SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vid vilket miltal brukar det vara dags för kopplingsbyte?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2758
    moken
    Deltagare

      Ja, kollar lite efter en impreza igen och har en som jag är lite intresserad av… Den har gått ca 8500mil och har orginalkopplingen kvar.
      Den är otrimmad sånär som på 3″ avgas…

      MIn förta impreza minns jag hade fått kopplingen bytt vid kanske 10000mil, den var otrimmad.
      Min andra vet jag inte när/om den var bytt, men har för mej att jag fick höra att std kopplingen inte riktigt pallade med, så därför fick man byta runt 10k mil och då passa på att köra med ngn uppdaterad variant… På 98:orna iallafall, är det så på alla eller hur är det?
      Hur länge brukar kopplingarna hålla?

      #54465
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Hur långt är ett snöre? :+ 😉 Eller rättare sagt, det beror alldeles på hur den använts… 😀

        Att sätta dit uppgraderat på en lätt trimmad bil är helt onödigt, det förvärrar bara risken att lådan far illa, standardkoppling rätt hanterad (mao hålla sig ifrån rattlåsstarter stup i ett) klarar mer än man tror.

        /J

        #54466
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Förtydligande – kopplingen byter man när den är slut (när den börjar slira på hög växel).

          /J

          #54470
          OzO
          Deltagare

            Hur länge kommer…? Hur mycket….? Nu kommer det bli en sån här tråd där alla svarar olika och inget rätt svar. Finns inget konkret svar, det beror ju på hur man har kört bilen, hur mycket mekanisk sympati (funkar det på svenska? :)) man har…

            Men jag kan börja. Min orginalkoppling (tillsamman med org. växellåda) höll under 10000 mil varav 80% av dessa mil kördes med Link och ~270-330 hk och lite mer vrid än orginal… sedan byttes den ut mot nya saker, inte pga att den gick sönder utan för att jag ville.

            När du provkör se till att testa kopplingen med alla kända tricks (googla fram hur du gör om du inte redan vet).

            Edit: Inte faen va man först… 🙂

            _______________________________________________________________________________
            ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

            #54479
            moken
            Deltagare

              och mitt inlägg försvann???

              Jaja, kul… Det som man la så mkt energi på… kanske dyker upp senare då eller nåt…
              Iaf, svaret jag söker är enkelt, är det eller är det inte en underdimensionerad lamell orginal vilket gör att kopplnigen byts ganska tidigt, och man då bytte till en lamell som tålde mer temp?
              Självklart ska kopplingen vara sliten innan man byter, och jag vet allt annat självklart som skrevs, men jag ville veta om det var myt eller sanning med klena kopplingar då jag inte vill vara med om att den börjar ge sej om 500mil pga detta…
              Kapisch? Inga mer dumma svar nu, utan kort och gått… Dålig lr inte?
              När bytte ni era kopplingar pga slitage!

              #54477
              skytiskapilen
              Deltagare

                Mr Mök.

                Tidigare svar är skrivna i all välmening då frågan faktisk är lite av ”Hur långt är ett snöre”-karaktär.

                Generellt är kopplingen inte dålig, jämför tex med M5 E39 där kopplingen garanterat är feldimentionerad för bilen i övrigt, trots att den bara är RWD. Den är dålig då den generellt bara håller ca 4000 mil, oftast betydligt kortare(ca 500 mil på pressbilen).

                Jag vet flera som kör med orginalkoppling där bilarna gått mer än 10.000 mil men det säger nog också en del om förarna, eller hur. Sen finns det säkert exempel på de som bytt efter ett par tre tusen mil med bilen i orginalutförande.

                Din fråga kan mao inte få ett svar som du verkar vilja ha, lev med det och budgetera för en ny koppling.

