- Detta ämne har 36 svar, 16,294 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 10 månader sedan av Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
25 oktober, 2011 kl. 14:37 #27014Patrick P931Deltagare
Hallå!
Skrev av mig på subaristsidan men tänkte att jag även kan berätta om min erfarenhet här. Kanske man hjälper någon med denna varning? 🙂
Iaf, är en av de som inte rekommenderar Risbergs Bil i Täby. 😉
Detta blir den längre versionen, en kortare version kommer snart på reco.se och rejta.se. Jag tar gärna emot tips på fler siter där vi som kunder kan uttrycka oss.
Jag tror att många (inklusive uppenbart Risbergs) missar makten vi kunder har tack vare internet. I detta fall uppvisar Risbergs inte något vidare engagemang eller ånger/beklagande, trots att jag erbjudit de chansen, så då får jag göra det som är rätt. Min personliga uppfattning är att omdömen på nätet kan ge mer än en eventuell polisanmälan eller arn-anmälan.
Jag fick ett erbjudande från Subaru om fri förbesiktning och passade då även på att göra min 7500 mila service. En mindre service, oljebyte m.m.
Iaf, på den påskrivna checklistan “arbetsorder” är den en hel radda med olika saker som ska vara gjorda.
Då jag hämtade bilen var handbromsen åtdragen. Då jag har en automat använder jag i princip aldrig handbromsen men då slog mig tanken att jag skulle se hur bra den tog.
Den tog inte så bra.
Jag gick in och påpekade detta till den ende som var på plats en fredag eftermiddag: bilförsäljaren (inte Claes utan jag tror han heter Kent).
Han följer med ut och provar, även han anser att den inte tar så bra och erbjuder sig då att ta bilen och justera handbromsen samt ta eventuell ombesiktning på grund av detta om bilprovning ger ett sådant nedslag.
Ok tänkte jag, det får duga, det kanske bara är jag som anser att en handbroms ska ta “ordentligt”, vi låter bilprovningen se. Detta var den 7/10, dvs. för 2 veckor sedan.
Nu i fredags, den 21/10, tände sig motorlampan, antisladd och så började farthållaren blinka. Då jag har en OBD2 scanner kollade jag och hade felkoder P1410 och P2432. Secondary Air Systemet. Har spenderat en stor del av helgen googlandes kring detta men det är en annan sak. Ett grundläggande konstruktionsfel på ett, enligt Subaru Sverige “sk*tsystem”.
Iaf, då jag håller på med felkoderna, scannar, resettar, testar så dör batteriet! Dör kanske är att ta i, men det orkar inte dra runt startmotorn helt plötsligt – detta efter kanske mindre än en kvart. (o)Lustigt.
Jag ringer en kompis som ska komma förbi och hjälpa med extrabatteri, så jag öppnar huven, lyfter på gummiskyddet kring pluspolen och därunder är det rikligt med oxid. Åtminstone ett års lager av det. 😉
Nu kanske jag ska ta lite ansvar själv och se till att det är rent kring polerna men bilen var faktiskt inne på service mindre än 2 veckor tidigare där kontroll av batteri är en sak som ska ske.
Då jag idag (24/10) var förbi Risbergs för att bl.a. påpeka detta (och få bl.a. pris på ny sec air ventil) så får jag bara svaret “jaja, det ska inte ske” – inget mer. Inte alls något japanskt tänkande, inget kundfokus, ingen ursäkt, ja helt enkelt ingen form av reaktion som på något sätt ska göra så att kunden känner sig någolunda i fokus.
Kundbemötandet både från kvinnan i mottagningen samt chefen Claes lämnar väldigt mycket att önska. Visst jag har inte köpt bilen hos de men de representerar ett märke och jag är betalande kund. Så långt från japanskt tänkande man kan komma, tur att de även har Hyundai – koreaner är inte alls lika serviceinriktade som japaner. 😉
Då jag kommer till kontoret tar jag fram arbetsordern och ser där att även batteriets syranivå ska vara kontrollerad. Jag kontrollerar denna och fyller på en halvliter…
Ser även att en vakuumslang ser dålig ut, fixar den snabbt själv.
Jag ringer till Risbergs och påpekar detta med batterinivån. Får inte något vidare gehör från Claes (chefen).
Då jag frågar om resten av checklistan är utfört svarar han “ja det ska det vara”. Jag frågar om jag ska ta bilen till en oberoende verkstad och be de kolla och får då svaret att den ska inte behövas.
