- Detta ämne har 8 svar, 1,555 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Tobben.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2012 kl. 19:37 #27624TobbenDeltagare
Ja som rubriken lyder så undrar jag om en STI Ver.5/6 99-00 originalintercooler passar på en impreza gt 00:a?
mvh tobbe
5 februari, 2012 kl. 20:09 #235947TobbenDeltagareJapp, men enda skillnaden är bättre tryckrör. Intercoolern i sig är i princip identisk (övre gavlen skiljer liiiiiiiite)
nån idé att byta ic i en gt om en ändå ska köra med original turbon?
6 februari, 2012 kl. 13:45 #235944Adam KDeltagareNej. Generellt.
Om du ska mappa om den/höja laddtrycket, så är det vettigt att byta tryckrör (y-rör) eftersom det kan spricka. Mitt sprack vid 1,2 bar…Om du byter till FMIC bör du mappa om, även om du inte byter turbo.
nån idé att byta ic i en gt om en ändå ska köra med original turbon?
6 februari, 2012 kl. 13:48 #235948TobbenDeltagareNej. Generellt.
Om du ska mappa om den/höja laddtrycket, så är det vettigt att byta tryckrör (y-rör) eftersom det kan spricka. Mitt sprack vid 1,2 bar…Om du byter till FMIC bör du mappa om, även om du inte byter turbo.
ja nån gång framöver hade en allt tänkt att göra det dock så blir det ingen FMIC
förresten det y röret du prata på är det det som sitter under ic som är i plast?
6 februari, 2012 kl. 14:06 #235942Impreza112DeltagareBäst om du ska köra fmic är ju att plocka en från sti 01 och uppåt bra mycket bättre kylning än gt och gamla sti. Dock får man modda lite för att anpassa. Är du intresserad har jag en sti ic från en 03:a ligandes.
Mvh/Christian6 februari, 2012 kl. 14:09 #235949TobbenDeltagareBäst om du ska köra fmic är ju att plocka en från sti 01 och uppåt bra mycket bättre kylning än gt och gamla sti. Dock får man modda lite för att anpassa. Är du intresserad har jag en sti ic från en 03:a ligandes.
Mvh/Christianmen jag ska ju inte köra med fmic för det står ju väl för “front mounted intercooler?” utan där den sitter original och hur mkt jobb är det med det exakt och vad exakt är det man får göra?
6 februari, 2012 kl. 15:25 #235943Impreza112DeltagareFötlåt mig menar Tmic:-) jo fmic står för front monterad får skylla på att jag var trött. Finns endel info på forumet om du söker tror jag hur du ska gå tillväga.
Mvh/Christian7 februari, 2012 kl. 08:06 #235945Adam KDeltagare“Y-röret” är det som är i plast på GT och går från turbon till IC’n, ja. På STi’er är det i silicon e.d.
Att anpassa för att montera en STi01 -> IC på en GT är som sagt lite mek. Men mindre än att montera FMIC, man behöver inte demontera fronten eller byta ut luftboxen t ex.
Man kan behöva kapa i locket till kopplingsvätskebehållaren, alternativt vinkla upp ICn så mycket att man absolut inte kan ha fjäderbensstag fram.
Man måste förlänga fästena på respektive sida, ett alternativ på v. sida är att göra en vinkel och skruva fast i insug och ett av skruvhålen på framsidan av ICn.
Avståndet i längsled från turbon till inloppet på ICn blir längre än original.
För att få plats behöver man inte, men för att det ska vara nån poäng med att montera newageIC så bör man förstora hålet i ‘undertray’en/köpa en från en newageIC/eftermarknad. Och kanske också byta till högre scoop.
Den kommer dock alltid bli varm när bilen står still, så första sekunderna på en konbana/efter rödljuset(….) kommer den vara lite seg.
Men det är ju en impreza och de ska ha TMIC 🙂
(Men visst, wrc-bilarna hade fm/V-ic redan på hedenhös tid.)7 februari, 2012 kl. 13:31 #235946TobbenDeltagare“Y-röret” är det som är i plast på GT och går från turbon till IC’n, ja. På STi’er är det i silicon e.d.
Att anpassa för att montera en STi01 -> IC på en GT är som sagt lite mek. Men mindre än att montera FMIC, man behöver inte demontera fronten eller byta ut luftboxen t ex.
Man kan behöva kapa i locket till kopplingsvätskebehållaren, alternativt vinkla upp ICn så mycket att man absolut inte kan ha fjäderbensstag fram.
Man måste förlänga fästena på respektive sida, ett alternativ på v. sida är att göra en vinkel och skruva fast i insug och ett av skruvhålen på framsidan av ICn.
Avståndet i längsled från turbon till inloppet på ICn blir längre än original.
För att få plats behöver man inte, men för att det ska vara nån poäng med att montera newageIC så bör man förstora hålet i ‘undertray’en/köpa en från en newageIC/eftermarknad. Och kanske också byta till högre scoop.
Den kommer dock alltid bli varm när bilen står still, så första sekunderna på en konbana/efter rödljuset(….) kommer den vara lite seg.
Men det är ju en impreza och de ska ha TMIC 🙂
(Men visst, wrc-bilarna hade fm/V-ic redan på hedenhös tid.)tack så mkt för info! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.