› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Lamell diff till gt 99
- Detta ämne har 13 svar, 1,585 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av
JoeyJ.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2012 kl. 13:11 #28164
kleinis
DeltagareHej
har kollat runt lite och hittat en lamell diff (R160) med UTV:3,54.vad jag har förstått så är det den utväxlingen i GTn men är inte säker så vill kolla med någon som kan då jag bara har hittat utväxlingar till Sti 5 pet och 6 pet.
vet någon en sida där mycket av utväxlingarna finns på så skulle det vara kul att se.
Annars är bara frågan vad Gt 99 har för utväxling som sagt.23 april, 2012 kl. 13:27 #241556Steewe
DeltagareHej
har kollat runt lite och hittat en lamell diff (R160) med UTV:3,54.vad jag har förstått så är det den utväxlingen i GTn men är inte säker så vill kolla med någon som kan då jag bara har hittat utväxlingar till Sti 5 pet och 6 pet.
vet någon en sida där mycket av utväxlingarna finns på så skulle det vara kul att se.
Annars är bara frågan vad Gt 99 har för utväxling som sagt.Kolla upp vad du har för nummer på växellådan. Sedan kan du googla eller posta här så kan du få bättre hjälp. Generellt är det utv 3.5 i GT-lådan men undantag finns säkert även där.
Mvh Stefan
23 april, 2012 kl. 16:53 #241559kleinis
DeltagareKolla upp vad du har för nummer på växellådan. Sedan kan du googla eller posta här så kan du få bättre hjälp. Generellt är det utv 3.5 i GT-lådan men undantag finns säkert även där.
Mvh Stefan
Satt i 30 min på google o hitta inget med något resultat av växellådan tyvärr så om du har tid att söka lite också vore det jätte snällt.
Lådans nummer: YY754VN1AB
23 april, 2012 kl. 17:16 #241557Steewe
DeltagareSatt i 30 min på google o hitta inget med något resultat av växellådan tyvärr så om du har tid att söka lite också vore det jätte snällt.
Lådans nummer: YY754VN1AB
Antar att det ska vara TY754VN1AB. 😉
I så fall ska det vara 3.54. Dubbelkolla gärna.
23 april, 2012 kl. 17:40 #241560kleinis
DeltagareAntar att det ska vara TY754VN1AB. 😉
I så fall ska det vara 3.54. Dubbelkolla gärna.
ja precis hade nog varit en väldigt speciell låda. ber om ursäkt och tackar för svaret !
då ska jag beställa diffen så det går att leka ännu mer 🙂
Tack för snabba svar !
23 april, 2012 kl. 17:55 #241564JoeyJ
Deltagarevad sitter den diffen i för modeller? lät ju intressant
23 april, 2012 kl. 18:46 #241561kleinis
Deltagarevad sitter den diffen i för modeller? lät ju intressant
Vet inte exakt vad det är original.
det jag vet är att den på dom flesta modellerna är öppen alltså att den inte har någon broms som bromsar hjulet som går lättast.nu när jag har bakhjulskonverterat så behöver jag en bromsad för att kunna göra ”snävare” sladdar. så inget jag kände att jag behövde när jag körde AWD i bilen 🙂
24 april, 2012 kl. 15:10 #241565JoeyJ
DeltagareVet inte exakt vad det är original.
det jag vet är att den på dom flesta modellerna är öppen alltså att den inte har någon broms som bromsar hjulet som går lättast.nu när jag har bakhjulskonverterat så behöver jag en bromsad för att kunna göra ”snävare” sladdar. så inget jag kände att jag behövde när jag körde AWD i bilen 🙂
ok, väldigt ny på subaru men på GT är det väl nån typ av viskodiff bak har jag fått för mig?
Men den bromsar alldeles för dåligt för lek på asfalt, känns som en öppenSTIn har väl lamelldiff istället, dock finns väl inte R180 diffen med utväxling som passar GT-lådan?
btw om du kör bakhjulsdrivet behöver du väl inte ha exakt samma utväxling som original?
24 april, 2012 kl. 17:45 #241562kleinis
Deltagareok, väldigt ny på subaru men på GT är det väl nån typ av viskodiff bak har jag fått för mig?
Men den bromsar alldeles för dåligt för lek på asfalt, känns som en öppenSTIn har väl lamelldiff istället, dock finns väl inte R180 diffen med utväxling som passar GT-lådan?
btw om du kör bakhjulsdrivet behöver du väl inte ha exakt samma utväxling som original?
Har ingen aning om det finns R180 diff med samma utväxling som en gt så isåfall behövs det bytas låda. och om jag skulle valt 180 diffen så hade jag fått byta drivaxlar hubbar och bromsok.
