› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bilprovningens bromstest
- Detta ämne har 5 svar, 2,519 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 4 månader sedan av
dlehtihet.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2005 kl. 20:33 #2710
GrizzlyBear
DeltagareSkulle villja utfärda en varning för Bilprovningen i Södertälje!
Jag var där för ca 2år sedan med min Impreza och då körde snubben upp den på bromsrullarna.!x(
Idag var min mor där med sin Forester Turbo och (av dömma av beskrivningen)samma snubbe kör upp även den på bromsrullarna! x(x(
Förklaringen löd vi båda tillfällena ”Det var så kort stund. Det gör inget. Det skulle märkas direkt om det gjort nån skada”.Jag märkte aldrig av något med min Impreza under tiden som jag hade den. Men frågan är, är det något som slits och kan komma efteråt? Eller är det som besiktningssnubben sa att det skulle märkas direkt?
Om Ni trots allt skulle besiktiga bilen i Södertälje, var noga med att påpeka för besiktningsmannen att det är en 4wd bil och att den inte ska köras på bromsrullarna! För det verkar de inte veta där:-( x(
/Björn
3 januari, 2005 kl. 23:22 #54128dlehtihet
DeltagareJag skulle bli yxtokig om de körde upp bilen på rullarna. Har haft kompisar med diverse AWD system där de gjort så och det har pajat rejält efteråt. De har iof stått för reparationerna, men bara tanken på att de inte vet detta får en att #%%&&”//!!.
//Danne
>Skulle villja utfärda en varning för Bilprovningen i
>Södertälje!
>
>Jag var där för ca 2år sedan med min Impreza och då körde
>snubben upp den på bromsrullarna.!x(
>Idag var min mor där med sin Forester Turbo och (av dömma av
>beskrivningen)samma snubbe kör upp även den på bromsrullarna!
>x(x(
>Förklaringen löd vi båda tillfällena ”Det var så kort stund.
>Det gör inget. Det skulle märkas direkt om det gjort nån
>skada”.
>
>Jag märkte aldrig av något med min Impreza under tiden som jag
>hade den. Men frågan är, är det något som slits och kan komma
>efteråt? Eller är det som besiktningssnubben sa att det skulle
>märkas direkt?
>
>Om Ni trots allt skulle besiktiga bilen i Södertälje, var noga
>med att påpeka för besiktningsmannen att det är en 4wd bil och
>att den inte ska köras på bromsrullarna! För det verkar de
>inte veta där:-( x(
>
>/Björn4 januari, 2005 kl. 21:36 #54126Dawn
DeltagareDet är inget som kommer att märkas direkt om det händer en gång. Vid upprepade tillfällen t ex besiktning 1ggr/år blir det ett slitage som inte är normalt för bilens drivlina. Kommer att slitas ut bra mycket fortare. Onödigt att utsätta bilen för det.
4 januari, 2005 kl. 22:21 #54127GrizzlyBear
DeltagareJorå, visst blev man skogstokig alltid!
Mor min vart rätt vild hon med fick jag höra:DVore ju inte så kul om diffen går sönder om nåt år eller så på grund av det. Den kostar ju trots allt endel. Har för mig att verkstan sa ca 4000kr för en ny diff för 2år sen.
Diffen är väl annars inget som går sönder i första taget om man inte kör med olika däckstorlekar… eller på bromsrullarna…/Björn
4 januari, 2005 kl. 22:54 #54130Impreza Fredde
DeltagareSom ny Impreza ägare har man ju aldrigt besiktigat en 4WD förr, så hur går bromstestet till hos bilprovningen, för upp på rullarna ska den väl inte i alla fall? Det är dags i mars för min del, så det kan ju vara bra att veta innan, om man nu får en kontrollant som inte vet vad han gör!
/Fredrik
4 januari, 2005 kl. 23:17 #54129dlehtihet
DeltagareDe tar ut den på en repa runt området istället.
//Danne
>Som ny Impreza ägare har man ju aldrigt besiktigat en 4WD
>förr, så hur går bromstestet till hos bilprovningen, för upp
>på rullarna ska den väl inte i alla fall? Det är dags i mars
>för min del, så det kan ju vara bra att veta innan, om man nu
>får en kontrollant som inte vet vad han gör!
>
>/Fredrik -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.