SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Uppdatering på min Type R

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27386
    goffemannen
    Deltagare

      Jag har snart bestämmt mig vad det blir för uppgraderingar till våren.

      KCA313 – WHITELINE FRONT ROLL CENTRE ADJUSTMENT KIT
      BSF20XZ – 24mm WHITELINE Front ARB
      BSR20XXZ – 24mm WHITELINE Rear ARB
      KSB751 – WHITELINE FRONT OF REAR DIFF SUPPORT
      KSB750 – WHITELINE SUBFRAME LOCK KIT
      KCA319A – WHITELINE ANTI-LIFT KIT (CLASSIC)
      WL/ARB-M – WHITELINE UPRATED REAR ANTI-ROLL BARS MOUNTS
      KSR200/2 – WHITELINE HEAVY DUTY STEERING RACK MOUNTS

      Sen Hardrace justerbart länkarms kit till bakvagnen. Vet dock inte om ja ska ha gummibussningar eller uniballs(rose-joint/bearing som de kallar de). Tittar man på bilderna så verkar det vara samma bild för båda. Och sen tycker jag inte fästet för krängningshämmarstagen/droplinks är så stabilt, eller lurar ja mig själv??

      Det skiljer bara 1600kr i pris mellan dem.

      http://www.apexperformance.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=230_387_391&products_id=1854

      http://www.apexperformance.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=230_387_391&products_id=1853

      Va tycker ni om min plan? Har ni några invändningar på listan? Köpa nått annat istället eller lägga till nått??

      #233938
      hellebjork
      Deltagare

        Var det så dålig respons i din projekttråd att du var tvungen att skapa en separat för det?

        #233940
        goffemannen
        Deltagare

          Var det så dålig respons i din projekttråd att du var tvungen att skapa en separat för det?

          kanske inte alla som läser projekttrådar??? Och tänkte ja skapar en tråd i väghållningskategorin där man kan diskutera lite om det.

          #233941
          goffemannen
          Deltagare

            Var det så dålig respons i din hjärna att du var tvungen att skapa ett inlägg om det?

            Ledlager är ballare än bussningar, därav tycker jag du ska ta ledlager Goffemannen.. 😉 Frågan är ju hur länge dom håller… Jag har allt på din lista förutom krängningshämmarna, balla grejer i kartong och säkert ännu ballare på bilen… 😀

            Jo, ja är inne på ledlager faktiskt =). Bilen körs ju bara sommartid också. Å om de är ledlagergrejorna på bilderna så är det ju fina damskydd osv.

            #233934
            andreaswrx
            Deltagare

              ta dom coiloversarna du har och lämna in på metallåtervining och montera i 3 vägs så ska du se att bilen bir grymt mkt bättre och köra!

              #233939
              hellebjork
              Deltagare

                Var det så dålig respons i din hjärna att du var tvungen att skapa ett inlägg om det?

                Ledlager är ballare än bussningar, därav tycker jag du ska ta ledlager Goffemannen.. 😉 Frågan är ju hur länge dom håller… Jag har allt på din lista förutom krängningshämmarna, balla grejer i kartong och säkert ännu ballare på bilen… 😀

                Du är så häftig Oskar.

                #233942
                goffemannen
                Deltagare

                  ta dom coiloversarna du har och lämna in på metallåtervining och montera i 3 vägs så ska du se att bilen bir grymt mkt bättre och köra!

                  har faktiskt funderat lite på att köpa andra coilovers. men de ja har nu funkar bra tillsvidare tror jag.

                  #233935
                  Turbovin
                  Deltagare

                    S204 var väl den första som fick uniballs från fabrik så helt värdelöst är det väl inte. Vet inte vilka mer som har det, Type RA-R borde ha det också va?

                    Men vad jag hört så riskerar man att det inte går igenom SBP men har ingen egen erfarenhet. Tror det finns dammskydd till uniballsen för att förlänga livslängden också.

                    Du har inte kollat på Ksport-kittet då? På dem kan du ju justera de längsgående bärarmarna också.

                    Både Hardrace och K-sport har skitful färg iaf, skulle vart STI-rosa 😉

                    Är det inte lite överkurs med 24mm krängningshämmare fram? Jag kör med 22:an.

                    #233936
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Nja den blir som den ska va, speciellt med öppen DCCD, vem fan vill ha understyrt? 😛 Nädå jag tycker den är skapligt neutral men visst kan den bli lite giftig om man inte är med på det.

                      Köper man dem justerbara så går det ju alltid att labba lite. Vill minnas att det är tjockare hämmare bak original också men det är jag osäker på.

                      #233943
                      goffemannen
                      Deltagare

                        S204 var väl den första som fick uniballs från fabrik så helt värdelöst är det väl inte. Vet inte vilka mer som har det, Type RA-R borde ha det också va?

