› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hjälp!. ev. köpa Impreza motorlampa lyser
- Detta ämne har 17 svar, 6,414 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2011 kl. 16:31 #27162
danlar88
DeltagareHej alla
Är så att jag ska kanske köpa mig min första Subaru det är en Impreza wrx -01. Men är så att motorlampan lyser(check engine) på denna. Enligt ägaren så lyser den pga att det sitter en lambda annan kam och större lmm.
Dessa felkoder får han fram:
P0340
P0420
P0171I övrigt har dom byt avgas från turbon till 3”,större ic.
Enligt han ska den vara mappad hos jrm och att det inte ska vara någonfara, Bilen laddar förövrigt 0,6bar vilket jag tycker låter lågt då orginal ligger runt 0.8. En mappad bil borde väll ligga snäppet över tycker jag. Har snackat med jrm vilket också tycker att 0,6 låter skumt. Dom ska även kolla imorgon att bilen ifråga verkligen är mappad hos dem så det får jag reda på imorgon.Är inte så insatt i detta, Men man vill ju inte köpa grisen i säcken om man säger så!.
//Daniel
14 november, 2011 kl. 16:44 #232272hellebjork
DeltagareHej alla
Är så att jag ska kanske köpa mig min första Subaru det är en Impreza wrx -01. Men är så att motorlampan lyser(check engine) på denna. Enligt ägaren så lyser den pga att det sitter en lambda annan kam och större lmm.
Dessa felkoder får han fram:
P0340
P0420
P0171I övrigt har dom byt avgas från turbon till 3”,större ic.
Enligt han ska den vara mappad hos jrm och att det inte ska vara någonfara, Bilen laddar förövrigt 0,6bar vilket jag tycker låter lågt då orginal ligger runt 0.8. En mappad bil borde väll ligga snäppet över tycker jag. Har snackat med jrm vilket också tycker att 0,6 låter skumt. Dom ska även kolla imorgon att bilen ifråga verkligen är mappad hos dem så det får jag reda på imorgon.Är inte så insatt i detta, Men man vill ju inte köpa grisen i säcken om man säger så!.
//Daniel
Här har du vad felkoderna betyder, om du inte redan visste.
P0171 System Too Lean (Bank 1) – usually caused by a leak in the intake system somewhere between the Mass Air Flow sensor and the cylinder intake valves. Look for a vacuum hose that’s become disconnected or a crack in one of the tubes connected to the turbocharger
P0340 Camshaft position sensor circuit malfunction
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold14 november, 2011 kl. 17:02 #232281danlar88
DeltagareHär har du vad felkoderna betyder, om du inte redan visste.
P0171 System Too Lean (Bank 1) – usually caused by a leak in the intake system somewhere between the Mass Air Flow sensor and the cylinder intake valves. Look for a vacuum hose that’s become disconnected or a crack in one of the tubes connected to the turbocharger
P0340 Camshaft position sensor circuit malfunction
P0420 Catalyst System Efficiency Below ThresholdJodå jag har kläm på vad dem betyder men tackar ändå :). Tycker det skuma är att han säger att bilen är mappad hos jrm till 0,6bar och att felkoderna inte är något att bry sig i för att när dom mappade den så har dom ändrat på saker å då varnar bilen för det.
Vad tror ni ? jag tycker det låter lite skumt.
14 november, 2011 kl. 17:06 #232276TomK
DeltagareDom som jag har kört som varit mappade av JRM så har det inte lyst någon lampa iaf.
Spontant så skulle iaf jag leta efter en annan.
15 november, 2011 kl. 06:11 #232271Andersson
DeltagareDom som jag har kört som varit mappade av JRM så har det inte lyst någon lampa iaf.
Spontant så skulle iaf jag leta efter en annan.
Håller med, nåt är skumt. Kolla på STi istället om du vill ha mer effekt du kommer inte ångra dig.
15 november, 2011 kl. 15:08 #232273Fricke.w
DeltagareDen går nog säkerligen i felsäkert läge nu bilen, med tanke på att motorlampan lyser och den laddar 0.6bar = limp home mode med andra ord, för med ecutek blir de ingen skilnad på dessa funktioner i ecu, låter ju rent spontant inte nå trevligt att han får felkod på att bilen går lent 🙁
15 november, 2011 kl. 16:29 #232282danlar88
DeltagareDen går nog säkerligen i felsäkert läge nu bilen, med tanke på att motorlampan lyser och den laddar 0.6bar = limp home mode med andra ord, för med ecutek blir de ingen skilnad på dessa funktioner i ecu, låter ju rent spontant inte nå trevligt att han får felkod på att bilen går lent 🙁
Jo precis , detta tror jag med. och det sitter öppet luftfilter på den så en lmm bör nog garanteras byttas ut.
