- Detta ämne har 23 svar, 1,776 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av epoxxy.
-
FörfattareInlägg
-
3 december, 2011 kl. 14:45 #27266epoxxyDeltagare
Vågar jag använda en mutterdragare? (+ 14mm 12-kantshylsa)
Enl. manualen så ska bultarna lossas enl. en specifik ordning, men det står inget om dom ska lossas lite i taget? (jag ska ända plana topparna)
3 december, 2011 kl. 15:36 #232908LegacyLarsaKeymasterJag har inte gjort något sådant tidigare, men jag skulle försöka lätta på dem en i taget innan jag skulle skruva ur dom.
/Larsa
3 december, 2011 kl. 15:49 #232921epoxxyDeltagareJapp. Ska införskaffa en splitterny hylsa imorgon + kraftdragskaft (dom sitter som f*n)
Tappade dock ur 2st “hattar” (Valve shim + valve lifter enl. manualen) ner i betonggolvet (50cm fallhöjd) 🙁 hade dock en handduk under så jag hoppas dom inte blev ovala nu bara :S
Uppdaterar projekttråden och bilder senare ikväll/imogon förmiddag.
11 december, 2011 kl. 22:54 #232922epoxxyDeltagareGisses va bultarna satt! Men nu är dom väck!
Dock är en lite misshandlad i skallen så den bör bytas ut.
12 december, 2011 kl. 11:42 #232909FeADeltagareAlla ska bytas då det är sträckbultar.
12 december, 2011 kl. 21:31 #232923epoxxyDeltagareAlla ska bytas då det är sträckbultar.
Konstigt att en Subarumekaniker säger att han aldrig bytt när han lyft toppar. (om inte bultarna gått sönder eller blivit skadade)
12 december, 2011 kl. 21:36 #232913TurbovinDeltagareSträckbultar bör alltid bytas oavsett motor.
13 december, 2011 kl. 06:38 #232924epoxxyDeltagareSträckbultar bör alltid bytas oavsett motor.
Suck. Då kan man ju inte ens lita på en subarumek med nära 30 års certifierad erfarenhet . Längre.
13 december, 2011 kl. 06:43 #232917TomKDeltagareDet är tyvärr allmänt känner att man byter alltid sträckbultar.
Jobbigt att vara mekaniker i 30 år och inte veta det.Visst jag kom undan en gång med att återanvända bultar dock inte på en Subaru.
Men det är nog inget att rekomendera om man inte vill göra jobbet två gånger.13 december, 2011 kl. 06:53 #232925epoxxyDeltagareDet är tyvärr allmänt känner att man byter alltid sträckbultar.
Jobbigt att vara mekaniker i 30 år och inte veta det.Visst jag kom undan en gång med att återanvända bultar dock inte på en Subaru.
Men det är nog inget att rekomendera om man inte vill göra jobbet två gånger.Å där sprack troligen budgeten. Har för mig att dom kostar sin vikt i guld?
13 december, 2011 kl. 07:25 #232918TomKDeltagareVet ej vad Subaru tar för orginal.
ARP kostar ca 3000:- från ultramotors
Eller ca 170$ från importimageracing.com13 december, 2011 kl. 07:33 #232911GT99DeltagareVet att jag läst flera trådar om detta på scoobynet och att det inte är sträck bultar och går att använda igen så länge dom inte är skadade.
Om det sen stämmer är en annan femma men en subaru mek bör ju veta.13 december, 2011 kl. 08:26 #232919TomKDeltagareVet att jag läst flera trådar om detta på scoobynet och att det inte är sträck bultar och går att använda igen så länge dom inte är skadade.
Om det sen stämmer är en annan femma men en subaru mek bör ju veta.Det kanske är vanliga bultar på sugis motorn?
13 december, 2011 kl. 10:47 #232912GT99DeltagareDet kanske är vanliga bultar på sugis motorn?
Sökning på reuse head bolts på sn gav bland annat detta.
“Re-use unless there is damage on the threads, Light oil under the head to allow ease of torquing
Do not exceed stated figures like give them an extra 1/4 turn or +ten ft lbs; they do their job best at the correct setting.Anyone who sells you a head bolt change on a Subaru engine is just running the bill up – IF they actually fit them – how would you tell?
Unless of course you are substantially increasing the expected power output – in which case studs every time.
David APi Engines / APi Impreza”
13 december, 2011 kl. 17:34 #232916matte555DeltagareJösses… Har man jobbat som mekaniker på subaru i flera år så vet man nog vad som funkar och ej.
Jag hade aldrig funderat en sec på att inte återanvända bultarna.
Blir det inte tätt har du köpt billiga skit packningar eller så är inte ytorna plana.Det är tyvärr allmänt känner att man byter alltid sträckbultar.
Jobbigt att vara mekaniker i 30 år och inte veta det.Visst jag kom undan en gång med att återanvända bultar dock inte på en Subaru.
Men det är nog inget att rekomendera om man inte vill göra jobbet två gånger. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.