› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Turbobyte?
- Detta ämne har 9 svar, 1,013 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av
lunkan.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2005 kl. 00:28 #2725
lunkan
DeltagareBehövs det några packningar vid ett turbobyte? Isåfall är det nån som har art.nr på dom? Tar sån tid för Tibs bil i eskilstuna o leta fram art.nr!
Kan man byta turbo utan att mappa om bilen direkt(kör orginal laddtryck)? Tänkte ta turbobytet i samband med DP o silicon slangar när man ändå är igång!:+
14 januari, 2005 kl. 06:57 #54220SecretAgentMan
DeltagareJag brukar inte byta packningar i onödan i alla fall (men då jag meckar själv så är det inte hela världen ifall jag får göra om det ifall det skulle läcka heller).
Kan du låta bli laddtryck, och hålla foten i styr tills det är mappat så går det bra med större turbo (farliga grejer om du inte kan det)./J
14 januari, 2005 kl. 09:43 #54227Plura
DeltagareHej,
Jag kan inte så mycket om att meka med turbon och den biten än, men jag vill lära mig. varför skulle det vara farligt att byta till en större turbo om man man kör med orginal styrning? skulle den nya turbon kräva mer så att bilen skulle gå snålt eller vad är det som händer? Sedan har jag hört att det inte är bra att byta till större avgassystem med mindre motstånd på en övrigt orginal bil p.g.a skenande laddtryck hur kan detta komma sig laddtrycket styrs väl inte mekaniskt utan med styrboxen? Jag har en WRX -04 som jag har tänkt att börja pilla lite med men jag hade ju tänkt att byta avgas köra lite så sedan turbo ev. fmic och efter det Tek3 en plan som kan ta 1 år eller mer. är detta bara att glömma och ta allt på en gång?
Mvh Pelle
14 januari, 2005 kl. 09:48 #54221SecretAgentMan
DeltagareStörre turbo – flödar bättre på samma laddtryck, och i och med att den reagerar annorlunda än standardturbon är det stor risk att originalsprutet inte kan kontrollera trycket heller.
Mao – med tillräckligt stor skillnad får man en bil som går farligt snålt och har noll koll på laddtrycket.. 😉
Samma sak är det med att öppna upp andningen (insug/avgas) – man förändrar förutsättningarna som originalsprutet är inställt efter, och får konsekvenser därefter (snabbare laddtryck, med högre toppar, svaj, etc).
Styr och regler är vad det handlar om.
/J
14 januari, 2005 kl. 10:20 #54225Kvarnis
DeltagareJag körde i ca ½ år utan mappa med en VF30.
Med max 16 Psi som laddtryck.Jag hadde dock följande
-Lambda Link
-Knock Link
-Turbo trycksmätare
-DawesInget att rekommendera utan mätare lr lite kunksap dock !!
Men det funkade utan problem lr skador på motorn.Fick rekommendation från en stor tunning firma i AU.
Dock så funkar det mycke bättre mappat 🙂
Så för en kortare stund kan det vara ett alternativ, men inget permanent lösning14 januari, 2005 kl. 10:32 #54224Strat
DeltagareEn dawes borde ju underlätta. Annars är ecu’n programmerad att gradvis öka wastegate duty vid det varv turbon börjar ladda. Detta kommer troligtvis inte bli helt hundra med en snurra av annan storlek.
Att den skulle flöda mer vid samma ladd stämmer väl inte? Den skulle jobba med annan effektivitet dock. Den _skulle_ kunna flöda mer, om motorn tog emot.
————————————–
/Claes
Regionsansvarig Stockholm
Min RalliPil14 januari, 2005 kl. 11:03 #54228Plura
DeltagareVed hittar man en dawes device och vad kostar den? Vad gör den exakt??
Jag har fattat att man kan justera laddtrycket med en sådan genom att pysa ut lite luft så att man ”lurar” turbon att ladda mer? har jag helt fel eller+ Då tycker jag att bilen verkligen skulle gå snålt??/Pelle – ovetande men på gång…
14 januari, 2005 kl. 12:06 #54222SecretAgentMan
DeltagarePrecis Strat – men det är ungefär samma sak som högre flöde av syre in, den större turbon går mera effektivt vid samma laddtryck. 😉
Kvarnis – Exakt, men då folk i allmänhet inte är som oss ( 😀 ) så är det inga bra rekommendationer att gå ut med, motorrenoveringar är dyra saker./J
14 januari, 2005 kl. 12:08 #54223SecretAgentMan
Deltagare>Ved hittar man en dawes device och vad kostar den? Vad gör
>den exakt??
>Jag har fattat att man kan justera laddtrycket med en sådan
>genom att pysa ut lite luft så att man ”lurar” turbon att
>ladda mer? har jag helt fel eller+ Då tycker jag att bilen
>verkligen skulle gå snålt??
>
>/Pelle – ovetande men på gång…Dawesen används inte till att höja trycket med på standardbilar egentligen, utan att stabilisera det vid byte av avgassystem.
Lätt höjning kan man göra, så länge man håller sig inom marginalerna (under 1,2 bar).Topparna med standard laddtrycksstyrning kan mycket väl gå över 1,2 under korta stunder med ett friskt avgassystem.
/J
16 januari, 2005 kl. 01:50 #54226lunkan
DeltagareJaha då får man kanske vänta med turbobytet tills man har slantar till mappningen. Det är ju så ofantligt svårt o inte gasa:P
Bugar o bockar för info´n
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.