› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › bygga 2,7 liters boxer
- Detta ämne har 11 svar, 1,432 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
8 februari, 2012 kl. 19:13 #27651
iron m///
DeltagareHar ni några bra detaljer för bygga en 2,7l boxer 4?
Vev var man Kan köpa bra grejer.
Kolvar storlek borr fabrikat.
Stakar längd fabrikat?
Motor block funkar det med ej 257?
Mvh
8 februari, 2012 kl. 20:15 #236045TomK
DeltagareBrian crower har 2,7l stroker kit.
Var är tanken med 2,7l?
Rätt mycket pengar för 2 dl extra utöver över vanliga 2,5 och det är endå bara ett EJ257 block.
Lät vara bättre att skaffa tex ett Lateral 2,33l CDB funkar för dom med upp mot 800hk.8 februari, 2012 kl. 20:28 #236049iron m///
DeltagareVolym ger effekt direkt.
Allt prat om att man inte kan trimma 2,5 för den rasar över 500hk. Är ju väldigt många som byggt cloest deck och rasat oxå.. Volvos t5 är precis lika i cylinder utformningen och dom går plocka ut bra med effekt så varför skulle man inte kunna stroka ej257 blocket och plocka 600hk utan stressa ihjälmotor och turbo..
Några som byggt 2,7? Hade inte highlewels of Sweden en 2,7.
Eller köper dom flesta alla block klara eller lämnar iväg allt till någon trimmare?????
8 februari, 2012 kl. 20:46 #236046TomK
DeltagareVolym ger effekt direkt.
Allt prat om att man inte kan trimma 2,5 för den rasar över 500hk. Är ju väldigt många som byggt cloest deck och rasat oxå.. Volvos t5 är precis lika i cylinder utformningen och dom går plocka ut bra med effekt så varför skulle man inte kunna stroka ej257 blocket och plocka 600hk utan stressa ihjälmotor och turbo..
Några som byggt 2,7? Hade inte highlewels of Sweden en 2,7.
Eller köper dom flesta alla block klara eller lämnar iväg allt till någon trimmare?????
Allt går att rasa! 🙂
Det lär nog gå alldeles utmärkt att åka 600 på en strokad motor.
Men det går inte att komma ifrån att ett closed deck block är så grymt mycket starkare.
När folk snackar om ras på sina CBD så är det knappast cylindrarna som spruckit utan snarare vev,kolvar,stakar eller taskig mapp som spikat sönder skiten.Känns bara som mer bang for the buck
Då behöver man inte fundera lika mycket på cylindertrycket.Stämmer bra att han hade en 2,7L.
9 februari, 2012 kl. 13:30 #236041Fricke.w
DeltagareVolym ger effekt direkt.
Allt prat om att man inte kan trimma 2,5 för den rasar över 500hk. Är ju väldigt många som byggt cloest deck och rasat oxå.. Volvos t5 är precis lika i cylinder utformningen och dom går plocka ut bra med effekt så varför skulle man inte kunna stroka ej257 blocket och plocka 600hk utan stressa ihjälmotor och turbo..
Några som byggt 2,7? Hade inte highlewels of Sweden en 2,7.
Eller köper dom flesta alla block klara eller lämnar iväg allt till någon trimmare?????
Det stämer bra de, är Patrik på autothecs gammla bil, den kördes med briancrower kittet, så tjötta med han om du undrar nå om bygnation av 2.7L
För övrigt så sprak den ej257 motorn i cylinder fodret, när den klev över 500hk.
Där av han byggde upp den i gen, med darton slevs cylinderfoder, samt 2.7L kittet.
Så helt utan grund är de inte att ej257 är lite instabil i cylindrarna, hände ju även bilen jag har nu att den sprack i fodren.9 februari, 2012 kl. 13:31 #236042Fricke.w
DeltagareFör övrigt, helt utan för tråd.
Så är de vell just den bilen, som körs till skrot i ghostriders senaste subaru film?9 februari, 2012 kl. 18:43 #236040STIred
DeltagareBara för att man kör med stroker kit så löser det ju knappast problemet med klena cylinderväggar. Visst man kan köra med lite lägre ladd och ändå få samma effekt alternativt köra med samma ladd som man skulle kört på en ostrokad och få högre effekt.
Dock innebär längre vev också att stakarna måste bli kortare om man inte kör med lägre kolvar. Längre vev och kortare(eller lika långa) stakar blir ännu värre för cylinderväggarna då sidobelastningen blir högre. Så det kan finnas risk att man t.o.m. förvärrar problemet. Blir inga jätteskillnader iofs i vevlängd, handlar om ca 3mm om man ska upp till 2.7 men när cylindrarna redan är klena som de är så så vill man ju inte ha ännu sämre marginaler.
