› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Fråga angående FMIC
- Detta ämne har 14 svar, 924 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 5 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2005 kl. 13:51 #2817
pannan
DeltagareBörjar bli dags nu för vårmodsen på bilen och har börjat kalkulera ihop vad man skall byta ut denna sommar.
Har några frågor angående FMIC. Vet någon här vilka kit man kan använda sig av utan att behöva kapa i originalfronten på bilen likaså balkarna bakom? Misstänker att det inte spelar så stor roll om fabrikatet är Greddy, HKS, Blitz m.m då jag endå kommer att köra originalsnurran denna säsong. Är ruskigt sugen på Paceproducts hybrid mellan intercooler och chargecooler, fast 22.000 kr inkl frakt är inte prioritet 1 just nu så en vanlig IC får duga denna gång.
Tips på vart man kan hitta billigaste kitsen vore också till hjälp.
Mvh
Johan9 mars, 2005 kl. 15:40 #54909ADDE.H
DeltagareGruppe-s har bra priser!men varför byta till fmic när resten är orginal?
/Adde
9 mars, 2005 kl. 16:23 #54914pannan
Deltagare>Gruppe-s har bra priser!men varför byta till fmic när resten
>är orginal?
>
>/AddeOriginal?
Bilen kommer ha en mängd annat godis såsom Tek3, dp med 3″ avgassystem, induction kit m.m så den kommer knappast vara original..
Bytet gör jag för att få in mer kalluft då den toppmatade IC:n på Subaru är som Nissan GTI-R dvs den tar in för mycket varmluft tack vare den dumma placeringen.
9 mars, 2005 kl. 16:44 #54910ADDE.H
Deltagare>>Gruppe-s har bra priser!men varför byta till fmic när
>resten
>>är orginal?
>>
>>/Adde
>
>Original?
>
>Bilen kommer ha en mängd annat godis såsom Tek3, dp med 3″
>avgassystem, induction kit m.m så den kommer knappast vara
>original..
>
>Bytet gör jag för att få in mer kalluft då den toppmatade IC:n
>på Subaru är som Nissan GTI-R dvs den tar in för mycket
>varmluft tack vare den dumma placeringen.
>Fel av mig trodde det när du skrev orginalsnurra!
/Adde
9 mars, 2005 kl. 16:49 #54915pannan
Deltagare>>>Gruppe-s har bra priser!men varför byta till fmic när
>>resten
>>>är orginal?
>>>
>>>/Adde
>>
>>Original?
>>
>>Bilen kommer ha en mängd annat godis såsom Tek3, dp med 3″
>>avgassystem, induction kit m.m så den kommer knappast vara
>>original..
>>
>>Bytet gör jag för att få in mer kalluft då den toppmatade
>IC:n
>>på Subaru är som Nissan GTI-R dvs den tar in för mycket
>>varmluft tack vare den dumma placeringen.
>>
>
>Fel av mig trodde det när du skrev orginalsnurra!
>
>/AddeMan får göra en sak i taget annars kommer man tröttna rätt fort. Blir så tyvärr mycket vill ha mer som det heter. Då är det bättre att spara till en schysst snurra tills nästa år istället.
Ca 350-360 hkr kommer nog stilla mina behov i några månader iallafall 😉
9 mars, 2005 kl. 17:10 #54907ExOrdis
DeltagareOm du står stilla mycket är det ett problem annars inte, Perra mätte väl temperaturen för ett antal år sedan och den toppmonterade gör jobbet bra. I alla fall tillräckligt bra för användningsområdet körning. Jag tvivlar starkt på att FMIC skulle hjälpa mig att förbättra tiden på exempelvis SS eller ringen. :+
>Bytet gör jag för att få in mer kalluft då den toppmatade IC:n
>på Subaru är som Nissan GTI-R dvs den tar in för mycket
>varmluft tack vare den dumma placeringen.
>9 mars, 2005 kl. 18:46 #54916pannan
Deltagare>Om du står stilla mycket är det ett problem annars inte,
>Perra mätte väl temperaturen för ett antal år sedan och den
>toppmonterade gör jobbet bra. I alla fall tillräckligt bra för
>användningsområdet körning. Jag tvivlar starkt på att FMIC
>skulle hjälpa mig att förbättra tiden på exempelvis SS eller
>ringen. :+
>Med tanke på att Pace Products kombinations Ic gjorde en temperaturdropp på 20 grader så tror jag starkt på att man kan få ner insugsluften väldigt mycket med FMIC också. Man kanske hamnar runt 10 grader, men det är endå några graders diff jämte original. Sedan får man ju ett utseende på bilen också som tilltalar iallafall mig 🙂
9 mars, 2005 kl. 19:20 #54911Kvarnis
DeltagareEn liten detalj när alla som saluför fmic,charge collers så mäter dom oftast på bromsbänkar vilken oftast inte har fläktarna optimalt för tmic.