                        Men vad jag hört så riskerar man att det inte går igenom SBP men har ingen egen erfarenhet. Tror det finns dammskydd till uniballsen för att förlänga livslängden också.

                        Du har inte kollat på Ksport-kittet då? På dem kan du ju justera de längsgående bärarmarna också.

                        Både Hardrace och K-sport har skitful färg iaf, skulle vart STI-rosa 😉

                        Är det inte lite överkurs med 24mm krängningshämmare fram? Jag kör med 22:an.

                        Om de nu är de med uniballs på bilden så är de ju damskyddade från början.

                        Ang besiktning så är de nog lugnt om de ser ut som på bilden iaf. Och de stället ja åker till är vana vid importerade bilar och är rätt så skyssta bara allt är iordning å säkert liksom.

                        Ang k-sport så frågade jag de på apex om vilket kit de rekomenderar. Då sa de Hardrace.

                        De svarade följande:

                        ”We have had excellent feedback from guys at the front of their classes in hillclimbs and other races using the Hardrace kit, and it is highly recommended.

                        It is available as an uprated, hardened rubber long lasting bushed set, for road use, or a rose-joint bearing type kit for competition use and ultimate performance.

                        The Hardrace kit is the one to go for.”

                        Ang krängningshämmare så verkar det råda lite delade meningar. Många rekomenderar 22mm fram och 24mm bak. Men om man läser detta som jag läst på scoobynet så verkar 24/24 vara en bättre lösning.

                        ”Simply sticking a thicker ARB on the rear will not cure the Imprezas awful handling, sure traditional thinking has long held that if you want to fix understeer you want the rear to step out more. While this does appear to work to some extent to improve balance it doesn’t reduce understeer so I feel this is the wrong way to approach.
                        Sure CONTROLLABLE oversteer with the back stepping out is fun, and a good thing, but the front is still going wide. As part of this traditional thinking folks scream get a bigger rear bar, and leave the front alone or go smaller. I have to disagree on this. Here’s why –

                        First, let’s look at the technical reason. The dynamic camber curve for the mc’pherson strut setup is very poor it’s a basic design problem. all setups have their good and bad points. What happens is this – you enter a turn at speed. Your ourside front corner gets loaded with weight. That weight compresses the suspension. When the suspension compresses the camber of that wheel, where that tire is loaded, rolls toward positive camber. If you’re running very little static negative camber this will actually start to make the inside edge of the tire light, reducing the width of your effective contact patch that resists lateral acceleration. This lose of traction results in that ”push” or understeer condition. This is why folks who are more into performance run a decent amount of negative front camber. Sure, they give up some straight line accel and decel grip doing this, but that’s more than offset by the fact that they can maximize the width of the contact patch in turns to help resist higher slip angles due to lateral acceleration. If you lower the car any with springs or coilovers that camber curve gets worse as does bumpsteer.

                        A thicker FRONT front swaybar will increase the effective spring rate of the wheel without effecting the ride spring rate. In other words, it will help keep the suspension from compressing so much at the loaded corner. Less compression means less loss of camber. Less loss of camber means that you can tune to, and maximize the contact patch of the tire to resist that push. Now, one of the things you need to consider – just like you can’t make something from nothing, you can’t make a good contact patch if you have nothing to give it to begin. Because the suspension will still compress some you need some negative camber in the front to start with.See, this stems from my philosophy that move oversteer does not necessarily mean less understeer. The front is still pushing. I feel the fix for this is to setup the front end of the car to truly reduce understeer as much as possible. This will make the front tuck in more, and while your tires will be resisting more lateral acceleration taking more grip from straight line acceleration (think traction circle), you’ll be able to unwind from the turn faster thus getting you back toward the acceleration portion sooner than your competition. In other words, you’ll be able to drive a tighter, and more controlled line.

                        Additionally, by reducing understeer as much as possible you won’t have to set up the car for so much oversteer. This will also lead to more control, a tighter line, and the ability to accelerate sooner.

                        Now, that’s great an all, but if you’re looking for a simple answer as to what size bar to get then here it is (I’m giving these in terms of whiteline bars as I am most familiar with them):

                        Rear – 22mm to 24mm, but if you go to 24mm then you really want to think hard about upgrading your springs. If you go higher than 24mm then you are taking the wrong approach and trying to fix shortcomings of your springs with swaybars, and this is not the right way to do it. Get a proper spring for what you do, and then fine tune with a swaybar.

                        Front – for the street and mild autocross, and mild track work look at 24mm up front. If you start to get into it more then 26mm is good (WL makes a 24-26 adjustable front). These are also very good sizes if you are not a smooth driver as they won’t make things too ”darty” with super quick tuck of the front end into the apex. For autocross junkies or track whores who are smooth overall and can anticipate the ”dartiness” then look at the 27 to 29mm front bar.”

