- Detta ämne har 13 svar, 5,592 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av TomK.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2012 kl. 22:53 #27705kleinisDeltagare
Hej
satt häromdagen och kolla på lite drifting så en Impreza kommer och är bakhjulsdriven.Hälsar alla arga meddelanden välkomna nu.
kom då på tanken att varför inte testa bakhjulsdrift på subarun.
alltså bygga om 2 drivaxlar fram så man har en koppling på dom så det går med enkla ord frikoppla framhjulen med antingen 1 genomgående bult i drivaxeln eller någon slags 4 bultad historia.
har hört att detta finns men vart det gör det vet jag inte men är tacksam om någon vet eller har några förslag 🙂då det är en 50/50 diff i och ingen ställbar så borde detta gå då man tar bort ett helt diffpar enligt vad jag har förstått.
kommer säkert få frågan varför jag köpte en bil med AWD och nu vill köra med RWD.
detta för att förvåna andra på bilträffar och testa om det funkar. men är helt klart MYCKET nöjd med fyrhjulsdriften.16 februari, 2012 kl. 23:14 #236310MäkiDeltagareAngående drivaxlar:
http://japperformanceparts.co.uk/pdetails.asp?ID=10087046417 februari, 2012 kl. 00:16 #236308TurbovinDeltagareTror den kommer va väldigt hal och lätt i baken då Subaru har ganska värdelös viktfördelning för rwd (60/40).
Sen bör man nog ha en R180 diff bak för att det ska hålla eftersom den monterades redan på bilar som driver mer bak från fabrik.
17 februari, 2012 kl. 05:59 #236307Janne248DeltagarePasi har redan börjat ett RWD projek.
läs här: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=9076517 februari, 2012 kl. 09:40 #236317fiskmanDeltagaredu måste byte centrumdiffen (mellandiffen) annars kommer den att “koka” och då får du ingen drivning bak. finns grejer att köpe eller svetsa skiten,
17 februari, 2012 kl. 09:59 #236312kleinisDeltagaredu måste byte centrumdiffen (mellandiffen) annars kommer den att “koka” och då får du ingen drivning bak. finns grejer att köpe eller svetsa skiten,
okej förstod nästan det. men var osäker då mittendiffen är 50/50 och då ska vara låst i teorin.
när man då köper det andra drevet till centrumdiffen kommer man vara tvungen och byta även denna när man ska börja köra AWD igen ?
17 februari, 2012 kl. 10:02 #236313kleinisDeltagareTror den kommer va väldigt hal och lätt i baken då Subaru har ganska värdelös viktfördelning för rwd (60/40).
Sen bör man nog ha en R180 diff bak för att det ska hålla eftersom den monterades redan på bilar som driver mer bak från fabrik.
ja bättre diff är att föredra men om man ska fundera lite så varför skulle dom sätta på en diff som är “dålig” för RWD då den ändå driver när man kör med AWD ?
17 februari, 2012 kl. 11:09 #236314kleinisDeltagareNä, det är en viscodiff och är aldrig låst.
okej vad skulle hända om man svetsa denna o skulle köra AWD med den ?
17 februari, 2012 kl. 12:23 #236309TurbovinDeltagareja bättre diff är att föredra men om man ska fundera lite så varför skulle dom sätta på en diff som är “dålig” för RWD då den ändå driver när man kör med AWD ?
För att med vanlig 50/50-fördelning är det ju trots allt rätt sällsynt att den släpper och spinner mer bak än fram. Större risk för hjulspinn bak=mer värmeutveckling i bakdiffen och behov av större grejjer. Går ju att jämföra med BMW t.ex, bilarna med fyrorna har minsta diffen, de med sexor större och M5/M3 ännu större.
Visst Subaru körde med R160:n på tidiga Type RA t.ex med 65/35 fördelning men det fanns ju en anledning att de gick över till R180 från typ 1997/version 3.
17 februari, 2012 kl. 14:48 #236318fiskmanDeltagareJag har testat köra med stel mittdiff och det är som oskar säger. det slår och härjar som fan i drivknutarna när man skall svänga, gör inte detta. låter som det skall skitasig direkt. Antingen kan du kör med stum och utan drivning fram eller original.
17 februari, 2012 kl. 19:52 #236319AntonolDeltagareHade hoppats på 45-minutersoperationen att ta bort axlarna bara 😡
18 februari, 2012 kl. 07:45 #236315kleinisDeltagareJag har testat köra med stel mittdiff och det är som oskar säger. det slår och härjar som fan i drivknutarna när man skall svänga, gör inte detta. låter som det skall skitasig direkt. Antingen kan du kör med stum och utan drivning fram eller original.
troligtvis kommer jag att skaffa en låda till som kommer svetsas och köras bakhjulsdrivet 😛
21 februari, 2012 kl. 11:48 #236316kleinisDeltagareLite planering nu
jag hade då tänkt att bara svetsa centrumdiffen och eventuellt kapa av 2 trasiga drivaxlar fram som kommer användas för att pluggas med.
men då till frågorna.
Centrumdiffen ska alltså svetsas ihop så att kugg 8 kläms ihop med kugg 10 och då kommer all kraft gå rakt igenom diffen?
sen till min andra fråga när jag nu har svetsat denna vill jag ju givetvis köra AWD ibland och då är frågan vart billigaste diff finns ?
är det samma diff i tex denna http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17755148Diffen i denna låda kommer bli den svetsade.
låter detta helt orimligt ?
21 februari, 2012 kl. 12:06 #236311TomKDeltagareAnnars så har PPG grejer för RWD.
http://www.ppgearbox.com.au/page.asp?productid=72 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.