SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Ny koppling hugger..

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28184
    Rednavas
    Deltagare

      Tjena! Har precis monterat en ACT HD koppling. Och som rubriken lyder så rycker hela bilen vid dragläge och motorbromsning.. Har letat runt lite och vissa säger att det ska vara så, vissa säger att det ”slits in”, vissa säger ”gör en riktig banzaistart, klart” och vissa säger riv ner lådan igen!

      Vad är rätt och vad bör jag göra? 🙂

      #241725
      .zip
      Deltagare

        Nu är jag absolut ingen expert på kopplingar, men har du dragit allt i rätt moment?

        #241729
        TomK
        Deltagare

          Min ACT HD koppling är hur smooth som hellst.

          #241733
          Rednavas
          Deltagare

            Ja allt är draget med rätt moment!

            Kan det vara så att den nya lamellen inte träffar svänghjulet exakt som den gamla och då träffar en ”osliten” yta?

            #241730
            TomK
            Deltagare

              Vilken lamell har du?

              #241723
              andreaswrx
              Deltagare

                Var sväghjulet blånat? Planade du det om du använder det gamla, Annas äter det ner kopplingen fort…

                #241727
                Ubermeister
                Deltagare

                  Hej. Vad är det för bil? Googla på ”clutch judder subaru” eller liknande så får du mer info.

                  Det kan vara att hela drivlinan rör sig när man monterar värre koppling..

                  Eller att du startar på för lågt varvtal, då vibrerar det ju också.

                  #241734
                  Rednavas
                  Deltagare

                    Har den ”vanliga” lamellen.

                    Nej det va inte blånat! Däremot va den gamla tryckplatta det tror jag. Svarvade inte svänghjulet, har läst i efterhand att man bör göra det..

                    Är det korkat att köra ett tag innan man river ner och kollar hur det ser ut? Har besiktning imorn och är sugen på barkarby på lördag 😉

                    #241724
                    andreaswrx
                    Deltagare

                      Har den ”vanliga” lamellen.

                      Nej det va inte blånat! Däremot va den gamla tryckplatta det tror jag. Svarvade inte svänghjulet, har läst i efterhand att man bör göra det..

                      Är det korkat att köra ett tag innan man river ner och kollar hur det ser ut? Har besiktning imorn och är sugen på barkarby på lördag 😉

                      Ja, svarva svänghjulet samt kör inte med att, för då kommer du köra ner nyakopplingen med och så måste du både svarva svänghjul och ny koppling igen, blir lite ondcirkel av att

                      #241731
                      TomK
                      Deltagare

                        Planade aldrig mitt 11000 mil svänghjul och det fungerar utmärkt! 🙂

                        #241728
                        Fricke.w
                        Deltagare

                          Tjena! Har precis monterat en ACT HD koppling. Och som rubriken lyder så rycker hela bilen vid dragläge och motorbromsning.. Har letat runt lite och vissa säger att det ska vara så, vissa säger att det ”slits in”, vissa säger ”gör en riktig banzaistart, klart” och vissa säger riv ner lådan igen!

                          Vad är rätt och vad bör jag göra? 🙂

                          Vad du än gör, så gör ingen banzaistart i alla fall 🙂 kopplingar ska köras in, du borde ha fått en manual med när du köpte kopplingen, där de står rekommenderad inkörnings tid-sträcka, sen om sväng hjulet är schyst, brukar de räcka med att slippa av de lite försiktigt för hand, med ganska fint sandpapper.
                          Sen har du nu en tryck platta med högre fjäder tryck, samt typ sinter lameler, så själv klart kommer den att hugga och leva fan, de gjorde då min clutch masters sfx400, men vart mindre när man kört in den 😀 men fan så skönt den betta 😉

                          #241732
                          TomK
                          Deltagare

                            Vad du än gör, så gör ingen banzaistart i alla fall 🙂 kopplingar ska köras in, du borde ha fått en manual med när du köpte kopplingen, där de står rekommenderad inkörnings tid-sträcka, sen om sväng hjulet är schyst, brukar de räcka med att slippa av de lite försiktigt för hand, med ganska fint sandpapper.
                            Sen har du nu en tryck platta med högre fjäder tryck, samt typ sinter lameler, så själv klart kommer den att hugga och leva fan, de gjorde då min clutch masters sfx400, men vart mindre när man kört in den 😀 men fan så skönt den betta 😉

                            Han har organisk lamell

                            #241735
                            Rednavas
                            Deltagare

                              Självklart ska det inte bli banzai! 😉

                              Ja precis det stod 100-200 mil inkörning. Så du tror det löser sej efter inkörning?

                              #241726
                              Turbovin
                              Deltagare

                                Hade nån Spec carbonlamell på min fd. Saab med mycket mos. Den var riktigt hemsk till en början, men efter sisådär 100 mils inkörning var den nästan lika snäll som original.

                                Jag skulle nog ha lite is i magen och köra lugnt och sansat ett tag.

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.