SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Problem vid dumpventilsbyte

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27954
    Imprexa
    Deltagare

      Tjo allihopa!

      Tänkte idag byta tillbaka till original dumpventilen som jag hade liggandes från den öppna som har suttit på sedan jag köpte bilen. Bilen har gått kanon bra med den öppna men det sägs ju att den ska gå ännu bättre och snålare med orginalet så varför inte testa liksom?
      När jag sedan hade bytt den, vridit om nyckeln så började bilen spotta bensin och svartrök från avgassystemet, knastra från katalysatorn?, och till sist så vandrade den även mellan ca 200 och 1500 varv. Så frågar är, någon som varit med om något liknande? Vad kan det vara? Trasig dump?
      Ringde även in till Subaru verkstaden och frågade om det var något speciellt som man skulle tänka på när man byter dump som tex att nollställa ecu:n som jag har fått blandade uppfattningar om men det var inget man skulle göra.
      Bilen är förövrigt en Impreza GT i original utförande förutom sista röret.
      Tacksam för hjälp :> Mvh

      #240189
      Gilarski
      Deltagare

        Låter som du kopplat fel ärligt talat.Även om dumpen var kass( läckte tillbaka allt) så ska bilen på
        tomgång/olastad inte påverkas nåt vidare av dumpbytet, då motorn drar i sig så mycket den behöver
        och all denna luft passerar alltid först lmm. Kolla så inga slangar sitter fel blir mitt tips 🙂

        #240191
        Imprexa
        Deltagare

          Du har säkert helt rätt att jag har kopplat fel någonstans. Jag och min polare (som har begränsade meck-kunskaper båda två) kopplade dock på det ända sättet vi kunde tänka oss att det skulle vara.
          Skulle du (eller någon annan för den delen) kunna beskriva eller länka till någon guide som en halvtaskig meck skulle kunna förstå så vore det snällt.

          Mvh Impreza

          #240188
          Fricke.w
          Deltagare

            På din beskrivning att döma, så låter de exakt som du nu, kör med en öppen orginal dump, för dom rakarna har som sagt förmågan att hålla sig lite öppna även på tomgång.
            Så min fråga blir, har ni kommit i håg att koppla slangen från turbo elbow till dumpen, som gör den sluten?
            Bara en dum fråga efter som du skrev att ni hade begränsad kunskap.
            Eller så kannske pakningen är trasig mellan dump och intercooler, för den tar garanterat tjuvluft någonstans, som i sin tur säger åt lambdan att ge mer sås 🙂

            MVH

            #240190
            Gilarski
            Deltagare

              Som Fricke säger så låter det som ni inte återcirkuler luften till röret med uttaget som ansluter precis innan turbon

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.