› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Min nya STI har börjat låta som en diesel när den är varm!
- Detta ämne har 9 svar, 3,016 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av
Jimmy STI 2012.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2012 kl. 15:17 #28217
Jimmy STI 2012
DeltagareHej!
Köpte en nya Subaru STI 2012 för två månader sedan.
Allt eftersom dessa två månaderna börjat gå, började den först ticka svagt på tomgång när den är varm.Detta har blivit värre och värre och nu tickar den nästan som en diesel när den är varm och på tomgång.
Se nedanstående video som jag tog idag:
http://www.youtube.com/watch?v=H8Ph6WoUrJU&feature=youtu.be
Kan detta verkligen vara rätt? Ska den låta såhär? Vad kan vara fel?
Tacksam för hjälp!
Mvh
Jimmy30 april, 2012 kl. 16:03 #241932Twinturbo
DeltagareHar du kollat oljan?
30 april, 2012 kl. 16:07 #241937Jimmy STI 2012
DeltagareJapp och den ser ut att ligga på rätt nivå…
Visst låter det konstigt, så ska det väl inte låta?
Har du kollat oljan?
30 april, 2012 kl. 16:15 #241933Twinturbo
DeltagareLyssnade nu (så gott det går med barn i närheten) och tror det är luftpumpen du hör.
Försvinner det efter ett tag?30 april, 2012 kl. 18:20 #241936Zlasher
DeltagareKollade lite mer på youtube, och verkar som 2011 modellen också låter sådär.
så tror det är rätt normalt ljud.
Blev jag sugen på att starta min 08 och lyssna hur den låter:D30 april, 2012 kl. 22:46 #241938Jimmy STI 2012
DeltagareHej!
Det kommer igång och börjar ticka ticka/låta såhär när motorn blivit varm, speciellt efter lite kreativ körning – och låter därefter såhär på tomgång efter det när motorn blivit varm. Låter ganska konstant såhär efter det, men kanske lite mer intensivt direkt efter körning. Den låter inte med detta tickande ljud när den är kall, kan ändå stämma med att det är luftpumpen?
Mvh
JimmyLyssnade nu (så gott det går med barn i närheten) och tror det är luftpumpen du hör.
Försvinner det efter ett tag?1 maj, 2012 kl. 06:10 #241934Twinturbo
DeltagareNej, luftpumpen kommer igång när den är kall och stannar när bilen blivit varm.
Tycker inte det tickar så farligt, men prova en lite tjockare olja (högre viskositet) om du ofta kör inspirerat 😉
INTE Mobil 1 0W/501 maj, 2012 kl. 09:42 #241935Fricke.w
DeltagareÄr nog inga problem, så där upplevde jag att min 06 sti också lätt orginal, och ännu mer när den var smid 🙂 en boxer kan låta ganska mycket, jämfört med en rad fyra eller liknande.
Anledning till att den låter mindre vid kall, kan ju vara att vid kal motor har du ju en högre tomgång, och vid högre varv har små ljud en tendens att plana ut, om de inte är ett lager ras då vill säga, men då hade de knackat på bra nog 😀1 maj, 2012 kl. 20:28 #241939Jimmy STI 2012
DeltagareTack för infon!
Nej, luftpumpen kommer igång när den är kall och stannar när bilen blivit varm.
Tycker inte det tickar så farligt, men prova en lite tjockare olja (högre viskositet) om du ofta kör inspirerat 😉
INTE Mobil 1 0W/501 maj, 2012 kl. 20:29 #241940Jimmy STI 2012
DeltagareTack för infon, då är jag inte lika orolig=)
Är nog inga problem, så där upplevde jag att min 06 sti också lätt orginal, och ännu mer när den var smid 🙂 en boxer kan låta ganska mycket, jämfört med en rad fyra eller liknande.
Anledning till att den låter mindre vid kall, kan ju vara att vid kal motor har du ju en högre tomgång, och vid högre varv har små ljud en tendens att plana ut, om de inte är ett lager ras då vill säga, men då hade de knackat på bra nog 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