Men ville ha samma utväxling för att om jag i framtiden byter till AWD igen så måste jag inte byta diffen igen 🙂 samt att jag jag fick för mig att hastighetsmätaren inte kommer stämma då heller rätta mig om jag har fel.
24 april, 2012 kl. 17:58 #241566JoeyJ
DeltagareHar ingen aning om det finns R180 diff med samma utväxling som en gt så isåfall behövs det bytas låda. och om jag skulle valt 180 diffen så hade jag fått byta drivaxlar hubbar och bromsok.
Men ville ha samma utväxling för att om jag i framtiden byter till AWD igen så måste jag inte byta diffen igen 🙂 samt att jag jag fick för mig att hastighetsmätaren inte kommer stämma då heller rätta mig om jag har fel.
aha ok det skiljer så pass mycket
ja exakt blir ju fel med hastigheten och om du ska ha AWD igen men å andra sidan går det väl fort att byta bakaxeln om du ändå måste ner med lådan också 😛Nä men finns det nån bakaxel med lamelldiff i som man kan slänga på en GT ”bolt-on” så hade det ju varit riktigt intressant, även om man kör AWD, finns ju eftermarknadsdiffar men de kostar ju också..
märkte det nu att om man kollar beggade diffar på typ ebay så står det ju ofta bara ”limited slip differential” och inget mer, viskon är ju också en ”limited slip” så det är ju svårt att veta om det är visko eller lamell
25 april, 2012 kl. 09:18 #241563kleinis
Deltagareaha ok det skiljer så pass mycket
ja exakt blir ju fel med hastigheten och om du ska ha AWD igen men å andra sidan går det väl fort att byta bakaxeln om du ändå måste ner med lådan också 😛Nä men finns det nån bakaxel med lamelldiff i som man kan slänga på en GT ”bolt-on” så hade det ju varit riktigt intressant, även om man kör AWD, finns ju eftermarknadsdiffar men de kostar ju också..
märkte det nu att om man kollar beggade diffar på typ ebay så står det ju ofta bara ”limited slip differential” och inget mer, viskon är ju också en ”limited slip” så det är ju svårt att veta om det är visko eller lamell
Ja men tyckte det var onödigt att köpa en diff som jag inte skulle kunna använda med AWDn.
Jag hade turen att hitta en på bildelsbaden där det stod att den var lamell diffad men det finns flera med dom står det bara diffbromsad.
Här er ett exempel:http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=16135168
Detta är alltså ”bolt-on” och har om jag förstår det rätt suttit i RA och STI modeller.Det är alltid en risk att beställa begagnade bildelar. men från bildelsbasen har jag alltid fått saker som är i okej skick. Brukar även göra förfrågan först och få svar på frågor till delarna detta brukar dom vara väldigt snabba på att svara på också.
25 april, 2012 kl. 11:02 #241567JoeyJ
Deltagareok
antar att det inte går att flytta över diffen från en med fel utväxling och bara byta kronhjul?annars verkar det ju finnas nya, både quaife och cusco till typ samma pris som den du länkade
25 april, 2012 kl. 11:27 #241558kleinis
DeltagareJa det är frågan hur det ser ut. om du väntar tills jag fått ner min gamla så kan jag ta en titt i den och även ta lite bilder.(ska kollas över i vilket fall då det small i den lite i helgen)
Jag var lyckligt lottad och fick tag i en diff för 2500 med frakt, med lamelldiff finns säkert på bildelsbasen för samma pris fast dom inte ha kollat det tyvärr. Och motstånd mellan drivaxlarna ska ligga på ca 130NM.
Satt o kolla nu och denna borde kunna ersätta diffen som sitter i original http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdh2y
men att byta kronhjul och innanmäte till en R180 tror jag inte får plats då kronhjulet är större.25 april, 2012 kl. 11:43 #241568JoeyJ
DeltagareJa det är frågan hur det ser ut. om du väntar tills jag fått ner min gamla så kan jag ta en titt i den och även ta lite bilder.(ska kollas över i vilket fall då det small i den lite i helgen)
Jag var lyckligt lottad och fick tag i en diff för 2500 med frakt, med lamelldiff finns säkert på bildelsbasen för samma pris fast dom inte ha kollat det tyvärr. Och motstånd mellan drivaxlarna ska ligga på ca 130NM.
Satt o kolla nu och denna borde kunna ersätta diffen som sitter i original http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdh2y
men att byta kronhjul och innanmäte till en R180 tror jag inte får plats då kronhjulet är större.ok, ja jag kommer nog inte ge mig på att byta än på ett tag, men det vore en trevlig uppgradering iaf, 2500 va ju inte alls farligt 🙂
Hade en supra förut och det är ju löjligt kul att rita lite sträck i asfalten, men det vill sig inte med subban, känns bara som den enhjular vad man än gör
Testade en EVO 3a lite och den hade inga problem att göra piruetter på asfalt 😛 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.