› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › VF49 Turboras…
- Detta ämne har 7 svar, 1,124 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2012 kl. 14:28 #28206
dj_pelle
DeltagareHar en STI -11 med helsystem ink downpipe o racekatt.. perrin insugslang och ett AEM cai.
Var och mappade bilen hos en välkänd firma i fredags och märkte idag att turbon gett upp (olja i typ hela intercoolern..)
Min fråga är: Är det ngn ide att byta och köra med en orginal VF49 igen , alltså anta att det var ngt fabrikationsfel på den jag har eftersom bilen bara gått 1200mil eller är den helt enkelt för klen för en steg ett mapp??
Jag kan inte minnas att jag hör att dom skulle vara särskilt dåliga? Bilen laddar som max 1,4bar precis som typ alla andra steg ett..Ingen som har en liggandes som jag kan få köpa?
29 april, 2012 kl. 15:52 #241836Fricke.w
DeltagareHar en STI -11 med helsystem ink downpipe o racekatt.. perrin insugslang och ett AEM cai.
Var och mappade bilen hos en välkänd firma i fredags och märkte idag att turbon gett upp (olja i typ hela intercoolern..)
Min fråga är: Är det ngn ide att byta och köra med en orginal VF49 igen , alltså anta att det var ngt fabrikationsfel på den jag har eftersom bilen bara gått 1200mil eller är den helt enkelt för klen för en steg ett mapp??
Jag kan inte minnas att jag hör att dom skulle vara särskilt dåliga? Bilen laddar som max 1,4bar precis som typ alla andra steg ett..Ingen som har en liggandes som jag kan få köpa?
Hur märker du att turbon get upp?
Laddar den mindre misljud mm mm.
Får du även olja i down pipe, alltså röker bilen när du har tryckt på med turbon.
För gör de inte de, så kan de lika gärna vara vevhuset som spelar dig ett sprat, nu när den laddar mer, för lite ladd tryck slinker de allt i genom föri kolvringarna, samt att turbo elbow suger upp olje dimma från topparnas ventilation, och i å med de får du mer olja i turbo elbow, plenum, ic mm.
Så ett par catch tanks kannske skulle vara på sin plats.
Vevhus venten är ett gisel på bilar, de skulle dom gott kunna skipa och ha olje av skiljare orginal som man fick tömma på miljö stationer 😀29 april, 2012 kl. 16:36 #241839dj_pelle
Deltagarehmm…. jag har inte kollat i downpipen än.. såg att bilen rök lite vitt ngn gång men bara väldigt lite.. annars ryker den inte något vad jag har sett.. men borde inte ngn annan fått samma problem då när dom mappat för jag kan väl knappast vara den första som mappat en senare 2,5:a?
jag ska plocka bort downpipen o kolla..Tack för svaret!
29 april, 2012 kl. 16:37 #241840dj_pelle
DeltagareÄr vf49:an en twin scroll?
29 april, 2012 kl. 17:39 #241841dj_pelle
DeltagareOk. Nu tar vi det från början… jag läste fel.. det är ju vf48 på sti -11 orginal..
29 april, 2012 kl. 20:08 #241842dj_pelle
Deltagareok.. rev bort turbon.. den verkar ok. så nu får vi gå på nästa då och det är om det kan vara vevhusventilationen..
Har ingen annan som mappat sin 2,5 -08 o upp haft ngt problem med det?30 april, 2012 kl. 16:21 #241837Fricke.w
DeltagareJag skulle vilja säga att dom flesta lider nog av vevhus problemet, bara att dom flesta kollar nog inte i ic och plenum med jämna mellan rum 🙂
Men om jag får ställa den nyfikna frågan, hur kom du på att du skulle titta in i ic, fick du några problem efter mappning?30 april, 2012 kl. 16:33 #241838Fricke.w
DeltagareAnledningen till att oljan gärna vill vara i ic, är ju att den agerar som en värme växlare.
Varm olje dimma kommer in i den, och sedan gör ju ic sitt jobb genom att kyla ner luften som bär olje dimma, och när olje diman kyls ner, fastnar den på vägarna och åter går till fast form i gen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.