SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor oljans väg till turbon

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27872
    sladden
    Deltagare

      Ja vill ta olja till turbon från annat ställe än orginal bak på toppen.

      Vilka altenativ finns det?

      Kan man ta olja från ”pluggen” som sitter till vänster om den stora vevhus anslutningen, sätt bakifrån (under spjället till höger).

      #239621
      Fricke.w
      Deltagare

        Dum fråga kannske, men varför vill du göra så?
        Antar att du kan ta de från vart du vill, är vell öppningen på strypning eller ingen strypning, som kommer avgöra flödet, samt tryck.

        #239619
        sladden
        Deltagare

          Jag ska montera en orginal turbo nu inför reg bes och jag har böjt orginal röret, som oljan kommer ifrån.
          Ska jag byta detta röret så måste jag riva insug mm, vilket jag vill slippa göra. Vill ha det så smidigt som möjligt inför bes.

          så tänkte ta oljan från annat ställe, för att slippa problemet med att byta röret varje gång.

          pratade med jrm i dag, å dom sa att det ska gå bra att ta oljan från pluggen vid vevhuset 🙂

          #239622
          Fricke.w
          Deltagare

            Men du lär vell helt enkelt kunna ha en stålomspunen slang på orginal turbon också? då spelar de ju ingen roll att röret är böjt, åk till en hydral firma och få en presad slang, som passar orginal niplar 🙂
            Så gjorde jag med APS turbon som satt på orginal placering, men orginal rör inte räkte till 🙂
            Gjorde även en hård rör ledning som likna orginal, med ett bockat rostfrit rör i samma dimension, sen köpte jag koplingar på hydralfirman, som följde oem måten, som jag borrade ur så röret gick i, sen löde jag i hop de med magna 77.
            Så kan du också göra.

            MVH
            Fredrik

            #239620
            sladden
            Deltagare

              ja men jag har en stålomspunnen slang. problemet är att röret oljan kommer ifrån är i vägen. därför jag böjt röret så det passar med stora turbon, men med orginal turbon måste jag böja tillbaka det. å då kommer det sluta med läkage snart.

              Men nu är iaf röret av kapat å svetsat, så det är inte i vägen längre 🙂
              Ska bara fixa lite kopplingar så jag kan få på den stålomspunna slangen igen vid olje trycks givarn 🙂

              Men du lär vell helt enkelt kunna ha en stålomspunen slang på orginal turbon också? då spelar de ju ingen roll att röret är böjt, åk till en hydral firma och få en presad slang, som passar orginal niplar 🙂
              Så gjorde jag med APS turbon som satt på orginal placering, men orginal rör inte räkte till 🙂
              Gjorde även en hård rör ledning som likna orginal, med ett bockat rostfrit rör i samma dimension, sen köpte jag koplingar på hydralfirman, som följde oem måten, som jag borrade ur så röret gick i, sen löde jag i hop de med magna 77.
              Så kan du också göra.

              MVH
              Fredrik

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.