› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bromsvätska
- Detta ämne har 8 svar, 1,226 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av
Jommie.
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2012 kl. 15:19 #28269
Cmon
DeltagareTjena!
Upptäckte att bromsvätskan var dålig nu när jag körde på Mantorp. Har googlat lite på olika vätskor(lutar åt Motul RBF600) och får ofta fram orden torrkokpunkt samt våtkokpunkt. Vad innebär dessa begrepp?
Sen var det en fråga till, vad rekomenderar ni för belägg? Funkar brembo orginal belägg med denna vätska?
7 maj, 2012 kl. 16:17 #242199goffemannen
DeltagareKöp Performance Friction RH665 istället. Den är en av de värsta som finns nu. Peansweden säljer den.
Den har en torrkokpunkt på minst 325grader mot Motul’s 312grader.
RF RH665 har en garanterad våtkokpunkt på 195grader, Motul’s har 205gader, sådär ligger Motul’s lite högre. Men man byter ju innan den blir så ”våt” ändå.
Visst den kostar dubbelt så mycket. PF RH665 500:-/L, Motul RBF600 250:-/L
Jag har tidigare kört på ATE Super Blue Racing som har en torrkokpunkt på 280grader. Har funkat kanon för inspirerad körning på gatan men nu när de ska köras på bana så slog jag till och köpte PF RH665 bromsvätska.
http://www.performancefrictionbrakes.com.au/accessories.php
Vilka belägg du ska köpa beror på hur du kör. Stoptech Street Performance belägg funkar kanon för inspirerad körning på gatan och lite bankörning(inte helt optimalt dock). Jag kör dessa belägg enbart på gatan detta året och ska ha Performance Friction 01 på bana.
7 maj, 2012 kl. 19:13 #242196Andersson
DeltagareMotul 600 och PFC 01 belägg från PEAN Sweden.
8 maj, 2012 kl. 08:12 #242198Koffe
KeymasterMotul RBF600 och Carbotech XP8 kör jag på.
Har sneglat lite på RBF660 oxå men det känns overkill. Tror aldrig jag hört nån som kokat sin RBF600 så den räcker nog gott (förutsatt att man byter den regelbundet). Högkokande bromsvätskor brukar vara mer hygroskopiska (suger åt sig vatten lättare) än lågkokande, så ett byte varje vår är nog att rekommendera. (Där har du oxå svaret på din fråga. Torrkokpunkt är kokpunkten på bromsvätskan när den är torr, dvs inte innehåller något vatten. Våtkokpunkt är när den sugit åt sig vatten).
Självklart fungerar båder RBF600, RBF660 och PFRH665 med originalbelägg, men nåt med mer bett är ju aldrig fel 🙂//Koffe
8 maj, 2012 kl. 08:23 #242200TomK
DeltagareRBF600 duger gott och väl.
Bra kurs på den också.
http://www.vcracing.se/motul-oljor/bromsvatska/motul-rbf-6008 maj, 2012 kl. 13:07 #242201Cmon
DeltagareHar beställt RBF600 nu ialla fall. Sen blir det nog ett snack med Pean Sweden om belägg. Tror det blir dem Andersson rekommenderade.
PS. Andersson, jag har en tröja till dig.
8 maj, 2012 kl. 19:58 #242197Andersson
DeltagareHar beställt RBF600 nu ialla fall. Sen blir det nog ett snack med Pean Sweden om belägg. Tror det blir dem Andersson rekommenderade.
PS. Andersson, jag har en tröja till dig.
Jag har 2 uppsättningar 01, tar med dom nästa helg så får du testa dom om du tar med min tröja 😉
PS. Jag har 600 olja om du har beställt för lite.
9 maj, 2012 kl. 04:23 #242202Cmon
DeltagareJag har 2 uppsättningar 01, tar med dom nästa helg så får du testa dom om du tar med min tröja 😉
PS. Jag har 600 olja om du har beställt för lite.
Vilken pärla du är Andersson! 😀 Låter som en deal!
9 maj, 2012 kl. 16:12 #242203Jommie
DeltagareHar varit på jakt efter lite motul rbf600 nu, och via generalagentens hemsida hittade jag en återförsäljare i Eskilstuna. Perfekt tyckte jag, da slipper jag betala frakt.
Företaget heter MC-Delen och stor var min glädje da jag upptäckte dom endast tar 105,- pr 0.5L. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.