                        Jag vill ju ha bilen så balanserad som möjligt inte för mkt understyrd eller överstyrd liksom.

                        #233937
                        Turbovin
                        Deltagare

                          Jag är hyfsat säker på att de inte har rätt bild till dem med uniballs. Det är samma filnamn/bild oavsett vilken variant du väljer..

                          #233944
                          goffemannen
                          Deltagare

                            Jag är hyfsat säker på att de inte har rätt bild till dem med uniballs. Det är samma filnamn/bild oavsett vilken variant du väljer..

                            kan ju va att de är rätt bild å de har samma till båda =). Ja har iaf mailat å frågat om de är de på bilden.

                            #233945
                            goffemannen
                            Deltagare

                              Har nu läst på lite mer om de här med chassi prylar och kommit fram till följande lista.

                              BSF20XZ – 24mm WHITELINE Adjustable Front ARB
                              BSR20XXZ – 24mm WHITELINE Adjustable Rear ARB
                              KSB750 – WHITELINE SUBFRAME LOCK KIT
                              KCA319A – WHITELINE ANTI-LIFT KIT (CLASSIC)- eller kanske CDF’s
                              SPF2704K – SUPER PRO GEAR LINKAGE SUPPORT BAR, FRONT BUSH
                              SPF1978K – SUPER PRO REAR CROSS MEMBER SUPPLEMENT WASHERS
                              SPF1972K – SUPER PRO HEAVY DUTY STEERING RACK BUSHES – 30mm
                              FPR001 – SUPER PRO FRONT ROLL CENTRE ADJUSTMENT KIT
                              SPF1390K – Front Control Arm Lower, Inner Front Bush Kit
                              SPF2664K – Rear Differential Support Bracket Mount Bush Kit
                              KLC26 – WHITELINE ALLOY REAR DROP LINKS – eller helst CDF’s om man kan köpa de löst. På deras hemsida så ser det bara ut som man kan köpa de ihop med fram. Och deras passar inte min iom ja har aluminium bärarmar.

                              Hardrace kitet skiter jag i då ja blir mer å mer skeptiskt till fästena för krängningshämmarstagen. Så det kommer nog bli länkarmar från GT Spec i USA istället. Jag får se om det bara blir de tvärgående(leteral arms) eller om de blir de längsgående också(trailing arms). Dessa ser iaf stabilare ut än Hardrace kitet.

                              http://www.gtspec.com/product/gtspec-adjustable-lateral-camber-arms-93-07-subaru-impreza

                              http://www.gtspec.com/product/gtspec-rear-trailing-arm-set-all-impreza-1993-2007

                              jämfört med dessa ser GT Spec mkt stabilare ut. speciellt fästet till krängningshämmarstagen
                              http://www.apexperformance.co.uk/catalog/images/6153sm.jpg

                              hittade även denna tråden där de diskuterar vad dessa stag verkligen gör för skillnad.

                              http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=724357&highlight=gtspec+adjustable+lateral+camber+arms

                              I tråden tipsade de om Poltec’s stag =). De finns i kolfiber,titanium och aluminium 😀 Porrigt eller vadå =). Dock kostar de lite mycket för mig.

                              Edit: Beställde precis GT Spec grejorna =). 905 dollar inkl frakt kostar det. Sen så skickar de som gift med ett värde på $70. så hoppas på låg tull å moms.

                              #233946
                              goffemannen
                              Deltagare

                                Hittade nått som va helt nytt från mig som jag måste ta å testa. Enkelt och kostar ju ingenting typ =). Jag ska testa det med mellanlägg vid bakre bussningen till bärarmarna. Vända på topplagringarna/camber plates ska jag nog inte göra. Tror inte det iaf. Va säger ni om det?? Nytt för er andra också ??

                                http://bbs.scoobynet.com/suspension-12/918196-geometry-settings.html

                                #233933
                                Subarumicke
                                Deltagare

                                  Hittade nått som va helt nytt från mig som jag måste ta å testa. Enkelt och kostar ju ingenting typ =). Jag ska testa det med mellanlägg vid bakre bussningen till bärarmarna. Vända på topplagringarna/camber plates ska jag nog inte göra. Tror inte det iaf. Va säger ni om det?? Nytt för er andra också ??

                                  http://bbs.scoobynet.com/suspension-12/918196-geometry-settings.html

                                  Att chimsa är inte något ovanligt, att montera skifta på toppmonteringarna
                                  så att dom sitter så här

                                  är för att få till mera caster, märker man av vid snabb körning att bilen blir stabilare

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.