                /Andreas

                – Original Gangster –

                #54480
                moken
                Deltagare

                  välmening och välmening, visserligen blev mitt första inlägg kanske lite rörigt, grundfrågan vara bara om kopplingen var underdimensionerad eller inte, men jag kanske lyckades förvilla med övriga ord i det inlägget…
                  Det jag reagerade på är att det känns lite som det ligger en dåld spydighet bakom sådana svar som inte ens var svaret på frågan gällande orginal kopplingens fabrikationsfel eller inte, får känslan av att man på direkten räknas som en okunnig idiot ungefär…
                  Minns denna attityd från tidigare inlägg man förde under den tiden jag ägde förra imprezan, där man ibland blev behandlad som man inte hade koll på någonting, var värdelös på bilar, motorer etc, och inte hade någon koll på läget fastän jag faktiskt är uppvuxen med skruvande på fordon, och alltid haft intresset…

                  Men skit samma, jag kan ju välja att inte skriva på detta forum om jag inte vill, hade bara förträngt att jag mer eller mindre valde den utvägen förra gången pga att jag inte orkade ta massa skit från folk som inte hade ngn aning om mina kunskaper etc, men hoppades nog att attityden hade blivit bättre med tiden nu… Med tanke på att det borde vara en slutning kring intresset över imprezan istället…

                  Men skit samma, kopplingen kanske inte är underdimensionerad orginal som jag fått höra en gång i tiden, så jag kryper väl tillbaks in under den sten jag kröp fram ifrån istället.
                  over and out alcatraz.

                  #54467
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Kopplingen är inte underdimensionerad.

                    OzO här åkte länge med stor turbo och skapligt med ladd på standard dito utan problem, likaså min egen klarade bra med misshandel innan den gav upp (runt 5000, med en hel del rattlåsstarter).

                    Så nej, den är inte underdimensionerad, till och med en gedigen höjning av vridmoment fixar den.

                    Är det svar på herrns fråga?

                    /J

                    #54474
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      Otroligt svår fråga att svara konkret på. Jämför med:
                      Vid vilket miltal är det dax för däcksbyte?
                      Jag tror att flera här är intresserade av att få veta mera om var och i vilket sammanhang det sägs att orginal-kopplingen är underdimensionerad och isåfall på vilket sätt?
                      Vid ”normalanvänvändning”(farligt uttryck med olika tolkning) och vid bus/bankörning med vridmoment understigande 300 Nm är den iallafall mig veterligen inte det.(Snart 10000 egenkörda mil)
                      Intresset för Impreza är väl det som gäller här, men det vore bra om
                      ”rykten” behandlas sakligt och inte tas för givna utan fakta.

                      #54473
                      Strat
                      Deltagare

                        Kan också intyga att originalkopplingen håller bra. Körde 1 år med tek2, inkl bana och massa blackrace, och några månader med större turbo. Kopplingen är fortfarande frisk och till salu 😉

                        Edit: ca 10k mil totalt.

                        #54471
                        OzO
                        Deltagare

                          Mr Mök, jag förstår inte varför du reagerar och heller inte på vilket sätt du gör det.

                          När jag läser ditt ursprungliga inlägg ser jag 3 frågetecken.

                          Vid vilket miltal brukar det vara dags för kopplingsbyte?
                          Svar: 9500+. Edit: rätt siffra

                          jag fick höra att std kopplingen inte riktigt pallade med, så därför fick man byta runt 10k mil och då passa på att köra med ngn uppdaterad variant… På 98orna iallafall, är det så på alla eller hur är det?
                          Svar: Det är inte så på alla.

                          Hur länge brukar kopplingarna hålla?
                          Svar: Se svar på första frågan.

                          Var det såna svar du ville ha? Jag tror inte det. Mitt inlägg tidigare innehöll ingen medveten spydighet (och inte detta heller) och jag tyckte inte att det var ett dumt svar. Jag försökte bara säga att det inte finns ett svar på din fråga/frågor. Dvs, du kommer få flera olika svar av folk. Och jag berättade bara vad jag har för erfarenhet. Dvs, att min std. koppling pallade visst med mycket häst/vrid i nästan 10k mil. Den hade säkert hållit många mil till, men det får vi aldrig reda på. Om du hade fler frågor undangömt i dina ursprungliga så är det svårt att gissa sig till dom.

