- Detta ämne har 44 svar, 6,605 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Vince.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2012 kl. 17:57 #28168andreaswrxDeltagare
Jag anser att sitter man i bil så ska en godkänd bilhjälm användas,
det man ska tänka på är när man köper är SNELL2010 alt FIA 8858/8860Den så kallade bilsporthjälmen, Peltor G6 är förbjuden innom allbilsport som har med SBF att gör 2013 för att det är en skithjälm som dom kommit fram till inte skydda tillräkligt! och sma vågar inte ta ett beslut vad som ska gälla för att då gnäller folk att det är för dyrt med riktigt hjälm, tycker kartellen och klubben kan sätta ner foten och säga godkändbilsporthjälm ska användas thats it, har man råd att lägga tiotusentals kr på bilen varje år så har man råd med en riktig hjälm, för vem ta ansvaret då det händer något? jo den som har ansvaret för eventet får bara hundhuvud resten av livet om det skulle hända något då dom kommer fram till att en godkänd bilsport skulle hjälpt och inte bara en “godkänd” hjälm, vem är det i klubben????
här finns listor vad som är godkänt, observera att många handlara försöker och sälja ut hjälmar med gamal märkning
8858 är den längre godkänande klassen
8860 är den högsta klassningen
visst går det göra gruppköp på hjälmar
23 april, 2012 kl. 18:37 #241580andreaswrxDeltagareHär är listan när hjälmar inte längre är godkända
23 april, 2012 kl. 18:45 #241603.zipDeltagareSIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen) får slutanvändas nationellt t.o.m. 2014-12-31
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2012.pdf
Sidan 36Förstår inte varför klubben ska införa en regel som inte ens finns ännu. Lika bra att vänta till regeln inträder officiellt?
Och sedan har du även stor vikt vad det är för slags träff.23 april, 2012 kl. 18:55 #241581andreaswrxDeltagareSIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen) får slutanvändas nationellt t.o.m. 2014-12-31
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2012.pdf
Sidan 36Förstår inte varför klubben ska införa en regel som inte ens finns ännu. Lika bra att vänta till regeln inträder officiellt?
Och sedan har du även stor vikt vad det är för slags träff.läser du sen sidan 38 så ser du att hanskravet gäller alla klasser utom grupp e rally och den hjälmen finns inte hans till så då är det kört endå….så 2012-12-31 är sista gången den går att använda på bana…så sbf körning 2013 och det kostar pengar i personlig utrustning….
23 april, 2012 kl. 19:05 #241604.zipDeltagareMontering och användande av
23 april, 2012 kl. 19:13 #241596minidDeltagareI denna klubben verkar det ju inte köras så mycket längre inte vad jag har lyckats mig skumläsa till. Så jag förstår inte vad en hjälm i sig och dess regler har för betydelse i denna klubben längre.
Sätta upp regler och ditten och datten för att alla ska köpa värsting grejor för att köra någon enstaka gång kanske?
Då lär ju fler personer trilla väck när det kommer till aktiva träffar för att man ska lägga hutlöst med pengar på utrustningen och inte bara bilen i sig.Alla som är nybörjare och nya i klubben känner kanske inte för att lägga en massa pengar på utrustning som de kanske i slutändan inte använder?
Om man ska ha värsting utrustning åt ena hållet så ska man väl i såfall ha heltäckande brandsäker overall då med? Eller i detta avseende räcker det med heltäckande bomullskläder?
Missförstå mig inte jag tycker att hjälm är bra i sådana sammanhang men måste det vara en FIA godkänd hjälm för att få köra på enstaka klubbträffar? Det låter ganska överdrivet faktiskt.
23 april, 2012 kl. 19:13 #241582andreaswrxDeltagareMontering och användande av
23 april, 2012 kl. 19:21 #241583andreaswrxDeltagareI denna klubben verkar det ju inte köras så mycket längre inte vad jag har lyckats mig skumläsa till. Så jag förstår inte vad en hjälm i sig och dess regler har för betydelse i denna klubben längre.
Sätta upp regler och ditten och datten för att alla ska köpa värsting grejor för att köra någon enstaka gång kanske?
