› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Villken turbo ?
- Detta ämne har 14 svar, 1,837 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2012 kl. 08:34 #27916
Tomväst
DeltagareHej alla glada. Nu har turbo gått i pension och min fråga är om någon kan rekomendera mig nån turbo att köpa? Vill inte böhöva byta sprider och annat utan ska passa till dem 350 hk jag har idag. Köper gärna från englad eller USA men vilka sidor? 🙂
22 mars, 2012 kl. 16:03 #239954Patrick P931
DeltagareBil? Turbo idag?
Spontant svar 350 hk = vf48.
22 mars, 2012 kl. 20:46 #239958Tomväst
DeltagareJa just det:-) jag har en Subaru impreza wrx sti 2004. Turbon är orginal en IHI va?
23 mars, 2012 kl. 14:22 #239949Adam K
DeltagareJag hade en lista på turbos genom åren fram till ca -05. Hittar den inte nu,
Men det borde sitta en IHI vf35 i din, ger ca 350 med bra mappning. En likadan eller en vf34 ger väldigt lika egenskaper, om du bara byter mot en likadan så behöver du ju inte mappa om så det blir överlägset billigast. En vf34 kan kanske ge lite mer effekt.
Andra turbos är ju som sagt vf43, kanske vf48 som nämns ovan, fast jag vet inte om den satt på 2½L eller är twinscroll?Men uppenbarligen så kommer snurror som ger högre effekt ge effekten på högre varvtal, vill du offra din fina spoolup för det?
23 mars, 2012 kl. 15:08 #239955Patrick P931
DeltagareVF48 = standard på STI från MY 2008.
23 mars, 2012 kl. 16:41 #239950Fricke.w
DeltagareJag har en VF36 Twinscroll liggandes, samma som den du har på nu i princip, fast snabbare spol och något högre topp effekt med den 🙂
Kul lagrad turbo med titan skaft och impelrar, alltså bland de finnaste subaru har att erbjuda 😉
Men du behöver ju annat grenrör, up pipe och down pipe för den, så kannske inte så lockande.
Där emot så säljs de ett packet med svetts flänsar och packninagr för gör de självaren på ebay.co.uk och då blir de inte värst dyrt 🙂24 mars, 2012 kl. 10:30 #239956Lindbloom
Deltagareär med på jakt efter lite värre grejer, hur långt beräknas vf36 räcka effektmässigt? de andra är redan planerat på att införskaffas med så. men hur funkar de att uppgradera med annan turbo å de på en sti 06 utan att öppna motorn å byta sprut? alltså jrm steg 1 å sen vidare.
24 mars, 2012 kl. 18:00 #239951Fricke.w
DeltagareVet inte riktigt hur en VF36 ter sig på en ej257 mer än att du kommer ha tok snabb spol up 😀 inte mycket som kommer hänga med där i starten med andra ord, men har set videos och broms papper på ej207 motorer och spec c ej207 med dom bättre topparna, som bromsat cirka 380hk i motorn, då med höjt soppa tryck eller markant störe spridare, och så mycket högre en de vill du nog inte köra med orginal kolvar.
Postar här nedan liten info, om hur Andy Forest i UK rekomenderar trimstegen på en EJ257.
Level 1 290-300 bhp
Sportscat Exhaust System
EcuTek custom remap (compares to PPP)Level 2 340-360 bhp
Full Decat turbo back 2.5 ” or 3
25 mars, 2012 kl. 10:46 #239957Lindbloom
DeltagareDe låter ju intressant de:) ok, aa då e de de man har läst sig till då som gäller alltså, öppna motor direkt så man slipper massa tråkigheter:P kan man ju vänta tills i vinter då innan man sätter igång om inte suget blir för stort:) tackar för svar:)
26 mars, 2012 kl. 19:22 #239959Tomväst
DeltagareJag hade en lista på turbos genom åren fram till ca -05. Hittar den inte nu,
Men det borde sitta en IHI vf35 i din, ger ca 350 med bra mappning. En likadan eller en vf34 ger väldigt lika egenskaper, om du bara byter mot en likadan så behöver du ju inte mappa om så det blir överlägset billigast. En vf34 kan kanske ge lite mer effekt.
Andra turbos är ju som sagt vf43, kanske vf48 som nämns ovan, fast jag vet inte om den satt på 2½L eller är twinscroll?Men uppenbarligen så kommer snurror som ger högre effekt ge effekten på högre varvtal, vill du offra din fina spoolup för det?
Men vart får jag tag på en lika dan då? Fick tag på en ny likadan snurra men den kosta fan 19 loppor och det känner jag inte att jag vill lägga?
26 mars, 2012 kl. 19:41 #239960Tomväst
DeltagareFattar mig inte på turbos. Min har varit helt cp sista tiden så jag tänkte att det kunde bero på något annat än turbon. Men allt är provtryckt och luftmassemätaren bytt och hade ett litet läckage i en av ic slangarna men det är fixat men bilen gick fortfarande som skit. Men helt plötsligt när jag var ute och körde vaknade snurran till liv och börja ladda som den ska och gick skit bra igen. Sen nu efter en vecka av roligt körande började turbon sega igen får liksom inget skjut alls efter 1 bar och så låter det som ett vinande blås ljud. Så ni som är duktiga är min turbo på väg att gå eller inte? Måste förresten säga att jag är kass på bilar! Jag va in på scoobyclinic och kolla och där fanns ju massa kul:-) men jag har precis renoverat hela motorn och uppgraderat allt förutom spridarna och turbon. Kände att det fick vänta. Men nu som sagt är det väl en ny turbo jag behöver. Men som ni förklara verkar det ju vara lite pyssel med att uppgradera turbon med om mappning och sånt så jag vill nog ha en turbo som är är som orginalet eller inte för mycket krångel vill bara kunna köra i sommar. Men vilken sida och vilken turbo ska jag välja i denna djungel?
26 mars, 2012 kl. 19:46 #239961Tomväst
DeltagareKanske ska tillägga att den är ecutek mappad hos jrm:-)
27 mars, 2012 kl. 15:34 #239952Fricke.w
DeltagareKöp en begagnad sån som du har nu, om du vill slippa att göra nå mer som du säger, annars gå up på en td05-18g eller en td05-20g, de ända du behöver i soppa väg till en sån turbo, är höjning av soppa trycket så får du orginal spridarna att flöda lite mer, jag bromsade 408hk med orginal spridare, och en hks bränsletrycks regulator.
Så du måste inte byta spridare, men mappa om åker du ju på, å de kostar ju cirka 2000-3000kr.27 mars, 2012 kl. 17:08 #239962Tomväst
DeltagareDet låter bra att kunna använda spridarna och
Mappning gör mig inget heller:-) men vart hittar jag dem turborna? Vet du någon sida? Med vänlig hälsning, tom27 mars, 2012 kl. 19:04 #239953Fricke.w
DeltagareHär har du från staterna: http://www.bptstore.com/Blouch-Turbos_c_9.html
och då är de vell främst, Subaru WRX/STi TD05H-18G-XT, Subaru WRX/STi 20G-XT Turbocharger, Subaru WRX/STi Dominator 1.0XT .
Och då ska vell du kannske helst välja en 7cm Turbine Housing, om du har en ej207, annars kan turbon bli lite laggig.England: http://www.scoobyclinic.com/products_turbo.htm
Där är vell sc38 till sc46 av intresse för dig, hos dom killarna specar du ju i bestälningen vilken storlek på avgas huset du ska ha mm. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
