› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › up pipe?
- Detta ämne har 13 svar, 1,121 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 6 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
10 februari, 2005 kl. 16:34 #2767
PetterSolberg
Deltagareni som kan de här med up pipe och dylikt skrattar säkert när ni läser detta men jag måste ändå fråga.. vad är det och var sitter den?
Patrik10 februari, 2005 kl. 16:53 #54606SecretAgentMan
DeltagareI och med att det är en boxermotor i Imprezan, med avgasportarna riktade nedåt – så blir det ett ormbo under motorn som går ihop på höger sida, med ett rör upp till turbon som sitter på höger sida, bakom motorn – detta rör kallas uppipe, röret efter turbon, första delen av avgassystemet – downpipe. 😀
/J
10 februari, 2005 kl. 16:53 #54618subaru_daniel2
Deltagareva inge
10 februari, 2005 kl. 16:59 #54615PetterSolberg
Deltagaretänkte ju byta till sommaren och har en 4″ dp behövs det bytas up pipe då eller är de som jag själv vill? och så en fråga till.. finns ingen kat på dp´n men kan jag sätta den efter den precis eller hur verkar det med den saken?
Patrik10 februari, 2005 kl. 17:33 #54614pannan
Deltagare>tänkte ju byta till sommaren och har en 4″ dp behövs det
>bytas up pipe då eller är de som jag själv vill? och så en
>fråga till.. finns ingen kat på dp´n men kan jag sätta den
>efter den precis eller hur verkar det med den saken?
>Patrik4″??? vad är dina effektplaner för bilen 500 hkr eller?
3″ eller 3.5″ räcker gott och väl
10 februari, 2005 kl. 17:55 #54607SecretAgentMan
Deltagare>tänkte ju byta till sommaren och har en 4″ dp behövs det
>bytas up pipe då eller är de som jag själv vill? och så en
>fråga till.. finns ingen kat på dp´n men kan jag sätta den
>efter den precis eller hur verkar det med den saken?
>PatrikGrenrör/uppipe ligger inte högt i ”att-göra”-listan, byt avgassystem du och oroa dig inte.
Pannan – Många dp:s är lite trattformade, men de flesta går ned till normala dimensioner vid övergången, kan inte tänka mig att det är 4″ hela vägen. 🙂
/J
13 februari, 2005 kl. 18:10 #54616PetterSolberg
Deltagarefrågan var ju om jag kunde sätta katen efter downpipen?
Patrik13 februari, 2005 kl. 18:18 #54611Dawn
DeltagareBtw när ni nu köper up-pipe så är det nog en fördel om det är en bit flex slang på den. Jag har probs med att få min tät i flänsarna, jag har inge flex. 🙁
Jag har visserligen bytt grenrör med, men man tycker ju det borde passa bättre. x( x(13 februari, 2005 kl. 18:50 #54608SecretAgentMan
DeltagareRostfritt rör på sig en hel del tyvärr, och flexrören håller inte i all evighet, svets är nog den enda slutgiltiga lösningen egentligen. 🙂
/J
13 februari, 2005 kl. 20:09 #54612Dawn
DeltagareJo det är väl sant att de inte håller. Det finns väl ingen riktigt bra lösning då. Svetsa up-pipe ihop med turbon känns som dåligt val, och svetsa ihop med grenrör är väl inte lockande heller.
En liten loppa kanske räcker….13 februari, 2005 kl. 22:46 #54613Yonaz
DeltagareJag vill påstå att det kan visst vara ide´ ett byta uppipe om du kör en WRX -01 ->
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album56/uppipe1.jpg
Den till vänster är alltså standard med ”pre-cat” (syns ej på bilden) i röret 😮
Inte nyttigt för din kanelbulle om det skulle släppa matrial från den.14 februari, 2005 kl. 07:43 #54609SecretAgentMan
DeltagareJäkligt sant, men det är så få som kör wrx… 😉 😀 :p
/J
14 februari, 2005 kl. 13:20 #54617PetterSolberg
Deltagarehur verkar de med katen? ska jag sätta den efter de röret som är efter dp´n?
14 februari, 2005 kl. 14:13 #54610SecretAgentMan
DeltagareKatten hamnar där den hamnar (men efter turbon), den skall sitta nära för att gå så effektivt som möjligt, den jobbar inget vidare kall – mao rent funktionsmässigt skall den sitta i downpipen, men enbart den som sitter på mitten standard räcker till för att klara avgastesten på bilprovningnen..
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.