SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor STI växelåda i en GT

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27188
    Splatter
    Deltagare

      Tjena!

      Jag pajat min orginallåda två gånger nu och vill helst inte göra det en tredje gång. Funderar därför på att byta till en STI-låda, men vad är det mer som måste bytas i så fall? Diffar, drivaxel? Och vilka lådor är det som passar, nån speciell årsmodell eller utväxling mm?

      Tacksam för hjälp
      // Jonas

      #232406
      Christian S
      Deltagare

        det beror ju lite på vilken STI låda du tänker på, en 5 växlad old age eller en 6 växlad new age? oavsett så måste du se till att få rätt utväxling om du inte vill byta bakdiffen.

        #232411
        Splatter
        Deltagare

          Okej. Hade tänkt en 6-växlad, finns en sån på blocket nu från en 04:a 3:90 utväxling. Håller dom 5-växlade bra då? Har hört att dom ska rätt klena.

          #232407
          Christian S
          Deltagare

            dom 5 växlad håller väll något bättre än en GT låda men det är fortfarande 3an som är problemet så om du hittar en 6 växlad till bra pris och med rätt utväxling så är det ju ett mycket bättre alternativ.

            #232412
            Splatter
            Deltagare

              Okej, då får det bli en 6 växlad för att vara på den säkra sidan. Men behöver jag inte byta nånting mer?

              #232418
              Jim_s
              Deltagare

                Vad har en original gt låda för utväxling?

                #232417
                AndersH
                Deltagare

                  Vad har en original gt låda för utväxling?

                  Varsågod !

                  http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html

                  /Anders

                  #232419
                  Jim_s
                  Deltagare

                    Varsågod !

                    http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html

                    /Anders

                    Åhå, perfekt. Tackar!!!

                    #232413
                    Splatter
                    Deltagare
                      #232408
                      Christian S
                      Deltagare

                        Funderar på att köpa http://www.ebay.co.uk/itm/Subaru-Impreza-2008-Hawkeye-2-5-Sti-Uk-6-Speed-Dccd-Gearbox-TY856WG8KD-/170712275240?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27bf3e9928

                        Men behöver jag inte nya hubbar, drivaxlar och bromsar om jag byter bakdiffen?

                        jo iom att på en GT så sitter det vanliga R160 diffen.

                        #232414
                        Splatter
                        Deltagare

                          Misstänkte det :/ Tack för hjälpen

                          #232415
                          Splatter
                          Deltagare

                            Jag har en sista fråga.

                            Måste jag byta drivaxlar eller diffen om jag köper en låda med DCCD eller funkar det ändå bara jag har samma utväxling? Alla säger olika :S

                            #232410
                            Gystompa
                            Deltagare

                              Är det inte olika längd på kardan?
                              6 petarslådan borde ju rent teoretiskt vara större än en 5 petare.
                              Alltså annan kardan. Och annan infästning i bakdiffen vilket borde leda till diffbyte med. som i sin tur leder till byte av drivaxlar, hubbar, bromsar bak.

                              Totalkostnad ala 40 tusen minst 🙂

                              Har läst nånstans att nån tidig variant av diffen ska passa typ till version RA 2 eller nåt. Men då var det R160 varianten vill jag minnas.

                              #232409
                              Christian S
                              Deltagare

                                Är det inte olika längd på kardan?
                                6 petarslådan borde ju rent teoretiskt vara större än en 5 petare.
                                Alltså annan kardan. Och annan infästning i bakdiffen vilket borde leda till diffbyte med. som i sin tur leder till byte av drivaxlar, hubbar, bromsar bak.

                                Totalkostnad ala 40 tusen minst 🙂

                                Har läst nånstans att nån tidig variant av diffen ska passa typ till version RA 2 eller nåt. Men då var det R160 varianten vill jag minnas.

                                ja det är olika längder på kardanaxeln, det är därför man byter den;)
                                ja den är större och tyngre.
                                infästningen i bakdiffen är samma så det går utmärkt att köra med orginal men den är ju öppen och då får man ingen riktig diff bak utan bara fram.

                                #232416
                                Splatter
                                Deltagare

                                  Okej, perfekt! Då kör jag med R160 diffen till att börja med, tills plånboken tillåter R180 🙂

                                  Tusen tack igen!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.