                          Andras inlägg får dom själva stå för. Detta är ett forum för erfarenhetsbyte. Hur man har växt upp är rätt svårt att se bakom ett loginnamn och några inlägg. Ta det inte så personligt.

                          OT: Har man 2 forumfönster uppe när man skriver inlägg… så pga en bugg kommer inlägget att försvinna (nåt sessionsfel) ibland.

                          _______________________________________________________________________________
                          ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                          #54481
                          moken
                          Deltagare

                            ozo det var precis såna svar jag ville ha faktiskt, veta när folk hade åkt på sina kopplingsbyten, samt om std lamellen var av dålig konstruktion eller ej.

                            Självklara saker såsom att det finns variationer beroende på körsätt osv tog jag som en självklarhet, men ville som sagt få ett hum om när folk bytt sina kopplingar pga slitage.

                            Jag reagerar hårt för att jag förut blev idiotförklarad flertalet gånger under min forna imprezatid när jag diskuterade mitt laddtryck, sensor till knocklink mm mm, därav tänder jag snabbt på inlägg som vissa ovan.
                            Tex fick jag rådet att inte ha min impreza då jag satt och gjorde priskoll på boschsensorn som används till knocklinken för att pressa ner priset, och efterfrågade alternativ sensor. Folk tyckte väl att ”om du inte har råd med de futtiga pengarna bör du inte ha en dyr bil, för då har du inte råd att hålla efter den”… Att min bil gick med ett laddtryck som var omöjligt, att min motor skulle spika ihjäl sej mm mm tyckte folk åxå när jag sa vad den laddade… Men min motor spikade aldrig, och rasade inte heller, och har säkert inte rasat ännu fast den går med detta laddtryck…

                            Vad allt detta kom ifrån då vet jag inte, jag upptäckte att det var stora variationer i prissättningen på sensorn, och även om vissa gladeligen skiter i en prisskillnad på 70? kr så använder jag gärna de pengarna till annat.
                            Men ofta fanns det hela tiden spydiga komments som ”vet du vad du sysslar med”, ”du kanske borde lyssna på de lärde”, osv osv… Fast ”de lärde” var helt ute och cyklade i dessa frågor kring mitt laddtryck tex…

                            Det är alltså pga gamla minnen med nedtryckande svar i bakhuvudet som jag reagerar starkt… Vill jag ha ett simpelt svar på nåt vill jag inte få lektioner om nåt annat, för frågar jag inte om en viss sak så innebär det att jag har koll på det…

                            #54472
                            Perra
                            Deltagare

                              Min koppling börjar ge sig och den har nu gått ca 9200 mil. Den har varit med om ett antal bankörningar men väldigt få rattlåsstarter. Jag har kört med Link länge och kopplingen har hållit väldigt bra. Så att säga att den är underdimensionerad är fel, det är den inte.

                              Hoppas det var nåt sånt du var ute efter?

                              Mvh Perra

                              #54478
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                >ozo det var precis såna svar jag ville ha faktiskt, veta när
                                >folk hade åkt på sina kopplingsbyten, samt om std lamellen var
                                >av dålig konstruktion eller ej.
                                >
                                >Självklara saker såsom att det finns variationer beroende på
                                >körsätt osv tog jag som en självklarhet, men ville som sagt få
                                >ett hum om när folk bytt sina kopplingar pga slitage.
                                >
                                >Jag reagerar hårt för att jag förut blev idiotförklarad
                                >flertalet gånger under min forna imprezatid när jag
                                >diskuterade mitt laddtryck, sensor till knocklink mm mm, därav
                                >tänder jag snabbt på inlägg som vissa ovan.
                                >Tex fick jag rådet att inte ha min impreza då jag satt och
                                >gjorde priskoll på boschsensorn som används till knocklinken
                                >för att pressa ner priset, och efterfrågade alternativ sensor.
                                >Folk tyckte väl att ”om du inte har råd med de futtiga
                                >pengarna bör du inte ha en dyr bil, för då har du inte råd att
                                >hålla efter den”… Att min bil gick med ett laddtryck som var
                                >omöjligt, att min motor skulle spika ihjäl sej mm mm tyckte
                                >folk åxå när jag sa vad den laddade… Men min motor spikade
                                >aldrig, och rasade inte heller, och har säkert inte rasat ännu
                                >fast den går med detta laddtryck…
                                >
                                >Vad allt detta kom ifrån då vet jag inte, jag upptäckte att
                                >det var stora variationer i prissättningen på sensorn, och
                                >även om vissa gladeligen skiter i en prisskillnad på 70? kr så
                                >använder jag gärna de pengarna till annat.
                                >Men ofta fanns det hela tiden spydiga komments som ”vet du vad
                                >du sysslar med”, ”du kanske borde lyssna på de lärde”, osv
                                >osv… Fast ”de lärde” var helt ute och cyklade i dessa frågor
                                >kring mitt laddtryck tex…
                                >
                                >Det är alltså pga gamla minnen med nedtryckande svar i
                                >bakhuvudet som jag reagerar starkt… Vill jag ha ett simpelt
                                >svar på nåt vill jag inte få lektioner om nåt annat, för
                                >frågar jag inte om en viss sak så innebär det att jag har koll
                                >på det…