Då lär ju fler personer trilla väck när det kommer till aktiva träffar för att man ska lägga hutlöst med pengar på utrustningen och inte bara bilen i sig.Alla som är nybörjare och nya i klubben känner kanske inte för att lägga en massa pengar på utrustning som de kanske i slutändan inte använder?
Om man ska ha värsting utrustning åt ena hållet så ska man väl i såfall ha heltäckande brandsäker overall då med? Eller i detta avseende räcker det med heltäckande bomullskläder?
Missförstå mig inte jag tycker att hjälm är bra i sådana sammanhang men måste det vara en FIA godkänd hjälm för att få köra på enstaka klubbträffar? Det låter ganska överdrivet faktiskt.
det jag undrat över är vad en godkänd hjälm är och inte fått något svar på…byggarebob hjälmen är CE godkänd, mc hjälmar har ett godkänade och bilsporthjälmar ett, vilket är det “godkänade” som står i inbjuda för är det “godkänt” som gäller då är det ok med byggarebob hjälmen, om inte den får vara godkänd varför ska då en mchjälm vara ok som inte skyddar som den ska inne i en bil. men ingen kommer ju våga ta ett beslut innom kartelen/klubben, bara sätt ner foten och skriv godkänd bilsporthjälm så är det ju klart, alla verkar ju vara livrädda för att det ska kosta pengar, men en godkänd hjälm är ju bara 2 R-däck och vad väljer man skadad för livet (2 däck) eller en godkänd hjälm för dom pengarna, det kan hända alla….
23 april, 2012 kl. 19:31 #241605.zipDeltagarefinns en tabel där i rött som vissar när det är krav på hans i olika klasser/former, det innebär även fia godkänd hjälm…
Rätta mig om jag har fel, men det är väl varken “Mästerskapstävling” eller “Nationell tävling” som klubbträffen ska hålla, utan en förarutbildning? 🙂
23 april, 2012 kl. 19:38 #241584andreaswrxDeltagareRätta mig om jag har fel, men det är väl varken “Mästerskapstävling” eller “Nationell tävling” som klubbträffen ska hålla, utan en förarutbildning? 🙂
Japp sbf går inte köra något i längre utan sma och vad är då godkänt? Förarutbildning med byggar bobhjälmar, pax för en neongul. Poängen med det är vilket godkänade som gäller, bygg, cyckel, hockye, rid. Mc, bilhjälm mm finns ju mängder med godkända hjälmar,
23 april, 2012 kl. 19:58 #241597minidDeltagareSå länge klubben har den nivån på sina träffar så lär det inte komma några sådana regler. Arrangör och dylikt hålls inte ansvariga för något då allt sker på egen risk. I såfall borde arrangör stå för försäkringsärenden med om man brakar in i räcke med bilen kan jag ju tycka. Det ska ju vara lika på båda hållen.
Det är ju som sagt inga WRC tävlingar som klubben håller på med.
Känner du att en neongul skyddar dig på bankörning så för all del använd den då. Klubben behöver ju inte bli mindre pga att man ska sätta regler på FIA godkänd utrustning. Det har fungerat i alla andra år så varför ska det inte fungera nu?23 april, 2012 kl. 20:05 #241606.zipDeltagareOch sedan är lite lite skillnad mellan SMA godkänd tävling och SBF godkänd tävling.
Saxat från rejsa.nu
om det är en SBF-godkänd tävling så finns det nu helt nya regler på http://www.sbf.se …. tror du hittar dom enklast på officiella meddelanden från någon/några veckor senom det är en SMA-godkänd tävling, så är det lite enklare och då är det bäst att kontakta arrangören.
När det gäller SMA så beror det lite på vad det är för arrangemang, dvs på enklare gatbilsträffar så är det oftast godkänt med Peltorhjälmen som inte är godkänd längre i SBF och även MC hjälmar…
23 april, 2012 kl. 20:07 #241601SPiKEDeltagare……
“sma vågar inte ta ett beslut vad som ska gälla för att då gnäller folk att det är för dyrt med riktigt hjälm”….
