SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor bytte kamrem…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2796
    moken
    Deltagare

      Ja helvetesveckan fortsätter…
      Bytte kamrem idag eftersom den gått två år över tiden…
      För det första förstår jag varför folk lämnar in för det, för vilket helvete det var… Att få kammarna på förarsidan att inte fjonga iväg var inte lätt…
      Men iallafall, efter mycket trixande fick jag den på plats, vred runt motorn med spärrskaft och kollade av märkningarna igen, och de stämde.
      Satte tillbaks spännaren och startade upp.
      Det ven en del om remmen, men det kan det ju göra när skydden inte sitter över.
      Men sen med dom på plats och på väg hem så hördes det fortfarande lite, så jag tänkte att man får väl köra lite lugnt så den hinner gå in sej.
      Men när jag stannar så ser jag hur det ryker lite ur motorrummet, och luktar lite…

      Vad tror ni jag lyckats med?
      Remmen styrs ju in på plats av dreven eftersom dom har kragar (2 av dom) så den bör väl inte ta mot nån stans?
      Kåporna kan man ju bara sätta på ett sätt, så de borde väl inte heller ta emot?

      Just nu sitter jag med gråten i halsen, efter denna vecka orkar jag inte med mer jävulstyg, har ni några bra tankar/råd om vad det kan vara?
      Var på förarsidan till det rykte…
      Går remmen mot inre plasten tror ni?
      Riva igen är ju inte så kul om man inte hittar nåt så tipsa.

      Tack!

      #54751
      moken
      Deltagare

        >du har flyt;(
        >tyvärr vet jag ungefär hur det känns 😉
        >
        >det är väl (om jag inte missminner mig helt) kragar på alla –
        >fast åt olika håll. dvs den ena sidan har kragarna för att
        >hindra remmen för att åka in mot motorn och andra sidan har
        >dem för att hindra remmen från att åka framåt dvs ut från
        >motorn…
        >
        >Följde du instruktionerna för spännaren? den måste behandlas
        >lite speciellt på my99+ har jag för mig.
        >
        >/Ola

        Ja, det var nog som så att insug hade krage som trycker ut och avgas viceversa.
        Spännaren gjorde jag som så att jag tryckte ihop och spärrade i hålet med ett don tills jag var klar, då släppte jag ner den, men inget mer…
        Minns du hur man skulle göra, kollade i den fil jag hade på jobbdatorn över kamremsbyte, men nu när du säger så här som minns jag att den var för 98orna, inte 99orna eftersom jag haft 98or innan.

        #54752
        moken
        Deltagare

          pm:at.
          Går det inte får du gärna ta en skärmdump eller nåt på bara den/de sidor som beskriver det.
          Tack för hjälpen.

          #54753
          moken
          Deltagare

            Tror jag fått ordning på det nu, ingen mer rök o grejer.
            Remmen kändes lagom spänd, så det kanske var den självjusterande spännaren som gått tillbaks över natten.
            Körde motorn utan kåpa en stund och kollade, tar inte emot nån stans, ska ju inte heller gå med alla kragar på kamdreven heller så…

            Körde sen 8 mil i lugnt tempo, inget rök eller så då heller.
            Släppte iofs även på generatorremmen lite, kanske var den som strulade. Nu skriker den ibland istället för att den är för slapp då,men men…

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.