                                Lite OT. men ändå

                                Monken det blir iofs lite så som så här.. talar utifrån min egen synvinkel…

                                Jag har hållit på med Subaru i många år å besvarat en hel del frågor… tyvärr så upprepas frågorna ibland mer idiotiska än dom andra.

                                Det som händer är att man börjar skumma i genom frågor och självklart missförstår ett å annat då missförstår man mångas frågor tyvärr, och man tar vissa för ”blåbär”.

                                Sen så måste jag även vända det lite, om man får kort svar å blir lite idot förklarad ta det då inte så personligt… utt fundera på vad du skrev å vad du fick för svar å forumelra ev om frågan lr kom med en motfråga.

                                Jag har hängt på utlänsk forum i mängder av år utan att komma i nått bråk direkt..trots en del dummma funderingar..:D

                                Sen varför man ex inte kan ladda 1.5bar med en TD04 til 7000rpm är enkelt att ta reda på är bara att titta på en kompressor mapp för den turbon… sen så kanske det inte är säkert att det spikar men du får utt 0bp mer så länge man håller trycket över 1.1bar vid nämd laddtryck 😉

                                Sen så är det för många som gör saker dom inte vet nått om ex…och gnäller sedan när bil’n rasar..

                                Folk i Usa gnällde på Ej257 blocken att dom rasase etc men en av dom mest seriösa motorbyggarna over there har inga problem med sina race maskiner..vad det beror på kan man j fundera på 🙂

                                Lycka till med att hittta en ny Impreza å dyk upp på nån träff i sommar så ska du se att vi inte är så dumma/dryga som det kan verka på forumet i bland & vissa även vilken trevlig grabb du är 🙂

                                end OT 🙂

                                #54468
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  Jag tänker inte vara lika smidig som övriga här…ni får tycka vad ni vill. 🙂

                                  Återigen händer samma sak, du ställer en rätt underlig fråga (se vad jag menar med det nedan), och får svar därefter – men ändå svar på din fråga, och du går direkt i försvarsställning och börjar påvisa att du minsann visst har kunskaper i ämnet.

                                  1. Du har haft ett par Imprezor redan, du borde då veta att bilen inte har kopplingsproblem (naturligtvis kan din körstil vara för aggressiv, men det skall jag inte uttala mig om).
                                  2. Av vad jag sett av dina poster här och på andra forum så hittar du i garaget, det gör att jag reagerar ännu mer på frågan ”hur länge håller kopplingen”..

                                  Kvarnis tips om att kika varför man fick ett vad man själv anser vara ett drygt svar, att just läsa vad man frågade efter…är inte ett dumt tips alls.

                                  Men i alla fall – du har fått svar på din fråga.

                                  /J – skall dra ned på smileys

                                  P.S. Fan så oonödigt att svara här, men jag hade tråkigt (excelmaraton på jobbet).

                                  P.S.2 Egentligen menar vi alla bara väl, till och med jag – ibland.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.