Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27624
    Tobben
    Deltagare

      Ja som rubriken lyder så undrar jag om en STI Ver.5/6 99-00 originalintercooler passar på en impreza gt 00:a?

      mvh tobbe

      #235947
      Tobben
      Deltagare

        Japp, men enda skillnaden är bättre tryckrör. Intercoolern i sig är i princip identisk (övre gavlen skiljer liiiiiiiite)

        nån idé att byta ic i en gt om en ändå ska köra med original turbon?

        #235944
        Adam K
        Deltagare

          Nej. Generellt.
          Om du ska mappa om den/höja laddtrycket, så är det vettigt att byta tryckrör (y-rör) eftersom det kan spricka. Mitt sprack vid 1,2 bar…

          Om du byter till FMIC bör du mappa om, även om du inte byter turbo.

          nån idé att byta ic i en gt om en ändå ska köra med original turbon?

          #235948
          Tobben
          Deltagare

            Nej. Generellt.
            Om du ska mappa om den/höja laddtrycket, så är det vettigt att byta tryckrör (y-rör) eftersom det kan spricka. Mitt sprack vid 1,2 bar…

            Om du byter till FMIC bör du mappa om, även om du inte byter turbo.

            ja nån gång framöver hade en allt tänkt att göra det dock så blir det ingen FMIC

            förresten det y röret du prata på är det det som sitter under ic som är i plast?

            #235942
            Impreza112
            Deltagare

              Bäst om du ska köra fmic är ju att plocka en från sti 01 och uppåt bra mycket bättre kylning än gt och gamla sti. Dock får man modda lite för att anpassa. Är du intresserad har jag en sti ic från en 03:a ligandes.
              Mvh/Christian

              #235949
              Tobben
              Deltagare

                Bäst om du ska köra fmic är ju att plocka en från sti 01 och uppåt bra mycket bättre kylning än gt och gamla sti. Dock får man modda lite för att anpassa. Är du intresserad har jag en sti ic från en 03:a ligandes.
                Mvh/Christian

                men jag ska ju inte köra med fmic för det står ju väl för “front mounted intercooler?” utan där den sitter original och hur mkt jobb är det med det exakt och vad exakt är det man får göra?

                #235943
                Impreza112
                Deltagare

                  Fötlåt mig menar Tmic:-) jo fmic står för front monterad får skylla på att jag var trött. Finns endel info på forumet om du söker tror jag hur du ska gå tillväga.
                  Mvh/Christian

                  #235945
                  Adam K
                  Deltagare

                    “Y-röret” är det som är i plast på GT och går från turbon till IC’n, ja. På STi’er är det i silicon e.d.

                    Att anpassa för att montera en STi01 -> IC på en GT är som sagt lite mek. Men mindre än att montera FMIC, man behöver inte demontera fronten eller byta ut luftboxen t ex.
                    Man kan behöva kapa i locket till kopplingsvätskebehållaren, alternativt vinkla upp ICn så mycket att man absolut inte kan ha fjäderbensstag fram.
                    Man måste förlänga fästena på respektive sida, ett alternativ på v. sida är att göra en vinkel och skruva fast i insug och ett av skruvhålen på framsidan av ICn.
                    Avståndet i längsled från turbon till inloppet på ICn blir längre än original.
                    För att få plats behöver man inte, men för att det ska vara nån poäng med att montera newageIC så bör man förstora hålet i ‘undertray’en/köpa en från en newageIC/eftermarknad. Och kanske också byta till högre scoop.
                    Den kommer dock alltid bli varm när bilen står still, så första sekunderna på en konbana/efter rödljuset(….) kommer den vara lite seg.
                    Men det är ju en impreza och de ska ha TMIC 🙂
                    (Men visst, wrc-bilarna hade fm/V-ic redan på hedenhös tid.)

                    #235946
                    Tobben
                    Deltagare

                      “Y-röret” är det som är i plast på GT och går från turbon till IC’n, ja. På STi’er är det i silicon e.d.

                      Att anpassa för att montera en STi01 -> IC på en GT är som sagt lite mek. Men mindre än att montera FMIC, man behöver inte demontera fronten eller byta ut luftboxen t ex.
                      Man kan behöva kapa i locket till kopplingsvätskebehållaren, alternativt vinkla upp ICn så mycket att man absolut inte kan ha fjäderbensstag fram.
                      Man måste förlänga fästena på respektive sida, ett alternativ på v. sida är att göra en vinkel och skruva fast i insug och ett av skruvhålen på framsidan av ICn.
                      Avståndet i längsled från turbon till inloppet på ICn blir längre än original.
                      För att få plats behöver man inte, men för att det ska vara nån poäng med att montera newageIC så bör man förstora hålet i ‘undertray’en/köpa en från en newageIC/eftermarknad. Och kanske också byta till högre scoop.
                      Den kommer dock alltid bli varm när bilen står still, så första sekunderna på en konbana/efter rödljuset(….) kommer den vara lite seg.
                      Men det är ju en impreza och de ska ha TMIC 🙂
                      (Men visst, wrc-bilarna hade fm/V-ic redan på hedenhös tid.)

                      tack så mkt för info! 🙂

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.