Såg att du är ifrån Söderhamn 🙂 Ringde till Nyboms kilafors och snackade lite å då började han prata på om en kille i söderhamn med en -06 wrx sti som haft lite beskymmer med lmm om lysande motorlampa. Kan det vara du tro? fick du isåfall bukt med problemet.
Är ju så att om det blir en affär så går den till så att jag kommer byta bort en bil jag äger men inte använder i stort sätt och ligger inte i samma prisklass som imprezan. Byter jag bort denna mot subarun och får bukt med motorlampan så har jag gjort en fin deal i mitt tycke men samtidigt vill man ju inte byta åt sig massa problem häller.
Vad är ecutek föresten ?
15 november, 2011 kl. 16:39 #232277TomK
DeltagareÄr det den som är silver på nästan 17 000 mil som finns på blocket?
Han skriver i annons texten ”Förstärkt koppling och växellåda”
Min fråga är då, hur har han förstärkt växellådan?? Annan drevsats? rakskuret? 🙂15 november, 2011 kl. 16:45 #232283danlar88
DeltagareÄr det den som är silver på nästan 17 000 mil som finns på blocket?
Han skriver i annons texten ”Förstärkt koppling och växellåda”
Min fråga är då, hur har han förstärkt växellådan?? Annan drevsats? rakskuret? 🙂Stämmer bra
Tänkte på detta igår om växellåda jag också. Har ju snackat med han o han värkar inte ha någon jättekoll sådär. Han har köpt bilen som den är. Har även snackat med en tidigare ägare ändå han har häller inte så stor koll på bilen, ska vara import från usa
15 november, 2011 kl. 16:47 #232278TomK
DeltagareStämmer bra
Tänkte på detta igår om växellåda jag också. Har ju snackat med han o han värkar inte ha någon jättekoll sådär. Han har köpt bilen som den är. Har även snackat med en tidigare ägare ändå han har häller inte så stor koll på bilen, ska vara import från usa
Ok men det finns andra wrx på blocket med betydligt kortare mil som är billigare.
15 november, 2011 kl. 16:54 #232284danlar88
DeltagareOk men det finns andra wrx på blocket med betydligt kortare mil som är billigare.
Det är sant
Är så att jag har en pickup på blocket o denna står bara, använder hemst sällan pga har ingen användning av denna, byta denna mot imprezan och få bukt på motorlampan (för hoppningsvis) så har jag mig en bättre vardagsbil än vad jag har nu. Men det är ju så satans svårt vet inte hur jag ska göra. Ska kolla på imprezan i helgen å få en bättre uppfattning. Nå tips på vad jag ska kolla/fråga på?
15 november, 2011 kl. 17:33 #232279Uhlin
DeltagareKöp inte!
Jag har precis köpt en WRX -01 som motorlampan började lyser på efter 10 mil (lamba och kamaxels positions givare strular). Och det blir bara mer och mer strul med bilen…
Så köp inget som strular INNAN köp så länge inte priset är VÄLDIGT bra och säljaren är ÄRLIG med felen.En WRX -01 ska för övrigt ladda 0.9bar orginal.
Saker att kolla:
Alla bilar, vevhus komp. Detta kollar du genom att lägga ett finger över hållet för oljestickan, om du känner tryck (puffande) mot fingret… Lägg benen på ryggen och SPRING!
Om den är trimmad lär den vara hårt kört så lyssna efter vinande/rasslande ljud när den börjar ladda.
Kör ner för en trottoarkant/väggupp och lyssna efter klonkande ljud, kassa bussningar.Min bil kändes skit bra i chassit när den satt på marken, men när jag lyfte upp den igår för att byta till vinterhjul upptäckte jag att bakfjädrarna är HELT slut!
Det absolut BÄSTA att göra (vilket jag ångrar att jag INTE gjorde) ta bilen till en besiktining MED säljaren. Om han/hon vägrar då finns det dolda fel = benen på ryggen!
Hoppas det hjälpte lite, önskar verkligen ingen att hamna i samma sits som jag försatt mig i!
