SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor up pipe?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2767
    PetterSolberg
    Deltagare

      ni som kan de här med up pipe och dylikt skrattar säkert när ni läser detta men jag måste ändå fråga.. vad är det och var sitter den?
      Patrik

      #54606
      SecretAgentMan
      Deltagare

        I och med att det är en boxermotor i Imprezan, med avgasportarna riktade nedåt – så blir det ett ormbo under motorn som går ihop på höger sida, med ett rör upp till turbon som sitter på höger sida, bakom motorn – detta rör kallas uppipe, röret efter turbon, första delen av avgassystemet – downpipe. 😀

        /J

        #54618
        subaru_daniel2
        Deltagare

          va inge

          #54615
          PetterSolberg
          Deltagare

            tänkte ju byta till sommaren och har en 4″ dp behövs det bytas up pipe då eller är de som jag själv vill? och så en fråga till.. finns ingen kat på dp´n men kan jag sätta den efter den precis eller hur verkar det med den saken?
            Patrik

            #54614
            pannan
            Deltagare

              >tänkte ju byta till sommaren och har en 4″ dp behövs det
              >bytas up pipe då eller är de som jag själv vill? och så en
              >fråga till.. finns ingen kat på dp´n men kan jag sätta den
              >efter den precis eller hur verkar det med den saken?
              >Patrik

              4″??? vad är dina effektplaner för bilen 500 hkr eller?

              3″ eller 3.5″ räcker gott och väl

              #54607
              SecretAgentMan
              Deltagare

                >tänkte ju byta till sommaren och har en 4″ dp behövs det
                >bytas up pipe då eller är de som jag själv vill? och så en
                >fråga till.. finns ingen kat på dp´n men kan jag sätta den
                >efter den precis eller hur verkar det med den saken?
                >Patrik

                Grenrör/uppipe ligger inte högt i ”att-göra”-listan, byt avgassystem du och oroa dig inte.

                Pannan – Många dp:s är lite trattformade, men de flesta går ned till normala dimensioner vid övergången, kan inte tänka mig att det är 4″ hela vägen. 🙂

                /J

                #54616
                PetterSolberg
                Deltagare

                  frågan var ju om jag kunde sätta katen efter downpipen?
                  Patrik

                  #54611
                  Dawn
                  Deltagare

                    Btw när ni nu köper up-pipe så är det nog en fördel om det är en bit flex slang på den. Jag har probs med att få min tät i flänsarna, jag har inge flex. 🙁
                    Jag har visserligen bytt grenrör med, men man tycker ju det borde passa bättre. x( x(

                    #54608
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Rostfritt rör på sig en hel del tyvärr, och flexrören håller inte i all evighet, svets är nog den enda slutgiltiga lösningen egentligen. 🙂

                      /J

                      #54612
                      Dawn
                      Deltagare

                        Jo det är väl sant att de inte håller. Det finns väl ingen riktigt bra lösning då. Svetsa up-pipe ihop med turbon känns som dåligt val, och svetsa ihop med grenrör är väl inte lockande heller.
                        En liten loppa kanske räcker….

                        #54613
                        Yonaz
                        Deltagare

                          Jag vill påstå att det kan visst vara ide´ ett byta uppipe om du kör en WRX -01 ->

                          http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album56/uppipe1.jpg

                          Den till vänster är alltså standard med ”pre-cat” (syns ej på bilden) i röret 😮
                          Inte nyttigt för din kanelbulle om det skulle släppa matrial från den.

                          #54609
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Jäkligt sant, men det är så få som kör wrx… 😉 😀 :p

                            /J

                            #54617
                            PetterSolberg
                            Deltagare

                              hur verkar de med katen? ska jag sätta den efter de röret som är efter dp´n?

                              #54610
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Katten hamnar där den hamnar (men efter turbon), den skall sitta nära för att gå så effektivt som möjligt, den jobbar inget vidare kall – mao rent funktionsmässigt skall den sitta i downpipen, men enbart den som sitter på mitten standard räcker till för att klara avgastesten på bilprovningnen..

                                /J

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.