…godkändbilsporthjälm ska användas thats it,…
…en “godkänd” hjälm…Det är kanon att du drar igång en sån här tråd Andreas 🙂
Jag tycker att du har helt rätt och helt fel.
Din ton gentimot Sma är lite tyken tycker jag allt, iom att även sbf fulkör och tillåter “hjälm” kort och gott på deras “prova på” körningar.
Se exempel: http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=8&SektId=111
Dom använder sig dessutom av liknande ansvarsbefriande dokument, http://www.lms.se/banrace/startblankett2012.pdf
så kartellen kan inte vara helt ute och cykla där heller.Självklart ska man titta på säkerhetsaspekten men man får försöka hålla det på en vettig nivå. Det är helt enkelt en kompromiss och kompromisser är inte det bästa av alla världar.
En del lägger tid och pengar på att köpa dom ballaste bitarna och fränaste bilarna medans andra vill använda sin bil till att köra med utan att lägga en förmögenhet på värstinggrejer.
Utan dessa “prova på” körningar (Sbf eller Sma) så skulle vi få änvärre buskörning på allmänna vägar (troligtvis helt utan hjälm) och det är ett mycket sämre alternativ tycker då jag.Ska det vara idiotsäkert så ska man åka i en bil med fullbur, 3-lagers overall, hans-skydd med tillhörande hjälm och ha fysik som Mikael Schumacher.
Där faller jag bort direkt, liknar mer Micke Dubois till kroppsform, men så har jag heller inte en bil med alla dom atrialjerna.
När man saknar dom förutsättningarna så får man göra det bästa av det, använda det som är tanken att skyddas med nämnda “hjälm”, nämligen insidan av huve´t.
En kompromiss jag klarat mig på hittills.Det finns helt klart ett behov av att inte behöva köra efter racing/stcc/F1 reglemente eftersom dessa träffar överlever år från år tex en dag på strippen, bilsport action meet, gatebil och våra egna körningar.
Jag är jädrigt tacksam för dom här chanserna att få köra på en riktig bana som det här ger, för att inte tala om att få träffa alla stollar på riktiga livet och inte internethittepåforumnamn 😀
23 april, 2012 kl. 20:14 #241598minidDeltagareJag är jädrigt tacksam för dom här chanserna att få köra på en riktig bana som det här ger, för att inte tala om att få träffa alla stollar på riktiga livet och inte internethittepåforumnamn 😀
Det är verkligen detta jag saknar nu när det inte står en Subba i garaget.. 🙁
23 april, 2012 kl. 20:51 #241607555_STIDeltagarePå Sviestad (LMS) kollar vi att bilen är i bra skick och säker, vi gör besiktningar på bilar och se till att saker som bromsar, säkerhetsbälte fungerar och att det finns ingen läckage. När det gäller utrustning så kollar vi så att folk har hjälm och heltäckande klädsel.
Det blir svårt att kolla upp alla att alla hjälm är godkänd då regler ändras mycket, däcktyp mm mm man måste lita på att folk har intresse av att ta ansvar för sig själv förutom att de måste vara gatgodkända (inte slicks t.ex). Dessutom så är det svårt att hitta folk som ställer upp gratis och hjälper till så om man skulle krångla till det för mycket skull dessa prova på dagar inte existera. Eftersom det är ingen tävling så pressar folk inte varandra och det blir inga konstiga omkörningar, jag har varit därute mycket och hjälpt till och vi har väldigt få incidenter.
Själv har jag köpt hem riktiga stolar och skall montera bur, men jag planerar att köra mycket på bana och inte så mycket på vägen förutom kanske klubbträffar. Jag hoppas på att fler kommer till prova på kvällar och klubbträffar bankörning och kör på ett kontrollerat sätt istället för att vara ut bland folk och köra för fort utan hjälm alls.
Om andra inte köra och vill putsa sina bilar eller montera bredningskitt mm så kan jag respektera detta också, men det är kul att se att alla kan träffas och prata om bilar på samma träffar.
Saknar bara lite mer tid till det roliga 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.