› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Några tankar om STI!
- Detta ämne har 31 svar, 3,963 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
Snilsson.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2012 kl. 17:35 #28209
Snilsson
DeltagareHej!
Detta blir mitt första inlägg så får väl ta och presentera min bakgrund lite och hur jag hamnade hit. 😉
Jag har i dagsläget en 200SX S13 som jag har plöjt ner massor med pengar i och tycker den är skitrolig, när den funkar. Dock kommer felen mer frekvent och bilen blir inte yngre precis. Har även en SAAB 9-3 -01 som brukis, om det nu spelar någon roll. :rolleyes:Iallafall, då Subaru toppat diverse nöjda-kunder-listor och med tanke på att man faktiskt kan få en relativt ny STI från England för ganska små pengar så har jag blivit lite intresserad!
Så lite information kanske skulle vara på sin plats 🙂Min tanke skulle vara att byta ut både Nissan och Saaben mot en Impreza, då främst Blobeye eller Hawkeye. En Spec-D -06 typ ser verkligen intressant ut men förstår inte varför de är så billiga..
Då jag tänkt bruka bilen året runt dyker såklart frågan upp, hur bra är rostskyddet? Jag kör inte många mil på vintern, men vill inte ha någon rostig gammal häck efter något år.
Annars ska den gå till bilträffar, någon enstaka banträff och ja.. överallt helst! 🙂Sen ang motorerna, har läst en del och det verkar som den nyare 2.5L spisen ska vara rätt dålig. Vill helst inte skruva massor och inte planerat att trimma något speciellt men är ’ryktena’ sanna? Hur är annars motorerna överlag? Kommer från en värld där vevlagerras är standard och vill helst undvika sånt..
Bränsleförbrukningen kan ju också vara rätt intressant.. Förstår att det kan slörpa i sig en hel del men går det köra snålt om man verkligen vill?
Sen en lite udda fråga möjligen i de här kretsarna men hur bra är högtalarna i bilen? Missförstå mig inte, jag är inte den som åker runt och poppar på stan eller har några höga krav men det är onekligen skönt med lite ljud på långresor. 🙂All annan info som försäkringskostnader, serviceintervaller, era egna åsikter om bilarna osv är mer än välkomna!
Hjälp den oinvigde! 😀29 april, 2012 kl. 18:28 #241865Horizon
DeltagareSjälv ny i Imprezaträsket men valde 2,5l motorn trots dåligt rykte! Vid långkörning går det att åka under litern men brukar snitta 1,4l/mil blandad körning.
Ljudet i min 2006:a är riktigt uselt och jag är inte speciellt kräsen! Folk brukar säga att ljudet ifrån motorn räcker och jag håller väl till viss del med… Men inte vid långkörning 😛
Billigare försäkring än jag hade på min förra Evo. 7500kr/år helförsäkrat.
Haft bilen i en knapp månad och den är hur skön som helst att köra och går hyffsat bra!
29 april, 2012 kl. 18:57 #241853Twinturbo
DeltagareVarför har 2,5-litersmotorn dåligt rykte?
Den drar en hel del olja, så om man inte kollar med jämna mellanrum så kan man lätt åka på motorras, är det detta du hört?.
Är man van att kolla oljan, så är det inga problem.Mer volym ger mer vrid och lättare att plocka effekt ur motorn.
Jämför responsen i en 2,5:a och 2-litarn så märker du skillnaden 😉Kör man mycket stadskörning så ligger man på 1.2-1.4-liter milen, vid långkörning runt litern (+30km/h). Snålkör man så ligger man nog runt litern blandat, men hur kul är det?
Har haft min i 6 år utan några problem 🙂
Endast service och bromsbelägg som behövts bytas.
Kör WRX kombi -06, till salu nu29 april, 2012 kl. 19:39 #241869Snilsson
DeltagareSjälv ny i Imprezaträsket men valde 2,5l motorn trots dåligt rykte! Vid långkörning går det att åka under litern men brukar snitta 1,4l/mil blandad körning.
Ljudet i min 2006:a är riktigt uselt och jag är inte speciellt kräsen! Folk brukar säga att ljudet ifrån motorn räcker och jag håller väl till viss del med… Men inte vid långkörning 😛
Billigare försäkring än jag hade på min förra Evo. 7500kr/år helförsäkrat.
Haft bilen i en knapp månad och den är hur skön som helst att köra och går hyffsat bra!
Det verkar ju inte så farligt trots allt! Synd på ljudet men det går ju råda bot på om man inte skulle stå ut. 😛
Vart har du bilen försäkrad då? Det lät billigt!
Jag är 19, bor i en liten, liten stad och har entusiastförsäkring på 200an och halv på Saaben. Får ge totalt 6300 om året för båda.Varför har 2,5-litersmotorn dåligt rykte?
Den drar en hel del olja, så om man inte kollar med jämna mellanrum så kan man lätt åka på motorras, är det detta du hört?.
Är man van att kolla oljan, så är det inga problem.Mer volym ger mer vrid och lättare att plocka effekt ur motorn.
Jämför responsen i en 2,5:a och 2-litarn så märker du skillnaden 😉Kör man mycket stadskörning så ligger man på 1.2-1.4-liter milen, vid långkörning runt litern (+30km/h). Snålkör man så ligger man nog runt litern blandat, men hur kul är det?
Har haft min i 6 år utan några problem 🙂
Endast service och bromsbelägg som behövts bytas.
