› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Mer kraft vid gradvis snabb gas-nertryckning än att sätta gasen i botten?
- Detta ämne har 3 svar, 975 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
29 mars, 2012 kl. 19:01 #27972
Jimmy STI 2012
DeltagareHej!
Har en nästan ny Subaru STI 2011 (som just är inkört 170 mil).
Har en reflektion kring gas/kraft-responsen – gaspedal – när man kör den i Sport# läget.
Jag har under inkörningen hela tiden vid accelerationer, även snabba – gradvist men snabbt tryckt ner gaspedalen – och får en kontinuerlig ökande och riktigt bra skjuts/acceleration så man tryckts hårdare och hårdare baks. Nu när bilen börjar bli inkörd provade jag för första gången idag när bilen bilen var varm, rullande i 2: och 3:dje växeln att sätta gasen i botten.
Jag blev förvånad då jag inte upplevde att jag fick riktigt lika hård/tuff acceleration när jag tryckte gasen direkt i botten (kändes mer linjärt och inte samma kick) kontra när jag gradvist men snabbt matar ner gasen.
Kan detta stämma? Är det korrekt att det ska vara så eller är det något konstigt med min nya bil? Eller har detta att göra med turbomatningen och att man hinner bygga upp ett bättre laddtryck och får mer kick genom att trycka ner gasen gradvis men snabbt? Så full gas där man trycker gaspedalen i botten direkt antar jag att det är bilen elektronik styr pådraget gör det mer linjärt?
Kan det vara så eller är det något konstigt med min nya bil?
Mvh
Jimmy29 mars, 2012 kl. 19:19 #240275Fricke.w
DeltagareEn vild gisning, men du kannske ska pröva med att nolla ecu?
Dagens bilar har ju så inteligenta motor styr att dom kan anpassa sig till visa kör förhållanden, så kannske den stält in sig på dina suksesiva gasningar och nu blir lite stäld, när du ger full mutter så att säga.
Går ju att pröva i alla fall?29 mars, 2012 kl. 21:44 #240277Jimmy STI 2012
DeltagareHej!
Tack för tipset. Hur går jag tillväga för att noll ECU:n på en STI 2011.
Kopplar ur batteriet bara eller krävs nått mer?Mvh
JimmyEn vild gisning, men du kannske ska pröva med att nolla ecu?
Dagens bilar har ju så inteligenta motor styr att dom kan anpassa sig till visa kör förhållanden, så kannske den stält in sig på dina suksesiva gasningar och nu blir lite stäld, när du ger full mutter så att säga.
Går ju att pröva i alla fall?30 mars, 2012 kl. 08:23 #240276Fricke.w
DeltagareJa ta och koppla ur batteriet i någon timme, och tryck på bromsen ett par gånger efter du kopplat ur polerna, så ska de vell vara tömt på ström.
Kan inte komma på något annat sätt? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