Nu kommer jag till helgen kolla lite själv, kolla kupefilter, oljefilter (båda bör vara nya) samt luftfilter (ska vara rengjort).
Ska jag verkligen behöva göra detta?
4 saker missade de iaf:
1. Handbromsen (är inte klarlagt ännu att den tar för svagt då jag inte har haft tid att besiktiga).
2. Batteripol.
3. Batterisyra.
4. Vakuumslang.Mekanikern heter Peter, undvik honom. Ja, undvik Risbergs så blir du nog lite gladare helt enkelt då de varken uför bra jobb eller har “rätt kundfokus”.
🙂
Patrick
p.s. ett underskrivet dokument där det står att en sak är genomförd men inte är det, kallas bedrägeri och kan då polisanmälas.
p.s.2. jag arbetar sedan snart 4 år åt ett japanskt internationellt jätteföretag och tror mig kunna lite mer om kundfokus än Risbergs. 😉25 oktober, 2011 kl. 18:35 #231094MuminDeltagareHar jobbat där dock för ett år sedan.
Dom som skruvar har varit nogranna iaf under tiden jag var där. Dock med din felkod så är det standard på turbo foresterna.. Dyrt som fan att byta också men men, egr ventilerna går ju fan stup i kvarten.
Sen förstår jag din sitvation att du är missnöjd pga det inte är ett fullbordat jobb.26 oktober, 2011 kl. 12:56 #231085ManorDeltagareTrist läsning :-(.
Det är en sak att man letar efter en bra verkstad (eller snarare meck) när man har ett knepigt problem, men att inte utföra en normal service till belåtenhet kan inte antas vara annat än lathet från den enskilde mecken. Jag har svårt att tro att ett rent fusk skulle vara sanktionerat från Risberg, det är åtminstone inte min personliga känsla.
Det är väl tyvärr vare sig första eller sista gången man får höra att verkstäder fuskar med servicepunkter som inte ens tar någon tid att åtgärda. Det värsta exemplet var när en Toyota verkstad tog betalt för byte av de bakre bromsarna och de var helt sopslut vid besiktningen några dagar senare :mad:. Där hade man uppenbarligen fuskat med något som även blev en trafikfara för denna kund.
26 oktober, 2011 kl. 16:26 #231098matte555DeltagareParkeringsbromsen får du då skylla dig själv att du inte använt, tror knappast justering ingår i en liten service..
Du har väl kollat lufttrycket i däcken också så dom inte glömt att checka det;)
26 oktober, 2011 kl. 16:34 #231105TreborDeltagareMen en anmärkning på handbromsen ska dock skrivas. Om den nu tar dåligt vill säga.
26 oktober, 2011 kl. 17:30 #231099matte555DeltagareMen en anmärkning på handbromsen ska dock skrivas. Om den nu tar dåligt vill säga.
Det kan jag hålla med om 🙂
26 oktober, 2011 kl. 21:39 #231103MäkiDeltagareMin personliga uppfattning är att den här tråden är obefogad, du vet ju inte ens om handbromsen är dålig?
Sen var det inte några jättefel heller, okej om inte oljan var bytt eller några grövre saker, att dom missat hälla i batterivattnet kan vi ju diskutera, men tycker inte något annat hittills har varit anmärkningsvärt.Tycker inte det låter som någon dålig verkstad.
27 oktober, 2011 kl. 00:22 #231092yngwieDeltagareDet kan jag hålla med om 🙂
Bäst för du matte att du justerar parkeringsbromsen när jag lämnar in pärlan nästa gång! 😀
27 oktober, 2011 kl. 10:25 #231106Patrick P931DeltagareHej!
Tack för kommentarer och svar! 🙂
Visst, felen är kanske petitesser och jag hade kanske aldrig lagt märke till det om nu inte felkoden för sec air systemet aldrig dykt upp.
Det som jag anser är mest allvarligt är att Risbergs sysslar med bedrägeri.
Parkeringsbromsen får du då skylla dig själv att du inte använt, tror knappast justering ingår i en liten service..
Du har väl kollat lufttrycket i däcken också så dom inte glömt att checka det;)
Att handbromsjustering skulle ingå i en service har jag aldrig påstått eller förväntat mig, men det är en av sakerna som ska ingå i den “förbesiktning” som Subaru Sverige erbjöd.
