SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilka styrsytem finns det och vilket skall man ha?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2822
    Krigge
    Deltagare

      Nån som har koll på samtliga styrsystem till STi-02 o framåt?
      Ecutek, link, motec, AEM, autronic??
      Vilka av dessa är att föredra, vilka är piggyback?
      Vet att dessa frågor varit uppe förr men det kan kanske vara bra att samla dom i en tråd.
      Bor ju i götet men har i princip inga problem att ta mig nån annanstans för att få det mappat bra. Har inte fått dom svar jag vill ha hos dom gbg företag jag kontaktat hittills förutom trollspeed men dom ville absolut sälja mig en motec box för 35 papp:-(

      #54955
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Vad du skall välja är jäkligt avhängigt med hur mycket du skall ta ut motorn. 🙂

        Behåller du standardturbon duger Ecutek gott, och lite över 300 hk är vad du kan förvänta dig.

        Men har du planer på mer (>400 hk) så skulle jag kika på Motec eller Autronic i alla fall – 30’+ låter mycket, men i relation till vad bilen kostar så är det inte så eländigt i alla fall (speciellt med tanke på att du slipper byta växellåda ;)).

        /J

        #54961
        Krigge
        Deltagare

          Jag ska inte byta turbo, vill bara ha lite mer kräm, därför känns ett motec lite menlöst men sen kanske man iofs kan sälja av det för en slant.
          Dock så använder ju sig vissa system inte av luftmassmätarn vilket måste vara en fördel eller? Känns som en djungel detta….
          Är det sen nån ide att byta grenrör, ger det så mycket med tanke på vad det kostar?
          Har fått förslag på uppipe, downpipe, grenrör, inatke, och slutrör + en AEM eller annat system för en ca350-360hp.

          #54956
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Byt avgasbitarna, soppapumpen och kör med Ecutek. 🙂

            Skall du upp på siffrorna som folket bakom AEM nämner blir det till att byta turbo (om de inte kör en jänkedyno dvs ;)).

            /J

            #54962
            Krigge
            Deltagare

              >Byt avgasbitarna, soppapumpen och kör med Ecutek. 🙂
              >
              >Skall du upp på siffrorna som folket bakom AEM nämner blir det
              >till att byta turbo (om de inte kör en jänkedyno dvs ;)).
              >
              >/J

              Inkl. grenröret?
              Vilka mappar o säljer Ecutek i närheten av GBG tro?

              #54957
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Egentligen är det finesser (eller brist på) som skiljer de olika alternativen, men det absolut viktigaste att komma ihåg att inget system är bättre än den som ställer in det (mao – vet man inte vad man gör blir det i bästa fall bara pannkaka av resultatet).

                🙂

                /J

                #54965
                STIred
                Deltagare

                  >>Byt avgasbitarna, soppapumpen och kör med Ecutek. 🙂
                  >>
                  >>Skall du upp på siffrorna som folket bakom AEM nämner blir
                  >det
                  >>till att byta turbo (om de inte kör en jänkedyno dvs ;)).
                  >>
                  >>/J
                  >
                  >Inkl. grenröret?
                  >Vilka mappar o säljer Ecutek i närheten av GBG tro?

                  Angående grenrör så har du här en länk till ett läsvärt test. Tror Strat har lagt ut den nån gång http://www.speedstylesound.com/headers/

                  Ecutek mappas endast av JRM i sverige, men kolla med kvarnis om det fortfarande är aktuellt med andy forrest till våren, då får du en grym mappare.

                  Personligen skulle jag inte bry mig om att byta grenrör. kör soppapump, decatuppipe, 3″turboback och ecutek så får du lugnt ca 350hk.

                  #54958
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Jag skulle heller inte byta grenröret, men ”lugnt” 350 är att ta med en smula salt – det är ungefär precis vad folk fått på hyfsat positiva bromsbänkar med standardturbon…det med gediget elak mappning som lök på laxen.

                    🙂

                    Effektsiffror skall tas med lite skepsis.

                    JRM verkar ha fått snurr på mappningen, visst kanske Andy kan plocka ut ett par kusar till, men måste man ändra i mappen av någon anledning blir det till att få honom i kontakt med bilen igen på ett eller annat sätt.

                    Jag skulle allt kraftigt överväga en tripp till JRM. 🙂

                    /J

                    #54964
                    Krigge
                    Deltagare

                      JRM får det väl bli då, måste liksom ha kvitto på grejerna då detta är min tjänstebil.:)

                      #54959
                      Manor
                      Deltagare

                        Hej Krigge !

                        Jag hittade den här länken som kanske kan ge lite information:
                        http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=258735

                        mvh Mats N

                        #54960
                        Manor
                        Deltagare

                          Hej igen Krigge !

                          Jag hittade även denna länk: http://www.cobbtuning.com/main.html

                          Det verkar vara en EcuTek konkurrent men där du själv kan ladda ner olika mappar och vad jag förstår relativt lätt kan växla mellan 10 olika mappar (utan att påverka ECU:ns max 100 uppdateringar). Det verkar även finnas en extrapryl som innebär att du har möjlighet att justera allt själv (eller anlita någon annan).

                          Jag vet dock inte vilka årsmodeller etc. som supportas, och alla (bas)mappar som kan laddas ner är baserade på 91 respektive 93 oktanig bensin.

                          mvh Mats N

                          #54963
                          Krigge
                          Deltagare

                            >Hej Krigge !
                            >
                            >Jag hittade den här länken som kanske kan ge lite
                            >information:
                            >http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=258735
                            >
                            >mvh Mats N

                            Fint, där var vad jag letat efter!

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.