› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › "Kopplingschema" till vacumslangar? Hur ska dom sitta?
- Detta ämne har 7 svar, 1,364 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Trebor.
-
FörfattareInlägg
-
1 maj, 2012 kl. 14:22 #28220
Trebor
DeltagareHar inte mycket kvar att sätta ihop på min motor nu men kliar mig förbaskat mycket i huvudet om hur och var några slangar/rör ska vara kopplade. Hoppas ni kan hjälpa mig, jag försker beskriva så gott jag kan med dessa bilder.
Detta är precis framför/under turbon vid högra toppen. Röret den röda pilen pekar på har jag inte den blekaste vart det ska gå. Slangen som ska sitta där har jag ett minne av att den var så rutten att jag slängde(det får man ju äta upp nu).
Den vänstra är samma för första. Men den högra, kommer från någon form av vacumklocka? till en liten kort slang, samma visa här, ingen aning om vart den ska gå.
Och nu är vi i framkant av högra toppen. Samma visa här i stort sett.
Och en sista fråga, ska någon av dom kopplas in här?
Mvh Robert
1 maj, 2012 kl. 15:13 #241950kleinis
DeltagareOm det är som på gtn så ska slangarna på den näst sista bilden kopplas in på den ”svarta vakum styrnings saken” alltså den lilla på den lilla och den lite grövre på den andra som du trodde 😉
Kan vara så att den lilla korta slangen ska upp till insuget först och sedan till ”vakum styrningen” igenVart går röret som är på första bilden ? om den sitter i insuget
så ska den gå till ormboet som sitter på högersidan i motorutrymmet (färdriktning) detta för laddtrycks sensor eller liknande.tänk på när du sätter dit insuget att det kav vara krångligt/omöjligt att få i insuget till turbon med insuget monterat på motorn.
Kanske något löste sig
Vad är det för bilmodell ?1 maj, 2012 kl. 16:16 #241947Trebor
DeltagareBilen är en JDM WRX -95.
Okej som jag trodde, har dock även en EVC, så har lite fler slangar med T-kors osv på men tro iaf att det kanske kan lösa sig.
Det första röret upp till toppen på insuget.
Då är detden korta slangen på bild nr 2 jag fortfarande klurar över :/
Turbon och insuget är på plats utan större problem.
1 maj, 2012 kl. 17:12 #241953Gyver
DeltagareEn bild säger nog mer än tusen ord som sagt:
Angående dem första bilderna så är jag inte helt säker, men jag tror att dem skall kopplas in på slangarna som går till laddtryckssolenoiden som sitter i ett fäste på högra fjäderbenstornet.
1 maj, 2012 kl. 17:22 #241951kleinis
DeltagareBilen är en JDM WRX -95.
Okej som jag trodde, har dock även en EVC, så har lite fler slangar med T-kors osv på men tro iaf att det kanske kan lösa sig.
Det första röret upp till toppen på insuget.
Då är detden korta slangen på bild nr 2 jag fortfarande klurar över :/
Turbon och insuget är på plats utan större problem.
okej
var ute och kolla på min bil
bild nr 2
den slangen går till insuget också (på min).
kan det vara så att det sitter ett T-kors där som sitter ihop med röret som går till insug och sedan ut till laddtrycks kontrollen eller vad man ska kalla den (det på högersidan)1 maj, 2012 kl. 17:39 #241948Trebor
DeltagareDå var 2 av slangarna klara då enligt bilden som Gyver la upp, tack så mycket =)
Så du menar alltså den på bild två(den högra) som har en kort liten slang på sig ska gå till insuget? jag har ett t kors uppe vid insuget, är inte säker på om det ska gå en slang dit som har med evc:en att göra eller ej.
Det kommer säkert visa sig när motorn väl åker i bilen hur som helst =)
1 maj, 2012 kl. 18:00 #241952kleinis
DeltagareSå här ser det ut på min, den slangen jag har målat går rakt in i insuget (pilen)
det är samma funktion bara att det är olika modeller (min -99)
3 maj, 2012 kl. 18:34 #241949Trebor
DeltagareGjorde som så att jag drog en slang från röret på första bilden och till högra slangen på andra bilden (är det bränsletrycksregulatorn:S). Slangen ser ju ut att ha gått av i böjen där och längden på den gamla slangen jag drog av frår rör nr 1 minns jag var i ungefär den längden.
Funderar fortfarande över ett T-kors jag har på toppen av insuget dock. Det har med EVCen att göra så här blir det kanske svårt för er att hjälpa men från det t korset går en slang som är i helt rätt längd för att gå till den där svarta ”vacumsaken” och slangen har en likadan ventil som på bilden Gyver la upp, det är den smala slangen jag talar om.
En sista fråga bara, Wastegate slangen, går den till laddtrycksolenoiden?
och på turbons inssugssida vart ska det röret gå? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.