Mvh
Adam15 november, 2011 kl. 17:59 #232285danlar88
DeltagareKöp inte!
Jag har precis köpt en WRX -01 som motorlampan började lyser på efter 10 mil (lamba och kamaxels positions givare strular). Och det blir bara mer och mer strul med bilen…
Så köp inget som strular INNAN köp så länge inte priset är VÄLDIGT bra och säljaren är ÄRLIG med felen.En WRX -01 ska för övrigt ladda 0.9bar orginal.
Saker att kolla:
Alla bilar, vevhus komp. Detta kollar du genom att lägga ett finger över hållet för oljestickan, om du känner tryck (puffande) mot fingret… Lägg benen på ryggen och SPRING!
Om den är trimmad lär den vara hårt kört så lyssna efter vinande/rasslande ljud när den börjar ladda.
Kör ner för en trottoarkant/väggupp och lyssna efter klonkande ljud, kassa bussningar.Min bil kändes skit bra i chassit när den satt på marken, men när jag lyfte upp den igår för att byta till vinterhjul upptäckte jag att bakfjädrarna är HELT slut!
Det absolut BÄSTA att göra (vilket jag ångrar att jag INTE gjorde) ta bilen till en besiktining MED säljaren. Om han/hon vägrar då finns det dolda fel = benen på ryggen!
Hoppas det hjälpte lite, önskar verkligen ingen att hamna i samma sits som jag försatt mig i!
Mvh
AdamOkej
Tackar för tipsen
Denna varnar också för kamaxelgivaren & lambda. Tänkte först att kamaxelgivaren är väll bara att byta och att lambdan är kass pga att lmm troligtvis är slut. Men som sakt känner mer o mer osäker på denna, MEN får jag ordning på dessa fel relatift enkelt så har jag gjort en bra deal. Men men osäker som f’n
15 november, 2011 kl. 18:08 #232280Uhlin
DeltagareJag var också osäker på min kärra eftersom den gått rätt långt… och man ska ofta gå på sin första magkänsla.
Innan du säger att det ”bara” är att byta dessa delar, kolla upp vad dom kostar och dra av det MINST från priset. Eller så får han lägga till pengar i mellan.
Men kör besiktnings grejen, men då kommer han antagligen kräva samma sak på din pickis så kan ju slå back ut.
Varför skulle han vilja bli av med en bil som fungerar?Av egen erfarenhet byter man bort en bil mot en annan när man ledsnat, när den börjar strula eller om man tror att man gör en vinst på bytet.
15 november, 2011 kl. 18:09 #232274Fricke.w
DeltagareJo precis , detta tror jag med. och det sitter öppet luftfilter på den så en lmm bör nog garanteras byttas ut.
Såg att du är ifrån Söderhamn 🙂 Ringde till Nyboms kilafors och snackade lite å då började han prata på om en kille i söderhamn med en -06 wrx sti som haft lite beskymmer med lmm om lysande motorlampa. Kan det vara du tro? fick du isåfall bukt med problemet.
Är ju så att om det blir en affär så går den till så att jag kommer byta bort en bil jag äger men inte använder i stort sätt och ligger inte i samma prisklass som imprezan. Byter jag bort denna mot subarun och får bukt med motorlampan så har jag gjort en fin deal i mitt tycke men samtidigt vill man ju inte byta åt sig massa problem häller.
Vad är ecutek föresten ?
Ha ha jo de stämmer att de är jag 😉 har pratat med Pär ex antal gånger och bestält delar, riktigt trevlig prick de 🙂
Jo jag har bytt båda lambda på bilen mens de fortfarande fanns garanti i kvar på den, samt en lmm, och minst 2st lmm till efter garantin som jag fick bekosta själv, så nu mera har jag 3st fräsha lmm på lager + en av varje front och bak lambda på lager, man vill ju inte bli ståendes med bilen över helgen och inte kunna åka med den 😀Ecutek är program varan som används för att skriva om bilens orginal ecu, och kan även då anpassas till störe spridare, turbo,E85 etc, samt även basic modsen som förmodligen sitter på din bil, whalbropump, 3″ downpipe med 3″ avgas, samt ett öppet filter förmodar jag?
Är vell de som tar död på bilens lmm.
Men kan säga sen jag bytte från HKS filtret, till ett Apexi som är erkänt bra mot smuts, har jag inte bytte en enda lmm efter de. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.