› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Uppgraderingsfrågor
- Detta ämne har 23 svar, 3,612 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
Impreza112.
-
FörfattareInlägg
-
11 februari, 2012 kl. 01:45 #27664
Teambra
DeltagareHej!
Har nu ägt min Impreza i ett år och älskar allt med den men trots detta börjar suget efter mer kusar, bättre karaktär komma och med det en massa funderingar, funderingar som jag hoppas hitta hjälp med här på forumet.
Objektet är en Impreza WRX -01 med STI-EJ25-motor samt:
– 3″ catback
– 3,15″ Downpipe (Turbocenter)
– 100 cellers racekatt
– Simota openair filter
– Wallbro 255l.
Hade bilen inne hos Claus på Turbocenter i somras som gjorde underverk med motorns karaktär. Men trots detta så uppträder den lite11 februari, 2012 kl. 13:33 #236123Gilarski
DeltagareSpontant så tänker jag att en Td04 på en 2,5l kan inte vara nån höjdare på högre effektutag, visst är den rapp i responsen men den skulle jag byta direkt. :rolleyes: Jaha, men till vad? Jag är ingen expert men det
finns många bra aggregat därute, kolla runt lite här på forumet så ser du vad folk valt och ungefär viöken effekt de har. Eftersom du har 2,5l så kan du ju ta en lite större snurra utan att förlora så mycket i respons på låga varv, personligen gillar jag bra botten så en Twinscroll kan ju vara bra men då blir det lite extrajobb
med flänsarna 😉Jag handlar på Ebay utan problem, men koppla kortet till Paypal så är rätt safe.
Ang. STI ic så vet jag inte om dessa skiljer mot WRX men det borde vara viss skillnad i kyleffekt eftersom man plockar ut mera. Jag bytte min GT ic till Newage ic, vilket var en bra uppgradering värt mödan enligt mig.
11 februari, 2012 kl. 15:00 #236128Teambra
DeltagareTack Gilarski!
Precis som du nämner är nog en TD04 lite ”klen” för en 2,5 liters. Har letat o letat men blir inte riktigt klok på beteckningar. Är en TD05H Big-20G tillräcklig? Jag är tyvärr alldeles för dålig på vad beteckningarna betyder men som jag fattat är TD05 beteckning på turbinhuset medan 20G är konfigurationen på kompressorhuset, är jag rätt ute?.Vad tror du om vatteninsprutning? är det värt pengarna?
11 februari, 2012 kl. 16:51 #236121Fricke.w
Deltagarepå en 2.5 brukar man köra 06 avgas hus, samt 20 eller 18G, du vill inte plocka för mycket effekt heller, om du fortfarande kör på orginal kolvar?
11 februari, 2012 kl. 16:58 #236118Mumin
DeltagareJag körde td04 med min 2.5 gick förjävla bra. Fint botten vrid och snabb spol up 😉 bänkade 275 hk 482 nm vid 2800 rpm.
11 februari, 2012 kl. 17:29 #236129Teambra
Deltagarepå en 2.5 brukar man köra 06 avgas hus, samt 20 eller 18G, du vill inte plocka för mycket effekt heller, om du fortfarande kör på orginal kolvar?
Tack Fricke för ett bra svar. En TD05-20G riskerar då om jag fattar det rätt att ha ett för litet avgashus och därmed fortsätta tappa tryck på högre varv?
Kolvar skall enligt säljaren vara smidda. Innanmäte skall enligt uppgift vara: JE Smidda kolvar, Crower Stakar, Balanserad STI vev
Dubbelskivig Förstärkt Kevlar koppling. Men jag har inte verifierat detta då det skulle innebära att motorn måste rivas… eller?11 februari, 2012 kl. 17:33 #236130Teambra
DeltagareJag körde td04 med min 2.5 gick förjävla bra. Fint botten vrid och snabb spol up 😉 bänkade 275 hk 482 nm vid 2800 rpm.
Hej Mumin. Jag har noterat att även du kör/kört med 2,5l. Du körde då alltså med TD04, intressant för jag håller helt med dig grymt bottendrag, fullt ladd redan vid 2300 rpm och 275 kusar låter troligt. Tyvärr tror jag mina kusar börjar falla neråt redan vid 3500-4000 rpm (har aldrig bänkat).