Europas snabbaste Impreza i fjol åkte med en tmic !!!!,
inte en orginal dock men ändå…Med en VF35 skulle jag inte bemöda mig med en fmic om man inte var banfreak.
Är man rädd för heat soak i stillastånde läge vid rödljus race lr rattlås så skulle jag montera kyl fläktar lr annan typ av kylining för tmicn, då STI8> har en hyfsat stor tmic+ stort sccop som tar in mycket mer luft vs tidigare.
Bob Rawle bromsade sin STI9 till hela 360Bhp&360Ibs/ft 😮 efter filter byte +3″ decat !!!, iofs så är en hejare på mappa 😀 å ändrade mappen några ggr.
Its worth recapping where the car started I think. Lots of detail further back in the thread.
First rolling roaded last August as completely std, then remapped with only the addition of the three port solenoid and dump valve. So exhaust still had cat in it and airbox still had std panel filter. Held boost 1.4 bar mid range and falling down to 1.18 at peak power. The std result ran boost to 1.5 bar peak then taper to 0.9 bar.
287 bhp and 276 ft lbs torque out of the box
327 bhp and 323 ft lbs torque after mappingNext we fitted the full 3″ Janspeed exhaust and added the STi panel filter, then again remapped to suit. held boost was 1.5 bar mid range but limited to 1.2 bar at peak power this stage (not through choice).
347 bhp and 348 ft lbs torque (at Prosport 350 bhp and 350 ft lbs torque)
Next we installed the induction kit, tested both an 80mm and 65/68mm version, in the end I left the 80mm one in place as I wantd to gain further experience with the required maf rescale. This is the size that should be used with 2.5 litre cars.
369 bhp and 368 ft lbs of torque.
Boost was 1.55 peak then held 1.5 mapped down to 1.38 at the redline, peak torque has moved left nicely, interesting anomaly at 5750, you can feel the kick up from that on the road, there is nothing obvious in the maps, relates to cam timing.
First runs were done in 4th … no way … too much torque, car has to be run in 5th now, we had three of us in the car for the final run to be sure.
So not much else to say … ITS TURBO TIME !!!!!!!!!
cheers
Bob
Det var dock med oktan booster i tanken
9 mars, 2005 kl. 19:31 #54917pannan
Deltagare>En liten detalj när alla som saluför fmic,charge collers så
>mäter dom oftast på bromsbänkar vilken oftast inte har
>fläktarna optimalt för tmic.
>
>Europas snabbaste Impreza i fjol åkte med en tmic !!!!,
>inte en orginal dock men ändå…
>
>Med en VF35 skulle jag inte bemöda mig med en fmic om man inte
>var banfreak.
>
>Är man rädd för heat soak i stillastånde läge vid rödljus race
>lr rattlås så skulle jag montera kyl fläktar lr annan typ av
>kylining för tmicn, då STI8> har en hyfsat stor tmic+ stort
>sccop som tar in mycket mer luft vs tidigare.
>
>Bob Rawle bromsade sin STI9 till hela 360Bhp&360Ibs/ft 😮
>efter filter byte +3″ decat !!!, iofs så är en hejare på mappa
>:D åä ndrade mappen några ggr.Precis visst gör vissa firmor så för att få fram de bästa siffrorna. Angående hur Pace Products mätt sin temp vågar jag inte svara på. Strat kör ju deras FMIC på sin GT, väldigt fina prylar. Lite offtopic, Speedworks håller på att bygga en STI9 dvs extremskidåkaren Jons svarta STI. Han skall köra med denna kombo IC ifrån Pace Products och efter att ha varit och spanat in delarana kan jag bara säga bilporr på högsta niva. Sådana sjukt snygga skarvar på alla delar. Har faktiskt inte sett något liknande på IC detaljer förut. Så jag råder de som har vägarna förbi Speedworks att kika in och titta på detta kit, hade man varit ekonomiskt oberoende så hade man inte kikat vidare.
Världens snabbaste WRX dvs Easy Street motorsports röda STI kör med modifierad toppmatad IC med mycket gott resultat.