Jag bara spekulerar nu men annars är det ganksa lätt sätta sig räkna ut ungefär vad skillnaden i sidobelastning blir med 82mm vev och olika längder på stakar om man vill bilda sig en uppfattning. Man kan anta samma friktion mellan kolvar och cylindervägg varje gång så blir det enkelt problem. Man får kolla på det stroker kittet man vill skaffa ta måtten och räkna ut vad som händer se om det blir nån större skillnad.
För att minska sidobelastningen så vore det bästa att köra längre stakar och välja kolvar med lägre kompressionshöjd. Kanske man även kan få lättare kolvar om man gör på det sättet. Detta oavsett om man strokar eller inte. Strokar man så blir det svårare förlänga stakarna i större utsträckning.
Men det är bara beställa hem stroker kit och börja bygga och experimentera. Bästa sättet få reda på hur det funkar. Kanske dyraste också iofs :D. Men kan vara kul för det.
Som sagt det där med klena cylinderväggar är sant men det finns flera exempel på bilar med över 600hk med oförstärkta 2.5L block som håller. Sen finns det nog minst lika många som har fått problem också. Jag tror nog byggkvalité på motorerna kan ha en hel del med saken att göra också. I vissa av fallen åtminstone.
/r
10 februari, 2012 kl. 08:06 #236047TomK
DeltagareVar inte 2,7l bilen blå? Den som mördas i GR 666 (som jag laddat ner illigalt) är väl silver?
Stämmer bra 2.7l är blå.
10 februari, 2012 kl. 11:21 #236043Fricke.w
DeltagareJo de stämmer nog, men den är folierad har jag för mig?
10 februari, 2012 kl. 11:26 #236044Fricke.w
DeltagareBara för att man kör med stroker kit så löser det ju knappast problemet med klena cylinderväggar. Visst man kan köra med lite lägre ladd och ändå få samma effekt alternativt köra med samma ladd som man skulle kört på en ostrokad och få högre effekt.
Dock innebär längre vev också att stakarna måste bli kortare om man inte kör med lägre kolvar. Längre vev och kortare(eller lika långa) stakar blir ännu värre för cylinderväggarna då sidobelastningen blir högre. Så det kan finnas risk att man t.o.m. förvärrar problemet. Blir inga jätteskillnader iofs i vevlängd, handlar om ca 3mm om man ska upp till 2.7 men när cylindrarna redan är klena som de är så så vill man ju inte ha ännu sämre marginaler.
Jag bara spekulerar nu men annars är det ganksa lätt sätta sig räkna ut ungefär vad skillnaden i sidobelastning blir med 82mm vev och olika längder på stakar om man vill bilda sig en uppfattning. Man kan anta samma friktion mellan kolvar och cylindervägg varje gång så blir det enkelt problem. Man får kolla på det stroker kittet man vill skaffa ta måtten och räkna ut vad som händer se om det blir nån större skillnad.
För att minska sidobelastningen så vore det bästa att köra längre stakar och välja kolvar med lägre kompressionshöjd. Kanske man även kan få lättare kolvar om man gör på det sättet. Detta oavsett om man strokar eller inte. Strokar man så blir det svårare förlänga stakarna i större utsträckning.
Men det är bara beställa hem stroker kit och börja bygga och experimentera. Bästa sättet få reda på hur det funkar. Kanske dyraste också iofs :D. Men kan vara kul för det.
Som sagt det där med klena cylinderväggar är sant men det finns flera exempel på bilar med över 600hk med oförstärkta 2.5L block som håller. Sen finns det nog minst lika många som har fått problem också. Jag tror nog byggkvalité på motorerna kan ha en hel del med saken att göra också. I vissa av fallen åtminstone.
/r
Precis stroker kit har ju inget med hålbarheten av cylindrarna att göra, så varför deta köptes vid haveriet?
Han ville vell helt enkelt pröva nå nytt bara 😀10 februari, 2012 kl. 11:29 #236048TomK
DeltagareJo de stämmer nog, men den är folierad har jag för mig?
Japp
10 februari, 2012 kl. 21:24 #236039Kvarnis
DeltagareHar haft en en 2.7l motor rätt länge men det är självklart cdb.
grejen med volym är för riktiga agg typ GT42 eller större 🙂Dagens grattis tips är att bygga en 2.33 ofodrat.
Håller för nästan alla, annars finns 3.6l block om man vill ha samma lika acc. som en F1 bil 😉 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