11 februari, 2012 kl. 20:52 #236124Gilarski
DeltagareVatten insprutning, ksn inget om detta såvida du inte menar vattenkylning av IC?
Fråga dig själv vad för effekt du vill ha ut, som mumin skriver så fårman ut fin karaktär påen TD04 men vill du ha säg 350-400 hk så måste du byta till nåt avsevärt större.
11 februari, 2012 kl. 21:58 #236131Teambra
DeltagareDu har så rätt Gilarski när du säger att jag borde fundera på vilken effekt jag önskar men då jag inte vet var jag ligger i dagsläget är det svårt. Skulle vilja säga att jag önskar ca 30-40 hp till. Detta borde en TD05-20G kunna klara.
Vatteninsprutning, ja jag menar direkt in i spjällhuset. Primärt är detta för att sänka motortempen och därmed minska risken för spikningar.
Tack alla för era tips, känns som en TD05 samt ny mappning blir nästa investering.
11 februari, 2012 kl. 22:11 #236126TomK
DeltagareDu har så rätt Gilarski när du säger att jag borde fundera på vilken effekt jag önskar men då jag inte vet var jag ligger i dagsläget är det svårt. Skulle vilja säga att jag önskar ca 30-40 hp till. Detta borde en TD05-20G kunna klara.
Vatteninsprutning, ja jag menar direkt in i spjällhuset. Primärt är detta för att sänka motortempen och därmed minska risken för spikningar.
Tack alla för era tips, känns som en TD05 samt ny mappning blir nästa investering.
Vatten insprutning är överkurs för den effekten.
11 februari, 2012 kl. 22:15 #236119Mumin
DeltagareFör mig blev 2.5 snik bygge orginal kolvar och stakar. Höll fint i 2 år Sen rasade skiten på isen ;( men men man lär sig iaf. Nu blire smidd 2.0 istället med större snigel. Min begränsning var lådan. 2.5 med säg td05-18g eller 20g hade inte lådan pallat villket hade blivit dyrt 😉 men jävlar villket vrid det va;) har man smidd botten är det bara att åka av. Lycka till med ditt bygge/funderingar 😉 skål!
11 februari, 2012 kl. 22:17 #236132Teambra
DeltagareDu har nog rätt TomK. Det förklarar varför man sällan hittar någon tråd om detta. Monterade en enkel variant från GIK på en Colt turbo för många år sedan och kan inte säga att märkte ngn skillnad alls mer än kostnaden för k-sprit.
11 februari, 2012 kl. 22:24 #236133Teambra
DeltagareFör mig blev 2.5 snik bygge orginal kolvar och stakar. Höll fint i 2 år Sen rasade skiten på isen ;( men men man lär sig iaf. Nu blire smidd 2.0 istället med större snigel. Min begränsning var lådan. 2.5 med säg td05-18g eller 20g hade inte lådan pallat villket hade blivit dyrt 😉 men jävlar villket vrid det va;) har man smidd botten är det bara att åka av. Lycka till med ditt bygge/funderingar 😉 skål!
Ja skål på dig Mumin :). Spännande o höra erfarenhet från en som testat. Att min har smidd botten vet jag inte med 100% då jag inte fick några kvitton, men man måste ju tro på folk.
Lådan däremot vet jag är en STI-04 så den pallar nog nån kuse till dessutom kör jag hyfsat lugnt, inga rivstarter o inga fullgasningar på för låga varv.11 februari, 2012 kl. 22:27 #236127TomK
DeltagareDu har nog rätt TomK. Det förklarar varför man sällan hittar någon tråd om detta. Monterade en enkel variant från GIK på en Colt turbo för många år sedan och kan inte säga att märkte ngn skillnad alls mer än kostnaden för k-sprit.
Det är inte direkt vanligt att man har det på en impreza.
En större turbo och en bra mapp sen är det bara att gasa 🙂11 februari, 2012 kl. 22:54 #236120Mumin
DeltagareÄr det 6 petad Sti låda
Med smidd botten är det bara att åka av 😉 i med en fin snigel och ett bra sprut så är det inga problem 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