Jag har faktiskt inte kollat lufttrycket, du har helt rätt att jag bör göra det. Det är iofs dags för vinterhjulen strax. 🙂
Det är nog inte många verkstäder som kollar varenda servicepunkt, om ens någon gör det…
Visst, “verkstadsfusket” är väldigt utbrett. Men jag kan inte tänka mig att någon kryssar i en lista över utfört arbete, skriver på den och sedan tar betalt för jobb som inte är gjort? Dessutom på en auktoriserad verkstad?
Min personliga uppfattning är att den här tråden är obefogad, du vet ju inte ens om handbromsen är dålig?
Sen var det inte några jättefel heller, okej om inte oljan var bytt eller några grövre saker, att dom missat hälla i batterivattnet kan vi ju diskutera, men tycker inte något annat hittills har varit anmärkningsvärt.Tycker inte det låter som någon dålig verkstad.
Självklart har vi alla olika referensramar. Du anser inte att det låter som en dålig verkstad, det är helt ok. Du kanske också anser att det är ok att skriva under på papper och ta betalt för jobb som inte är utfört?
Jag har hållt på med bilar i 20 år så, jo handbromsen tar inte bra. Jag vet att det är mitt fel då jag inte använder den. Iofs kanske den inte ska ta så bra på en Subaru, då detta är min första Subaru saknar jag referenser. 🙂
Olja och filter byter jag själv varje 500 mil så jag har faktiskt inte kollat om den är bytt. Men det måste den väl vara iom att de tog betalt för det?
🙂
Patrick
p.s. jag lyfte ut luftfiltret igår, det såg ok ut – bara lite löst smuts på – men då jag inte vet hur det såg ut innan kan jag inte säga något huruvida det är rengjort eller inte.
Jag kunde dock se att det var en erfaren meck som har jobbat då han fick ut luftfiltret och blåst rent det utan att lossa på några slangar kopplade eller fastsatta i locket.27 oktober, 2011 kl. 14:42 #231100matte555DeltagareHej!
Att handbromsjustering skulle ingå i en service har jag aldrig påstått eller förväntat mig, men det är en av sakerna som ska ingå i den “förbesiktning” som Subaru Sverige erbjöd.
Jag har faktiskt inte kollat lufttrycket, du har helt rätt att jag bör göra det. Det är iofs dags för vinterhjulen strax. 🙂
Fick du ett protokoll på vad som ingick i förbesiktningen?
27 oktober, 2011 kl. 15:19 #231107Patrick P931DeltagareInget protokoll utan skriftligen bara erbjudandet:
“Helt enkelt för att du ska kunna komma till besiktningen och vara säker på att din bil är i perfekt skick.”
samt muntligt att allt bilprovningen kollar kollas.
Borde jag ha fått ett protokoll? Du ser, jag är verkligen ny på Subaru. 🙂
27 oktober, 2011 kl. 17:55 #231086ManorDeltagareDet kan jag absolut tänka mig, i själva verket vet jag det, på en auktoriserad verkstad.
Dessutom betalar du ju huvudsakligen för oljebytet, filterbyten och övriga byten, att förvänta sig att en mekaniker ska kolla igenom hela deras lista med ett tjugotal punkter på alla bilar dom har inne dag ut och dag in kan du inte själv tro på…
…och varför ska de inte titta på alla 20 punkterna om de nu ingår på checklista? I annat fall är det ju faktiskt inget annat än en form av bedrägeri. Jag förväntar mig verkligen att man utför de punkter de ska göra och som jag betalar för!!?
Vem är det du försvarar Oskar?
27 oktober, 2011 kl. 17:57 #231087ManorDeltagareHej!
Tack för kommentarer och svar! 🙂
Visst, felen är kanske petitesser och jag hade kanske aldrig lagt märke till det om nu inte felkoden för sec air systemet aldrig dykt upp.
Det som jag anser är mest allvarligt är att Risbergs sysslar med bedrägeri.
Nja, det låter väl lite hårt!!?
Jag misstänker nog att det finns något mer bakom denna forumtråd än själva servicen och kontrollen. Du kanske fick betala för något du hade hoppats skulle ingå i garantin, eller?27 oktober, 2011 kl. 18:31 #231095MuminDeltagareJo då Oscar jag gör det 😉 är tvungen eftersom Audi skickar ut preppade bilar som vi måste klara osv;)
27 oktober, 2011 kl. 18:39 #231097johan_gtDeltagareJag föreställer mig att alla bilförsäljare samt verkstäder är klåpare, så blir man glad när man träffar på någon seriös inom bil branschen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.