- Detta ämne har 45 svar, 8,541 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
24 januari, 2012 kl. 13:53 #27560Patrick P931Deltagare
Hallå!
På ett ungefär, vad skulle man få ge för en byggd 2.5 liters motor med rätt kolvar och rätt stakar. 400 (+) hk hela dagen bör den klara iaf. 😉
Om man ska bygga om sin egen motor, vad kan delarna kosta? Kolvar, stakar, lager, packningar, och så resten som kan behövas?
Alla tips uppskattas.
🙂
Patrick24 januari, 2012 kl. 14:06 #235629fjarDeltagareHallå!
På ett ungefär, vad skulle man få ge för en byggd 2.5 liters motor med rätt kolvar och rätt stakar. 400 (+) hk hela dagen bör den klara iaf. 😉
Om man ska bygga om sin egen motor, vad kan delarna kosta? Kolvar, stakar, lager, packningar, och så resten som kan behövas?
Alla tips uppskattas.
🙂
Patrickingen aning på vad den skulle kosta om man bygger själv men är väll billigare i england om du köper där ifrån en färdig nybyggd motor med kolvar stakar osv kan man få för 30-40 papp
24 januari, 2012 kl. 15:26 #235644GyverDeltagareHåller inte en newage jdm 2,0 botten för 400hk redan i originalutförande?
24 januari, 2012 kl. 16:40 #235628MäkiDeltagare24 januari, 2012 kl. 16:44 #235619TurbovinDeltagare3500 dollar för ett shortblock från http://www.rallispec.com med Cosworthkolvar. Dock blir det rätt dyrt med saftig frakt från Usa och sen tull och moms på det. 45-50k för en closed deck 2.35:a från uk så en smidd ej257 borde gå för 30-40k.
24 januari, 2012 kl. 18:09 #235609STIredDeltagareHallå!
På ett ungefär, vad skulle man få ge för en byggd 2.5 liters motor med rätt kolvar och rätt stakar. 400 (+) hk hela dagen bör den klara iaf. 😉
Patrick
För runt 400hk behöver du inte öppna motorn. Köp annan turbo, mappa om och kör. Billigast så ;).
Finns ingen exakt magisk gräns för hur mycket motorerna håller men nånstans runt 400-450hk ska man kunna köra utan öppna motorn och byta innandömmet. Ska man uppåt 500hk eller mer kan man börja fundera på stakar, kolvar, om man vill vara på den säkra sidan.
Sen om du byter kolvar t.ex och kanske honar får du tänka på att antagligen kommer även förbränningsrummet bvehöva bearbetas en aning för att det ska vara optimalt. Så det kan tillkomma andra kostander än bara kolvar eller shortblock. Kanske inte alltid nödvändigt iofs, utan beror mest på hur petig man är med alla detaljerna.
/r
25 januari, 2012 kl. 15:00 #235630Patrick P931DeltagareHej!
Tack för alla svar!
Ok, jag menade 400+ whp. 😉
Då jag har en ej255 så kan kolvar börja må dåligt vid högre effektuttag. Vad det exakt är som tar kål på kolvarna vet jag inte utan det ska jag börja läsa om. 🙂
Min tanke är att det är lika bra att lägga upp en budget redan nu då ca 300 whp inte räcker långt. 😉
http://www.nolimitmotorsport.com/cosworth/block.html
🙂
Denna var humor. Ingår bilen? 😉
Visst vore en sådan motor schysst men vi ska inte överdriva. 😉
3500 dollar för ett shortblock från http://www.rallispec.com med Cosworthkolvar.
Rallispec är klart intressant! Det jag har läst på t.ex. subaruforester.org säger att det är klart bra prylar för pengarna.
Om man skulle låta någon här i Sverige slå ihop en underdel (alt komplett motor), vem rekommenderas (till hyfsat pris)?
🙂
Patrick2 februari, 2012 kl. 16:39 #235645SubbzeroDeltagareKan nog hitta en hel del intressant via denna länk:
http://www.importtuner.com/tech/impp_1103_subaru_ej_series_engine_tech/viewall.html.
Har själv fått goda tips och ideer via denna inför mitt kommande bygge.3 februari, 2012 kl. 09:27 #235631Patrick P931DeltagareSubbzero, tack för länken! Klart intressant läsning. 🙂
3 februari, 2012 kl. 10:08 #235603KvarnisDeltagareDet beror lite på vad motorn ska hålla för.
Ska du har runt 4-450Bhp i 2.5l så lär du även vixa lådan.
Jag skulle säga att slutnotan hamnar närmare 50k minst det är mycket runt omkring som kostar.Om vi partar 400whp är det närmare 500 i motorn, det är på gränsen vad ett oförstärkt 2.5 block klarar av.
Läs igenom vad Andy F skrivit då det är en bra guide
http://www.andyforrestperformance.co.uk/27344.html/J
3 februari, 2012 kl. 11:31 #235646SubbzeroDeltagareSubbzero, tack för länken! Klart intressant läsning. 🙂
Kul o höra att den uppskattades 🙂
3 februari, 2012 kl. 12:45 #235632Patrick P931DeltagareLäs igenom vad Andy F skrivit då det är en bra guide
http://www.andyforrestperformance.co.uk/27344.html/J
Tack för länken!
Intressant att de byter spridare först vid level 4.
Jag ligger väl på en moderat level 2 enligt den där listan och börjar redan (som nu då det är kallt) få slut på spridarna. Loggar som mest nu 297 g/s, men spridarna går redan över 100% dc vid 295 g/s och jag kör ändå inte überfett utan försöker ligga strax under 11.
Jag lär mig mer och mer för varje dag, mycket spännande. 🙂
3 februari, 2012 kl. 14:59 #235638iron m///DeltagareTycker de står att man kan plocka 550whp utan förstärka blocket.?
Hur många har trimmat 2,5över 500whp på forumet?
Vad får man för symtom när cylinder vägarna flexar rasar allt eller bara packningen som ger upp??
Mvh
3 februari, 2012 kl. 15:09 #235620TurbovinDeltagareVissa brittiska tuners (Enginetuner.co.uk t.ex) plockar ogärna över 450 hk på EJ257 utan att förstärka blocket med nedsänkta stavar kring fodren eller med closed deck inserts.
Verkar va andra meningar i USA men jag har större förtroende för britterna som kör bilarna HÅRT i time attack.
3 februari, 2012 kl. 15:14 #235621TurbovinDeltagareHär är en lösning på förstärkning http://bbs.22b.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=8;t=001901
Outfront motorsports i USA gör nåt liknande.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.