› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › vågar man ladda mer än peak 1.6 ,hold1.5
- Detta ämne har 26 svar, 1,932 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2005 kl. 21:55 #2717
STIred
Deltagaremed originalturbon på sti04pse? och med följande moddar:
fmic istället för tmic
ny bränsle pump
3″ från turbo bakåt
uppipe
öppet filter
aem plug’nplayÄr det nån mening skaffa större turbo i det här läget för mer effekt, eller bör man se över andra delar i motorn först och sen byta turbo?
Nån som kör med mrts 2,5liters block:9? Kvarnis?…
Väghållningen snart avklarad;-) så ur den synpunkten är det nog lugnt. Bromsarna står väl på tur med inom en snar framtid…
7 januari, 2005 kl. 23:33 #54150Blocken
DeltagareNo message
7 januari, 2005 kl. 23:35 #54151Kvarnis
DeltagareNo message
7 januari, 2005 kl. 23:38 #54152Kvarnis
Deltagareen 20G snurra dvs ~400Bhp funkar både motor å låda helt ok, en 2.5L med 20G TD05/06 skulle bli en grymt ! trevlig gat bil med i stort fullt ladd f.r.o.m ca 2500rpm … restan ta vi i möörn
7 januari, 2005 kl. 23:41 #54154modulated
DeltagareNo message
7 januari, 2005 kl. 23:48 #54147OzO
DeltagareUndertidensnack i undertidensnacktråden och endast vettiga svar i denna tråd tack!! :+
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::8 januari, 2005 kl. 20:34 #54163STIred
Deltagare>en 2.5L med 20G TD05/06 skulle bli en grymt ! trevlig
>gat bil med i stort fullt ladd f.r.o.m ca 2500rpmDet är ungefär vad jag hade tänkt mig, kunna köra med fullt ladd från så låga varv som möjligt…:9
Men på lite längre sikt vill jag nog ha lite mer än 400hk, om man ändå gör sig besväret och skaffar sig ett 2,5liters block menar jag.
Då räcker det inte med en TD05/06. Det är klart man kan ju börja med det när det nya blocket är ditsatt och köra med 400hk till att börja med så slipper man merkostnaden för allt annat man behöver byta för att motorn ska palla för 500hk eller mer.
Men då är frågan om det är värt lägga förhållandevis mycket pengar på ny turbo och nytt block+ommapning för att bilen ska få ca40 hästar mer än vad den har med de modofieringarna som jag nämnde i mitt inlägg ovan. Det är klart blir ju en helt annan karaktär på bilen, mer vrid, mer ladd vid lägre varv, men ändå…
9 januari, 2005 kl. 16:38 #54153Kvarnis
DeltagareJag skulle rekommedera att stanna vid 350Bhp, ja.
Blir väldigt mycket som måste bytas annars, den turbo jag åker med pallar ~500-520Bhp men funkar hyfsat tidigt alla fall…å funkar även vid lågt laddtryck på ~1.0-1.2Bar.
9 januari, 2005 kl. 18:26 #54164STIred
Deltagare>Jag skulle rekommedera att stanna vid 350Bhp, ja.
Då menar du om man kör med originalturbon eller?
>Blir väldigt mycket som måste bytas annars, den turbo jag åker
>med pallar ~500-520Bhp men funkar hyfsat tidigt alla fall…å
>funkar även vid lågt laddtryck på ~1.0-1.2Bar.500hk? då har du väl garderat dig lite inför framtiden? eller så har du bytt ”väldigt mycket redan” 🙂
Kanske skulle gjort nåt liknande, skaffat en turbo som klarar flöda upp till en bit över 400hk, fast nöja sig så länge med att ladda lagom så att man lägger sig strax under 400hk. Borde bli trevligare att köra än om man laddar fullt med originalturbon.
10 januari, 2005 kl. 14:04 #54168STI_driver
DeltagareJag har också en PSE-04 som jag håller på och moddar lite.Ska montera Fmic snart. Vad har du för IC? vem,vilka har gjort det åt dig? Hade du tänkt att nå 400hk utan att byta kolvar,stakar etc?
