› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ökat varvtal vid växeling, WRX 04
- Detta ämne har 6 svar, 1,075 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av
perner.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2011 kl. 19:17 #27050
perner
DeltagareHej,
jag har en Impreza WRX 2004 som beter sig lite underligt ibland när det är dags för annan växel. Som jag alltid gör i början av alla turer håller ett lågt varvtal, kanske går upp max på 2500 innan motorn är varm, då är det inga problem. Det är heller inga problem efter detta att lägga full pelle och växla över 6000.
Problem kommer när man är runt 3000-4000 varv någonting. Kopplar jag för nästa växel så ”rusar” motorn upp kanske 500 varv istället för att direkt droppa i varv som andra bilar jag ägt och kört.
Det ska sägas att jag inte märkte detta innan jag gjorde storservice på bilen där jag bytte samtliga oljor, filter, stift, pcv, maf rengöring osv.
Jag vet att jag fyllde t.ex. lådoljan och oljan i motorn så dom ligger lite över max och har inte tappat ut något efter det, kan det ha någon inverkan? Inget annat är fel på bilen, den drar mindre bensin verkar de som och går lite bättre efter servicen (kanske placebo…).
Förslag?
30 oktober, 2011 kl. 20:27 #231340Turbovin
DeltagareKan hjälpa med rengöring av tomgångsmotor. Alternativt om du har nån vakumläcka nånstans.
30 oktober, 2011 kl. 20:47 #231341TomK
DeltagareKolla så att inte gas vajern är för hårt spänd.
Ska vara lite slack på den.30 oktober, 2011 kl. 22:32 #231343perner
DeltagareBra tips!
Tomgångsmotorn borde jag rengjort när jag gjorde resten men den glömdes av så ska kolla detta. Hur får jag bäst fram om det kan vara en läcka någonstanns och vart är det störst sannorlikhet att den kan vara?
Gasvajern var ett bra förslag, ska titta detta imorgon. Kan den ha spänts utan att jag egentligen rört någon inställningen som har med den att göra?
Mvh,
31 oktober, 2011 kl. 06:02 #231342TomK
DeltagareBra tips!
Tomgångsmotorn borde jag rengjort när jag gjorde resten men den glömdes av så ska kolla detta. Hur får jag bäst fram om det kan vara en läcka någonstanns och vart är det störst sannorlikhet att den kan vara?
Gasvajern var ett bra förslag, ska titta detta imorgon. Kan den ha spänts utan att jag egentligen rört någon inställningen som har med den att göra?
Mvh,
Nej har du inte varit där och pillat så ska den inte ha ändrat sig.
3 november, 2011 kl. 18:29 #231344perner
DeltagareGasvajjern var slapp och vara dragen där den skulle.
Tom gångsmotorn såg inte skitig ut, om man nu kan se det på det sättet?
Vakumläcka vet jag fortfarande inte riktigt hur jag ska upptäcka mer än att jag titta så alla slangar såg hela ut och satt på respektive platser. Borde inte en läcka visa sig över hela registret o inte bara vid mellanspannet på varvräknaren?
Mvh,
27 november, 2011 kl. 19:40 #231345perner
DeltagareOljenivåerna (fixat) o massa annat ”lätt” skit tittat på, lösa slangar eller lekage osv. Vad kan detta vara för fel? Även om det är något som går att laga, vad blir kontentan om jag ej gör det? Spelar det någon roll att motorns varvtal ökar?
Hjälp tack,
Mvh -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
