Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27118
    epoxxy
    Deltagare

      Har fått möjlighet att köpa en Outback från 98 med (troligen) blåst toppackning. Tänkte se vad ni tror om detta köp?

      Info:

      15k mil
      1 ägare (3 enl. systemet: Bilfirma, Make, Hustru)
      Sommardäck som gått en säsong.
      Lite rost på bakskärmar (1x1dm)
      Inget slammer i motorn när den är kall.
      Bilen har stått i ca ett år. Blivit startad och körd för ett par månader, men detta gör även att bromsskivorna behöver nöta bort ytrost.

      Pris 7000:- och då är kamrem och vattenpump nybytt.

      Vad ska jag se upp med? Vad kostar en topplockspackning? Behövs flera packningar på andra ställen(när man river för att byta topplockspackningen alltså)?

      Självklart byter jag på båda sidor samtidigt.

      Är det värt att köpa, rusta upp och sedan kanske få tillbaka pengarna med lite plus? Eller ska jag gå på en besiktigad (cencur) i motsvarande vikt/hk/4wd som jag inte behöver göra speciellt mycket på för 9000:- ?

      Tanken är #1: Övningskörningsbil till frugan och #2: isbil till sjön i vinter.

      #231722
      Kvarnis
      Deltagare

        Du kan ränka med att byta packning med nya bultar m.m är en kostand på ca5k bara i delar, sen är ju frågan om ev toppen är skev m.m

        Gillar du att skruva visst, men ärligt varför dra på sig jobb och en osäker kostnad bilen är ju inte direkt ny…

        #231726
        adam.b.w
        Deltagare

          De ör ju en liten risk du tar som sakt.
          toppen bör planas för det ör ju stor schans att den har slott sig. seb bör du se över ventiler du vet ju som sakt va vad som hönt när den gick varm.
          tänk över de riktigt noga innan så du inte drar hem ett större projekt ön du tänkt dig.

          #231723
          epoxxy
          Deltagare

            De ör ju en liten risk du tar som sakt.
            toppen bör planas för det ör ju stor schans att den har slott sig. seb bör du se över ventiler du vet ju som sakt va vad som hönt när den gick varm.
            tänk över de riktigt noga innan så du inte drar hem ett större projekt ön du tänkt dig.

            Toppen bör alltid planas när man plockar av den från blocket då det är alu-toppar. Så planing av topparna hade jag redan planerat in.
            Ventilerna lutar åt att dom har klarat sig fint. Provstartade den idag och den spann som en katt utan vare sig ventilknatter eller kolvslammer. Jag fick reda på att firman som sköter planingen av toppen även ser över ventilerna och slipar in dom också för en mindre peng så det blir nog kanon 😀 Förhoppningsvis har toppen klarat sig från sprickor då den inte gick orent eller lät trött när vi startade.

            Nya framdörrar, nya bromsskivor och belägg var det på den.

            Jag gillar ditt användande av “Lite” när du anger det i decimeter…

            För dig är lite rost räknat i mm 😉 Rosten såg värre ut vid första kollen. Det va lacksläpp men hård plåt under. Bör inte vara några större problem att fixa. Jag har dock inga planer på att restaurera den på samma nivå som dina bilar 😉 ;D 😀 😎

            Köp godkänt via handslag, papper skrivs imorgon och trailas till närmaste garage för operation 😉

            #231724
            epoxxy
            Deltagare

              Ok 😀 rosten är 0,1 meter då 😀

              #231725
              epoxxy
              Deltagare

                bilen köpt. letar nu bra pris på sotningssats. något tips?

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.