Mvh/Adde
10 januari, 2005 kl. 16:00 #54165STIred
Deltagare>Jag har också en PSE-04 som jag håller på och moddar lite.Ska
>montera Fmic snart. Vad har du för IC? vem,vilka har gjort det
>åt dig? Hade du tänkt att nå 400hk utan att byta kolvar,stakar
>etc?
>
>Mvh/AddeFMIC APS dr725. Är nog om inte den största i alla fall bland de största som finns till subaru:-)
Gå in på http://www.jrm-racing.se där finns lite mer info om priser, osv. Ring sen eller maila JoCCe på jrm så får du säkert mer info om priser och annat du undrar.
400hk ska enligt flera källor gå att nå utan att börja pilla i motorn, fast då behöver du nog större turbo, större spridare(minst 650cc), 3″ avgas och ommappning.
Nöjer du dig med ca 350hk så klarar du dig med original turbo, original spridare, original tmic. Det du behöver då är egentligen bara soppapump, 3″avgas och ommappning och eventuellt knocklink, för att få lite mera trygghet…
350hk kostar kanske runt 30000kr (utan fmic)
400hk får du nog räkan med kanske det dubblamen snacka med JoCCe på JRM så får du exakta prisuppgifter
Hälsa från mig;)
10 januari, 2005 kl. 16:24 #54155pannan
DeltagareOm du skall upp i över 400 hästars siffror skulle jag faktiskt ta kontakt med Roger Clark Motorsport i England som byggt några riktigt bra byggen på STI modellen. De om några vet vad som håller och inte håller i de effektsiffrorna.
Finns vad jag vet ingen new age STI på över 400 hkr som rullar i Sverige….ännu..
Sedan att många trimfirmor i Sverige är kapabla till höga effektuttag i motorerna på STI:n tror jag självklart på. Frågan är bara hur många det är som sitter på kunskapen om hållbarhet och driftsäkerhet i de effektsiffrorna…
Mvh
J10 januari, 2005 kl. 16:29 #54169STI_driver
Deltagare>>Jag har också en PSE-04 som jag håller på och moddar
>lite.Ska
>>montera Fmic snart. Vad har du för IC? vem,vilka har gjort
>det
>>åt dig? Hade du tänkt att nå 400hk utan att byta
>kolvar,stakar
>>etc?
>>
>>Mvh/Adde
>
>
>FMIC APS dr725. Är nog om inte den största i alla fall bland
>de största som finns till subaru:-)
>
>Gå in på http://www.jrm-racing.se där finns lite mer info om priser,
>osv. Ring sen eller maila JoCCe på jrm så får du säkert mer
>info om priser och annat du undrar.
>400hk ska enligt flera källor gå att nå utan att börja pilla i
>motorn, fast då behöver du nog större turbo, större
>spridare(minst 650cc), 3″ avgas och ommappning.
>Nöjer du dig med ca 350hk så klarar du dig med original turbo,
>original spridare, original tmic. Det du behöver då är
>egentligen bara soppapump, 3″avgas och ommappning och
>eventuellt knocklink, för att få lite mera trygghet…
>350hk kostar kanske runt 30000kr (utan fmic)
>400hk får du nog räkan med kanske det dubbla
>
>men snacka med JoCCe på JRM så får du exakta prisuppgifter
>
>Hälsa från mig;)Allt det är redan fixat! 🙂 Alltså 3″avgas,soppapump,cai,och mappning. Gjort hos jrm. Tänkte bara vem det va som gjort ordning din bil,men det är alltså jrm? Jag hade tänkt köpa Greddys ic som jrm har. Har du inga bilder på din ic när den är monterad på bilen?
10 januari, 2005 kl. 16:37 #54156pannan
DeltagareEtt annat tips på IC istället för frontmatad är att kika på en toppmatad hybrid ifrån Pace Products i England. Den använder sig både av Intercooler och chargecooler. Deras toppmatade visade ett resultat på minus -10 grader jämte original IC vilket är mycket bra.
Sedan blir det kortare rör på en ny bättre toppmatad mot en frontmatad. Vilket gör att luftet slipper flöda så långt.
10 januari, 2005 kl. 16:38 #54146SecretAgentMan
DeltagareLyssna på Kvarnis…han har überkoll på detta ämne.
Mina 50 öre s.a.s. 😀/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.