Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2746
    lunkan
    Deltagare

      Vad betyder det? Har fått erbjudande att köpa en 6 växlad låda med den beteckningen. Är det nåt o ha?:+

      #54413
      Yonaz
      Deltagare

        DCCD=Driver Controlled Center Differential= ställbar center diff (STI PSE-edition) Har du råd att installera en låda med DCCD så tycker jag att du ska göra det.

        ”The DCCD is a great feature that differentiates the STi from the Evo, you can adjust the central differential locking (which will adjust the amount of engine torque or power that is split between the rear wheels and the front). You can go from a manually fully open front differential position (which will default to 65%/35% power ratio rear to front), all the way up to 50%/50%, and a center differential locked position, which will vary the amount of power between the front and rears accordingly just to make the front and rear wheels spin at the same speed. Just lock the DCCD when driving in deep snow, and you WILL feel the difference!.

        Leaving the DCCD in AUTO mode will make the Subaru’s DCCD computer make the changes by itself.”

        #54411
        Kvarnis
        Deltagare

          du måste ha ecu till den för att ha glädje av DCCD’n, + att du måste kolla om den kommer från en JDM bil !

          #54407
          OzO
          Deltagare

            …och JDM betyder? :+:)

            _______________________________________________________________________________
            ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

            #54405
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Japanese Domestic Hummahumma. 😀

              Kvarnis vill peka lite på att man kollar upp slutväxeln i lådan, och om det kommer att passa med befintlig sådan i bakaxel…lr om man åker på mer pyssel. 🙂

              Europa har av någon anledning alltid fått 3,54 i bakaxel, och en 1,1:1 ”drop” i mellandiffen – medans de japanska modellerna har 1:1 i mellandiffen och diverse slutväxlar beroende på vilken modell man hittar.

              Nu är jag inte hundra…men en europamodell med dccd, det känns som att den ”borde” ha 1:1 i mellandiffen, då det vad jag vet aldrig tillverkats dccd med annat än just 1:1…och då med 99,99% säkerhet 3,9:1 i slutväxel, mao blir det strul med bakdiffen i alla fall.

              /J

              #54412
              Kvarnis
              Deltagare

                Dom skiljer alla fall på europa&JDm DCCD låder…i art.nr har jag för mig

                #54408
                Strat
                Deltagare

                  >Japanese Domestic Hummahumma. 😀
                  >

                  Hummahumma? Market ska det va. Men du kanske slant på tangenterna? 😛

                  ————————————–
                  /Claes
                  Regionsansvarig Stockholm
                  Min RalliPil

                  #54414
                  pannan
                  Deltagare

                    Japanese Domestic Market…

                    Det skall även skilja mellan 05:an och tidigare då det är helt annan drivfördelning på den. Och det märks tydligt då man kör. Nu man man ställa upp baken riktigt kul i kurvorna när det är snö

                    #54406
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Pannan – DCCD kör traditionellt 2 tredjedelar av tillgängligt vrid till bakaxeln med mittdiffen öppen (resten framåt naturligtvis), det är ingen skillnad mellan årsmodellerna, däremot vad det sitter för typ av diffbroms bak (och fram) kan göra avsevärda skillnader mellan uppförande. 🙂

                      Strat – Nej, jag menade humma-humma. 😀 :+ 😉

                      /J

                      #54410
                      Practos
                      Deltagare

                        >Japanese Domestic Hummahumma. 😀
                        >
                        >Kvarnis vill peka lite på att man kollar upp slutväxeln i
                        >lådan, och om det kommer att passa med befintlig sådan i
                        >bakaxel…lr om man åker på mer pyssel. 🙂
                        >
                        >Europa har av någon anledning alltid fått 3,54 i bakaxel, och
                        >en 1,1:1 ”drop” i mellandiffen – medans de japanska modellerna
                        >har 1:1 i mellandiffen och diverse slutväxlar beroende på
                        >vilken modell man hittar.
                        >
                        >Nu är jag inte hundra…men en europamodell med dccd, det
                        >känns som att den ”borde” ha 1:1 i mellandiffen, då det vad
                        >jag vet aldrig tillverkats dccd med annat än just 1:1…och då
                        >med 99,99% säkerhet 3,9:1 i slutväxel, mao blir det strul med
                        >bakdiffen i alla fall.
                        >
                        >/J

                        -lådorna i fråga är i princip nya (tillverkade 2005) och han hade både 3.54 och 3.9 varianter. Dock var alla 3.54 med dccd.
                        Jag frågade han efter låda ungefär såhär : ”I’m running a eurospec GC8, 1,1:1 dropgear and 3,545 R160…”
                        och han svarade : ”..either change the ring and pinion in your r160 diff to 3.9 so that it will match one of my JDM trannies, or buy one of my 3.54 DCCD trannies…”
                        Hur han har fått en 3.54 dccd vet int jag.

                        Jag tror dccd i öppet läge är kul 😀 men bättre bakdiff kanske kommer att behövas senare…

                        #54415
                        rallymarkus
                        Deltagare

                          Dccd i öppet läge är otroligt svårkört på vintern…
                          Lätt hänt att det blir en snurrning.
                          Den beter sig nästan som en gammal volvo det går brett men inte snabbt:D
                          auto läget tycker jag är lite mera lättkört men det går att köra snabbast i lock läget, man känner nästan att bilen styvnar till..
                          Då är det full attack som gäller, blir man feg åker man av:D

                          bara man skulle få bort abs bromsarna… då skulle det nog bli perfekt..

                          #54409
                          Blocken
                          Deltagare

                            >bara man skulle få bort abs bromsarna… då skulle det nog bli
                            >perfekt..

                            Gör som oss andra – ryck abs-säkringen 🙂

                            Lycka till!

                            /Black

                            Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

                            #54416
                            rallymarkus
                            Deltagare

                              testade med att rycka säkringen men det var ingen höjdare för diffen.. den gillade inte riktigt det ingreppet.
                              den vart som om man hade den i öppet läge hela tiden helskumt..;(

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.