impreza Fredde
DeltagareTjena!
Är en nybliven ägare till en helt original Impreza GT -99 som gått 8000mil. Har dock ett litet problem, vid hård acceleration/fullgas så känns det precis som bilen stryps mellan ca: 4000-5500v/min, den hackar eller hostar lite, men sen kommer den igen närmre 6000varv. Har läst en massa om kassa LMM, men kan det verkligen vara den, då ska väl knappt bilen gå alls eller? Någon som har eller har haft samma problem eller som har en lösning? Är väldigt tacksam för svar.
/Fredde
14 december, 2004 kl. 00:05 #54051Nano
DeltagareHej!
Låter som ”fuel cut:en” (laddtryckspärren) går i. Har du någon laddtrycksmätare så att du kan se vad den laddar???
MVH Mårten
14 december, 2004 kl. 10:41 #54048skytiskapilen
DeltagareNja, om du får en feulcut känns det inte *lite*, det är som att köra in i en vägg. Kan vara en trasig LMM, finns inget patent på hur bilen beter sig om den är ”lite” trasig. Sen har du ju stift, tändkablar, soppapump, soppafilter, luftfilter osv. Allt detta + några till som jag säkert glömt, kan självklart påverka. En runda med en Delta Dash låter som en bra start så att du kanske kan minska ner eventuella felkällor!
/Andreas
– Original Gangster –14 december, 2004 kl. 10:53 #54052down_the_drain
Deltagareannars kan det vara så som det är på diverse andra bilar (min bla).
Kommer ett litet ryck vid ganska högt varvtal. Har gjort så på min ända sen den var ny. Frågade på verkstaden och de sa att den skulle va så. Så 5000 mil senare så fortsätter den att rulla:)/P
14 december, 2004 kl. 11:01 #54053subban
DeltagareTja.
jag hade liknande fel på min impreza GT – 99.
men jag har 3″ avgas, vad felet var vet jag inte riktigt
men nu står den iaf och väntar på en ny motor.
så mitt råd är att inte köra så mkt innan du vet vad det är som
är galet.
/Kristoffer14 december, 2004 kl. 11:07 #54055Impreza Fredde
DeltagareNej jag har ingen laddtrycksmätare, men ska det behövas på en helt original bil, fuelcuten ska väl inte slå till om bilen är orörd?
14 december, 2004 kl. 11:10 #54056Impreza Fredde
Deltagare>Nja, om du får en feulcut känns det inte *lite*, det är som
>att köra in i en vägg. Kan vara en trasig LMM, finns inget
>patent på hur bilen beter sig om den är ”lite” trasig. Sen har
>du ju stift, tändkablar, soppapump, soppafilter, luftfilter
>osv. Allt detta + några till som jag säkert glömt, kan
>självklart påverka. En runda med en Delta Dash låter som en
>bra start så att du kanske kan minska ner eventuella
>felkällor!
>
>/Andreas
–
>Original Gangster –Okej, det kan vara en del som påverkar alltså. Men vad är en Delta Dash? Är inte så hemma på Imprezor, fick min i söndags. Var kan man få kollat med en sådan?
14 december, 2004 kl. 11:20 #54054joens
DeltagareHej,
Som tidigare nämnts, den kan bete sig lite hur tusan som helst när LMM är trasig. Min tappade tomgång lite då och då och gick fett som ett troll.
Prova byt LMM med någon som har en som ni vet fungerar och se om problemen avhjälps med det så slipper du slänga 1500kr i sjön.
14 december, 2004 kl. 18:19 #54057Impreza Fredde
Deltagare>Tjena!
>
>Är en nybliven ägare till en helt original Impreza GT -99 som
>gått 8000mil. Har dock ett litet problem, vid hård
>acceleration/fullgas så känns det precis som bilen stryps
>mellan ca: 4000-5500v/min, den hackar eller hostar lite, men
>sen kommer den igen närmre 6000varv. Har läst en massa om
>kassa LMM, men kan det verkligen vara den, då ska väl knappt
>bilen gå alls eller? Någon som har eller har haft samma
>problem eller som har en lösning? Är väldigt tacksam för
>svar.
>
>/FreddeEn liten fråga till. Tänkte ta bort snorklen och sätta på en ny slutdämpare, kanske kan passa på att nolla ecu:n då, är det möjligt att problemet med ryckningarna/strypningen försvinner då? Går det att köra avsnorklat med originalfilter? Vilken pol på batteriet ska bort vid nollning?
Det blev visst mer än en fråga 🙂
15 december, 2004 kl. 16:02 #54058Impreza Fredde
DeltagareÄr det någon som kan tipsa om en bra Subaru verkstad i Skåne? Så man vet var man ska bege sig för en felsökning eller när lmm går sönder.
16 december, 2004 kl. 20:37 #54059Impreza Fredde
DeltagareVet någon om Subaru verkstäderna brukar ha lmm hemma så att man kan testa om det är den som är kass, eller man är tvungen att göra en felsökning?
16 december, 2004 kl. 20:43 #54049Wallinen
DeltagareDet är nog både och att dom har den hemma… ibland har dom, ibland inte.
Tror dock inte att du kan låna den för att stoppa i din bil och kolla om det är den som är kass.
Och att koppla upp sig mot select monitorn är ingen garanti för att det kommer synas nåt om en trasig LMM.Jag var och köpte en ny LMM för ett par veckor sen och provade på min bil men det var inte den som var felet så jag har en hemma som suttit i bilen i ca 10 minuter.
Vill du kan du komma hit och låna den så ser vi om det är den som är problemet.Jag bor precis utanför Lund.
/W
18 december, 2004 kl. 14:32 #54060Impreza Fredde
Deltagare>Jag var och köpte en ny LMM för ett par veckor sen och provade
>på min bil men det var inte den som var felet så jag har en
>hemma som suttit i bilen i ca 10 minuter.
>Vill du kan du komma hit och låna den så ser vi om det är den
>som är problemet.Det låter ju kanon att jag kan prova din. Du kan väl skriva ett mail till mig så får vi bestämma mer då. Tack på förhand.
Mvh/
Fredrik19 december, 2004 kl. 13:36 #54061Impreza Fredde
DeltagareDå var felet åtgärdat, det var den berömda LMM. Tack för hjälpen Mats, tur att det finns folk som vill hjälpa till.
Mvh /Fredde
19 december, 2004 kl. 15:30 #54050Wallinen
Deltagare>Då var felet åtgärdat, det var den berömda LMM. Tack för
>hjälpen MatsIngen fara, bara kul att lyckas nån gång:-)
Dessutom roligt att träffas.
/W
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.