SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Mer kraft vid gradvis snabb gas-nertryckning än att sätta gasen i botten?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27972
    Jimmy STI 2012
    Deltagare

      Hej!

      Har en nästan ny Subaru STI 2011 (som just är inkört 170 mil).

      Har en reflektion kring gas/kraft-responsen – gaspedal – när man kör den i Sport# läget.

      Jag har under inkörningen hela tiden vid accelerationer, även snabba – gradvist men snabbt tryckt ner gaspedalen – och får en kontinuerlig ökande och riktigt bra skjuts/acceleration så man tryckts hårdare och hårdare baks. Nu när bilen börjar bli inkörd provade jag för första gången idag när bilen bilen var varm, rullande i 2: och 3:dje växeln att sätta gasen i botten.

      Jag blev förvånad då jag inte upplevde att jag fick riktigt lika hård/tuff acceleration när jag tryckte gasen direkt i botten (kändes mer linjärt och inte samma kick) kontra när jag gradvist men snabbt matar ner gasen.

      Kan detta stämma? Är det korrekt att det ska vara så eller är det något konstigt med min nya bil? Eller har detta att göra med turbomatningen och att man hinner bygga upp ett bättre laddtryck och får mer kick genom att trycka ner gasen gradvis men snabbt? Så full gas där man trycker gaspedalen i botten direkt antar jag att det är bilen elektronik styr pådraget gör det mer linjärt?

      Kan det vara så eller är det något konstigt med min nya bil?

      Mvh
      Jimmy

      #240275
      Fricke.w
      Deltagare

        En vild gisning, men du kannske ska pröva med att nolla ecu?
        Dagens bilar har ju så inteligenta motor styr att dom kan anpassa sig till visa kör förhållanden, så kannske den stält in sig på dina suksesiva gasningar och nu blir lite stäld, när du ger full mutter så att säga.
        Går ju att pröva i alla fall?

        #240277
        Jimmy STI 2012
        Deltagare

          Hej!

          Tack för tipset. Hur går jag tillväga för att noll ECU:n på en STI 2011.
          Kopplar ur batteriet bara eller krävs nått mer?

          Mvh
          Jimmy

          En vild gisning, men du kannske ska pröva med att nolla ecu?
          Dagens bilar har ju så inteligenta motor styr att dom kan anpassa sig till visa kör förhållanden, så kannske den stält in sig på dina suksesiva gasningar och nu blir lite stäld, när du ger full mutter så att säga.
          Går ju att pröva i alla fall?

          #240276
          Fricke.w
          Deltagare

            Ja ta och koppla ur batteriet i någon timme, och tryck på bromsen ett par gånger efter du kopplat ur polerna, så ska de vell vara tömt på ström.
            Kan inte komma på något annat sätt?

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.