Dock tycker jag det är sjukt snyggt när man ser en stor IC fram och priset är faktiskt inte farligt dyrt om man tar hem t ex ett Greddy kit själv ifrån utlandet.
Kommer med största sannolikhet att byta snurran senare och då har jag alla andra delar klara vilket gör byte till FMIC intressant det med.
Bob Rawle är riktigt duktig har läst en hel del om honom i de Engelska tidnigarna. Drömmer vore väl att få skeppa över bilen till RCS och låta dem bygga på motorn men då måste aktiemarknaden gå upp igen *s*
9 mars, 2005 kl. 19:51 #54912Kvarnis
DeltagareJag har inge perosnlig erfarnehet av pace, men det det classe kör med byggdes för en bekant till Jerrys 22B i UK.
Sen så har pace vissat sig otillräklig vid högre effekter enligt bla Bob vid mappningar nu pratar vi dock +400.
Men charge coolen ser helt klart trevlig, en tokgalen Skotte åkte ju 11:er med en hemmabyggd och orginal turbo,ecu i en -96RA, å retade Engelmännen till gall feber när dom kom med sina dyra byggen å fick pisk…
OT:
Nu flera år senare så är den gode Andy fortfarande snabb att dela utt kängor till höger å vänster…men han vinner fortfarande varje år när den stora tävling hålls, värst var när et företag var tvungen att ge honom en defi mätare som gavs till pris till snabbaste Impreza…å Andy svara att det var den dyratse del han skulle ha i sin bil ;):D9 mars, 2005 kl. 21:18 #54913wheeliedevil
DeltagareFortfarande ingen som har rördimensionerna på ett FMIC-köpekit?
9 mars, 2005 kl. 22:13 #54908ExOrdis
DeltagareMMMmmm, det där med utseendet tänkte jag inte på.
Kan ju vara värt 20k, fast då i guldfärg….. 😛>Med tanke på att Pace Products kombinations Ic gjorde en
>temperaturdropp på 20 grader så tror jag starkt på att man kan
>få ner insugsluften väldigt mycket med FMIC också. Man kanske
>hamnar runt 10 grader, men det är endå några graders diff
>jämte original. Sedan får man ju ett utseende på bilen också
>som tilltalar iallafall mig 🙂10 mars, 2005 kl. 02:32 #54919Subaru Robban
DeltagareKlart billigast att bygga en FMIC själv, köp ett löst cell-paket av rececooling utan gavlar för 4 papp, frakten innräknat 😉 Mitt vart kanon snyggt 😮
/ Robban Gävle
10 mars, 2005 kl. 07:57 #54920STI_driver
DeltagareHåller också på att spanar efter vilken sort ic jag ska ha. och vilka som kan fixa det billigast. Just nu lutar det åt att jrm får göra jobbet. Vilka fler har mycket erfarenhet av subaru? JRM känns som ett säkert kort. Jag ska iaf byta IC,turbo byte,spridare,aps fuelrail m.m. Har dock inte bestämt om jag ska köra tmic eller fmic. Det jag hört ska tmic funka minst lika bra. om inte bättre enligt vissa. Nån som har nån erfarenhet av APS tmic?
PS. Pannan: vad ska dom mappa subarun på speedworks med? ecutek? eller ska dom byta sprut?
Mvh/Adde
10 mars, 2005 kl. 08:11 #54918pannan
Deltagare>Håller också på att spanar efter vilken sort ic jag ska ha.
>och vilka som kan fixa det billigast. Just nu lutar det åt att
>jrm får göra jobbet. Vilka fler har mycket erfarenhet av
>subaru? JRM känns som ett säkert kort. Jag ska iaf byta
>IC,turbo byte,spridare,aps fuelrail m.m. Har dock inte bestämt
>om jag ska köra tmic eller fmic. Det jag hört ska tmic funka
>minst lika bra. om inte bättre enligt vissa. Nån som har nån
>erfarenhet av APS tmic?
>
>PS. Pannan: vad ska dom mappa subarun på speedworks med?
>ecutek? eller ska dom byta sprut?
>
>Mvh/AddeDet blir AEM box på den bilen. Kommer bli ett schysst bygge med många fina delar i…Speedworks kommer säkert berätta mer på forumet då bygget drar igång. Nu är bilen bara dekortrimmad än så länge 😀
APS gör mycket bra grejor så det toppmatade är nog inget dumt kort. Easy Steet motorsports gör också en toppmatad som de använder på sin WRX som inte är farligt dyr, dollar är ju låg just nu.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.