› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › bästa sättet att få spool tidigare
- Detta ämne har 8 svar, 1,168 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 5 månader sedan av
Guailo.
-
FörfattareInlägg
-
12 mars, 2005 kl. 20:27 #2824
dlehtihet
DeltagareTjena,
Givet avgassystemet som det ser ut på en STI (>01) och att det finns 2 st katalysatorer, för att få snabbare respons ifrån turbon, vilken del är klokast att plocka bort, den främre eller den bakre katten? I samband med mappning någon gång längre fram, ska man sikta på ett mellanrör med resonansburk (minska volymen) eller göra det ”vanliga” och stoppa dig en DP utan katalysator.
Vill gärna komma igenom emmissionstesterna hos SBP vid rörmokeri. På GT:n var det inga som helst problem med ett DP byte eftersom den klarade gränsvärdena galant utan, men funkar det att på STI:n byta ut vilken som?
Har kollat priser på sportkattar och man landar lätt på ganska dyra slantar för en sådan. Däremot skulle t.ex ett Ninja mellanrör bli relativt billigt ifrån t.ex England.
Någon som känner till vad priserna ligger på (och görbarheten) för att konvertera en Euro specad STI till twin-scroll. Skulle en EcuTek mappning fixa denna snurra (~ kan de svenska mapparna skruva till det?).
M v h
Danne
13 mars, 2005 kl. 07:08 #54970SecretAgentMan
DeltagareTwinscroll innebär nytt grenrör, turbon och en ommappning. 🙂
En ”dawes” gör underverk för spool, men frågan är om en ny sti gillar den typen av behandling…en sådan och en ecutekmappning för att säkerställa att det går som det skall kanske?
Jag har åkt en del i Blockens s10:a och faktiskt inte reagerat på att den känns trött, visst är det så att det körts aktivt, men den har inte direkt suckat på isen med isdäck…något som ställer stora krav på lite ”jävlaranamma”, så lite fundersam blir jag allt över att du inte verkar helt nöjd.
/J
13 mars, 2005 kl. 10:20 #54972dlehtihet
DeltagareTjenis J,
Inte direkt så att bilen känns trött, men den är ju mer eller mindre död under 3500 varv. Vad jag egentligen saknar lite är den känska som fanns i min gamla GT som hader mer ”turbineffekt” redan ifrån lägre varv efter diverse modifikationer. Jag är ute efter något som kan motverka den låga kompressionen som gör sig så märkbar på låga varv.
En Dawes är det många som använder och som funkar bra, men jag är alltid lite orolig ( idetta fallet, normalt gillar jag nog mekanik bättre än elektronik) för att man någon gång skulle missa någon ’varningsklocka’ med Dawesen och det kan bli hiskeligt dyrt istället.
M v h
Danne
>Twinscroll innebär nytt grenrör, turbon och en ommappning.
>:)
>
>En ”dawes” gör underverk för spool, men frågan är om en ny sti
>gillar den typen av behandling…en sådan och en
>ecutekmappning för att säkerställa att det går som det skall
>kanske?
>
>Jag har åkt en del i Blockens s10:a och faktiskt inte reagerat
>på att den känns trött, visst är det så att det körts aktivt,
>men den har inte direkt suckat på isen med isdäck…något som
>ställer stora krav på lite ”jävlaranamma”, så lite fundersam
>blir jag allt över att du inte verkar helt nöjd.
>
>/J13 mars, 2005 kl. 11:13 #54971ExOrdis
DeltagareBästa sättet kan ju faktiskt vara att ändra körsättet. 😉
Testa en växel lägre, mer gas och vips har du sparat en massa tid, pengar och huvudbry. 😛13 mars, 2005 kl. 11:51 #54974Kvarnis
DeltagareOm du byter så du endast får en fullflödes kat kvar&mappar o så kommer du att få bra mycket bättre drag redan vid 3000rpm.
!bar laddtryck borde efetommappning komma vid ~2800rpm
13 mars, 2005 kl. 20:15 #54975pannan
DeltagareVet många som kör utan kattar på sina bilar men jag är faktiskt lite moraltant på den punkten och skulle faktiskt aldrig plocka bort den på min bil. Impreza ST har 2 st och WRX har 3 st. En riktig fullflödeskatalysator tjänar du på att skaffa dock som du säger inte billiga. Du kan ju även som du säger skaffa ett mellanrör ifrån t ex Scoobyworld till deras Afterbrurner och Ninja syhstem med racekat.
Har aldrig åkt dit i flygande besiktning under alla år man kört bil men man skall aldrig säga aldrig. Utan katalysator blir en dyr process och dagsböter. Inget man vill ta när man väl står där.
13 mars, 2005 kl. 20:30 #54973dlehtihet
DeltagareHåller med dig om att köra helt utan katalysatorer, vill inte heller göra det. Det bästa vore väl att plocka bort en utav två och ändå greja besiktningen och frågan då är om man ska plocka ”förkatten” i downpipen eller om man ska gå på den bakre. Bevisligen så gjorde en rak DP på GT:n att spool kom mer än 1000 varv tidigare (kring 2000 varv) och besiktningspappren visade att bilen grejade avgaskraven med mycket bred marginal. Det skulle vara intressant att veta om motsvarande operation med DP på en STI skulle greja samma krav (och skulle det räcka med DP och EcuTek för tidigare spool) eller går det lika bra med att istället plocka bort den bakre för samma effekt.
T.ex TSL motorsport i England säljer ju sin DP med integrerad sportkatt och den passar på resterande systemet. Priset ligger kring 5000 kronor på den. Kanske är den rätta vägen att gå trots allt.
Många intressanta synpunkter här, det tackar vi för.
M v h
Danne
>Vet många som kör utan kattar på sina bilar men jag är
>faktiskt lite moraltant på den punkten och skulle faktiskt
>aldrig plocka bort den på min bil. Impreza ST har 2 st och WRX
>har 3 st. En riktig fullflödeskatalysator tjänar du på att
>skaffa dock som du säger inte billiga. Du kan ju även som du
>säger skaffa ett mellanrör ifrån t ex Scoobyworld till deras
>Afterbrurner och Ninja syhstem med racekat.
>
>Har aldrig åkt dit i flygande besiktning under alla år man
>kört bil men man skall aldrig säga aldrig. Utan katalysator
>blir en dyr process och dagsböter. Inget man vill ta när man
>väl står där.13 mars, 2005 kl. 20:40 #54976pannan
DeltagareSatsa på att få bort förkatten i DP:n dvs pre-caten.
mvh
J14 mars, 2005 kl. 06:59 #54977Guailo
DeltagareJag fick rådet av SAM att när det är dags för besiktning räcker det med den katten som sitter i ”mellan-röret”, dvs den bakre – för att komma ner i lagliga värden… Vet inte om det gäller för en STI dock, vår diskussion rörde en GT -97 med possumlink.
Själv har jag raka rör till slutdämparen, som är orginal för att få tyst på bilen. Funkar inte att ha två små döttrar som springer omkring och säger ”VA??” i en halvtimme varje gång dom åkt med i bilen. 🙁
Vet inte om jag tillförde något i frågeställningen eller bara svammlade lite i ämnet. Gör så det blir bra. 😀
Mvh Peter
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.