Kör WRX kombi -06, till salu nuÄr ju inte jättebra att behöva kolla oljan hela tiden, jag vill gärna ha det relativt bekymmersfritt men det är väl för mycket begärt när man inte kan växa upp och köpa något sansat. 😮
Själva motorn i sig är säkert jättetrevlig men har den äldre maskinen mindre problem är det kanske värt det att sikta in sig på den trots att hawkeye ser så mycket bättre ut. :p________________________________
Det är ju förresten sinnesjukt billigt i England nuförtiden. Det är svårt att hålla sig. 🙂
http://pistonheads.co.uk/sales/3798698.htm
29 april, 2012 kl. 20:17 #241854Twinturbo
DeltagareDu behöver inte kolla oljan hela tiden, men det går inte köra utan att fylla på olja mellan servicarna, som på de flesta andra bilar.
Det är ju en vanesak, gillar man att putsa lite i motorrummet och ha det snyggt därockså, så kollar man alla vätskor samtidigt 😉
Fyller man på en gång emellan servicarna (1500 mil) så är det ingen fara.
Byte man olja var 500-1000 mil så slipper man fylla på, men det är dumt att inte kolla oljan på en såpass ny och förhållandevis, dyr bil.30 april, 2012 kl. 10:20 #241870Snilsson
DeltagareDu behöver inte kolla oljan hela tiden, men det går inte köra utan att fylla på olja mellan servicarna, som på de flesta andra bilar.
Det är ju en vanesak, gillar man att putsa lite i motorrummet och ha det snyggt därockså, så kollar man alla vätskor samtidigt 😉
Fyller man på en gång emellan servicarna (1500 mil) så är det ingen fara.
Byte man olja var 500-1000 mil så slipper man fylla på, men det är dumt att inte kolla oljan på en såpass ny och förhållandevis, dyr bil.Jag har alltid bytt olja på 200an var 500e mil så det är nog inga problem att fortsätta på det spåret. 🙂 Då är jag inte så avskräckt längre, hittar jag en fin Hawkeye för rätt pengar är det bara slå till.. Eller? :rolleyes: Finns det andra sjukdomar på dessa bilar då?
30 april, 2012 kl. 13:49 #241866Horizon
DeltagareFörsäkrat på Trygghansa och bor i en mellanstor stad. 28 år 🙂
Det jag hört om 2,5 liters motorn var att de var ”felmappade” från fabrik som orsakade ras! (rätta mig om jag har fel?) Men man kunde lämna in bilen på Subaru så skulle de åtgärda det.
Valde framförallt Hawkeye för att den är betydligt finare i fronten och att jag letade efter en STi med rätt låga mil. Kolla olja lite då och då är inga bekymmer!
30 april, 2012 kl. 15:32 #241871Snilsson
DeltagareKanon! Hur är det med rostskyddet då? Någon som kör sin new-age impreza på vintern och vet att den klarar av det? 😮
30 april, 2012 kl. 16:08 #241855Twinturbo
DeltagareFörsäkrat på Trygghansa och bor i en mellanstor stad. 28 år 🙂
Det jag hört om 2,5 liters motorn var att de var ”felmappade” från fabrik som orsakade ras! (rätta mig om jag har fel?) Men man kunde lämna in bilen på Subaru så skulle de åtgärda det.
Valde framförallt Hawkeye för att den är betydligt finare i fronten och att jag letade efter en STi med rätt låga mil. Kolla olja lite då och då är inga bekymmer!
Då har du nog hört fel, för de går fett som tusan från fabrik och tändningen är väldigt försiktigt ställd. Har i och för sig bara mappat WRX, inte STI.
30 april, 2012 kl. 22:11 #241857Christian S
Deltagaregrejen va väll att den klippte soppan istället för tändningen, eller det kanske bara va på 08orna?
om du söker runt här på forumet så kommer du säkert hitta mer info om det.1 maj, 2012 kl. 15:10 #241868Snilsson
DeltagareUrsäkta för tjatet men tror ni jag kommer bli besviken på en STI -03 till skillnad mot en -04 eller -05 med DCCD och allt lull-lull? Det skiljer ju en del kronor mellan men vill ju inte stå där med en bil för nästan 100k och känna mig besviken och ångra att jag inte väntade lite till..
2 maj, 2012 kl. 18:06 #241849rallymarkus
Deltagaredccd diffen är helt underbar, har haft en 04 :a ett tag men ångrar hela tiden att ja sålde den…
2 maj, 2012 kl. 18:17 #241872Snilsson
DeltagareFår nog bli en -04 och uppåt då. Känns bara som jag kommer ångra mig annars…
Någon som är sugen på en 200a? 😀
14 maj, 2012 kl. 12:50 #241850abacus
DeltagareSjälv ny i Imprezaträsket men valde 2,5l motorn trots dåligt rykte! Vid långkörning går det att åka under litern men brukar snitta 1,4l/mil blandad körning.
Ljudet i min 2006:a är riktigt uselt och jag är inte speciellt kräsen! Folk brukar säga att ljudet ifrån motorn räcker och jag håller väl till viss del med… Men inte vid långkörning 😛
Billigare försäkring än jag hade på min förra Evo. 7500kr/år helförsäkrat.
Haft bilen i en knapp månad och den är hur skön som helst att köra och går hyffsat bra!
Jag kan hålla med om att högtalarna i WRXén inte kanske vinner några ljudtävlingarna, lyssna på radio och någon cd Ok, men något bastryck eller någon ahah upplevelse blir det inte med orginal.
14 maj, 2012 kl. 13:51 #241861blixte
Deltagaredu har PM
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.