› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bygga en högeffekts EJ205
- Detta ämne har 21 svar, 1,999 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av
Sjögren Racing.
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2012 kl. 18:37 #28274
Sjögren Racing
DeltagareHej
Har nu sitter i flera dagar och sökt på detta forum, på utlänska forum om att bygga en högeffekts EJ205.
Jag har aldrig skruvat med en EJ20 innan.
Jag har dock god hjälp av vänner att bygga ihop maskinen som är erfarna på att bygga 750hk maskiner. Sådan hög effekt är inte mitt mål.Jag pratar om att bygga en maskin i kalibern 4-500hk.
Att det kommer att kosta pengar är jag mkt väl medveten om.
Jag har väl kommit fram till hittils att jag behöver:
Smidda kolvar
H-profil med arp bult.
MLS-packningar
Lager och packningar som behövs för att renovera motorn.
Ev borrning av block.
Ev slipning av vev.
Spridare, soppapump, insprut och annat till bränslesidan.
FMICFrågor angående bottendelen:
Veven, som inte är smidd, hur hållbar är den iom att det sitter en smidd vev i EJ207? Brukar/krävs det att den byts till en smidd?
Oljepump, finns det någon uppgraderingspump?
Finns det några andra svagheter i bottendelen?
Arp bultar till topparna?
Topparna har jag förstått skiljer mellan EJ205 och EJ207.
Frågor om EJ205 toppar:
Hur mkt behöver man uppgradera topparna? ventiler? Ventilfjädrar/reteiners? Behövs det bytas kammar?Vad rekommenderas för grenrör?
Turbobiten tar vi senare när jag har fått lite klarhet i frågorna ovan.
Jag kommer inte att bygga motorn nästa vecka men vill samla på mig information, och ev planera/köpa in delar.
Jag har inte heller tagit beslutet om jag ska genomföra bygget eller nöja mig med en standardmaskin på mindre effekt.Tacksam för svar.
Mvh7 maj, 2012 kl. 18:40 #242224Sjögren Racing
DeltagareSkulle de flesta av dessa frågorna vara diskuterade innan så ge gärna länkar till de trådarna.;)
8 maj, 2012 kl. 21:55 #242225Sjögren Racing
DeltagareRäcker denna veven?
http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=183 Alltså en ny STI vev? Passar väl i ett EJ205 block?I vilka årsmodeller/versioner satt det ”closed deck block”?
Skilljer topparna mellan GT och STI? Kammarna skiljer vet jag.
Vad behövs göras med ett par org.GT toppar för att nå 4-500hk?
Eller skulle ett par STI-toppar räcka?9 maj, 2012 kl. 05:50 #242217Gyver
DeltagareMitt tips från egen erfarenhet är att köpa en komplett bottendel från antingen LateralPerformance eller Enginetuner i England.
Kan du nöja dig med mindre än 400hk så blir det genast mycket enklare och billigare.
Ang toppar så bestäm först om du vill ha avcs eller inte, därefter väljer du lämpligt sprut.
En uppsättning avcs-toppar i bra skick och få mil med en planingfräsning kostar lika mycket som att köpa sti-toppar och få dem renoverade med ventilspel och inslipning.Det är en GT som du utgår från va?
9 maj, 2012 kl. 06:16 #242226Sjögren Racing
DeltagareJa, det är en GT.
Jag tycker att det verkar betydligt billigare att köpa delar och skruva ihop motorn själv ist för att köpa en komplett bottendel?mvh
9 maj, 2012 kl. 06:46 #242218Gyver
DeltagareJo, det är billigare att göra själv :). Och man lär sig hur motorerna funkar på grundnivå. Säg att du kanske sparar 10 tusen på att göra jobbet själv. Dvs ihopmonteringen, det är ju mycket pengar som kan gå till exempelvis ett bra sprut istället.
Men en stor faktor att väga in är att en bottendel byggd av enginetuner eller lateral exempelvis, är byggd av folk med mångårig erfarenhet av att bygga starka och pålitliga ej-motorer. Det är sällan som dem får bekymmer i efterhand med motorer som falerar pga shortblockets ihopbyggnad.Jag undrar om det verkligen skiljer något mellan ej205 opendeck blocket som sitter i gt’n och ej207 opendeckblocket som sitter i ver. 5/6 STI. Tror inte det, closed deck är hursomhelst overkill om du inte skall ha mer än den effekt du angivit. Men det är nödvändigt om du ökar effekten i framtiden. CDB måste modifieras genom fräsning av mekanisk verkstad (då helst en firma som gjort detta tidigare och fått det att funka) för att acceptera ett bakre axiallager som sitter i alla phase2-motorer. CDB är nämligen från väldigt tidiga sti modeller.
Vilken årsmodell är det på din GT förresten?
9 maj, 2012 kl. 07:15 #242227Sjögren Racing
DeltagareJag har hjälp av erfarna motorbyggare så monteringen är jag inte orolig för. Ett Link sprut kommer det bli och en mkt erfaren mappare som utvecklar programvaran på BSR kommer att mappa den. Han har även varit med och utvecklat/byggt/mappat motorerna på Koeniggsegg.
Min bil är en -00:a. Då borde veven passa utan fräsning om jag inte är felinformerad?
mvh
9 maj, 2012 kl. 07:29 #242228Sjögren Racing
DeltagareHur mkt skiljer på topparna från en GT och STI?
Är det nödvändigt att byta till STI toppar med tillhörande kammar?9 maj, 2012 kl. 07:33 #242219Gyver
DeltagareDå kommer veven att passa.
Jag har aldrig hört talas om att originalvevarna är smidda på ej-serien, speciellt inte på version 5/6 som du har på din gt. Jag vet dock att kolvarna är det på ej207 ver 5/6, men dem är inte mycket att hänga i julgranen ändå. Version 9 ej207 och ej257 fick en nitridhärdad vev.
Är din vevaxel i bra skick så kan det vara lönt att återanvända den. Mig veterligen så är det samma vev som sitter i motsvarande ej207 motor och den är inte smidd. Är den i bra skick som sagt så pallar den din effekt utan bekymmer.
Är veven dålig så är det inte lönt att slipa den och montera med överdimensionerade lager. Härdytan är nämligen så tunn på vevarna att den avverkas nästan totalt vid lite slipning och då är chansen stor att den lättare skär i framtiden, speciellt med den effekten.9 maj, 2012 kl. 07:43 #242229Sjögren Racing
DeltagareJag får ju givetvis lämna min vev till motorrenoveraren så att han mäter upp den isf.
En ny vev va ju inte så farligt dyrt ändå så det kan man ju ha med i budgeten.9 maj, 2012 kl. 07:43 #242220Gyver
DeltagareDet är värt att byta topparna.
Sti har vildare kammar och bättre flödande kanaler.
Version 5/6 skall ha bäst flöde av icke avcs-topparna.
Men om jag inte missminner mig så skall Ver 4 ha dem vildaste kammarna. Och att det inte går att montera Ver 4 kammar i Ver 5/6 toppar. Så att porta ett par Ver4 ej207 toppar och justera ventilspel och slipa in dem kanske är en lyckad kombination om du inte skall ha avcs. Någon annan som vet mer grundligt än mig gällande detta får gärna tillägga om jag har fel.9 maj, 2012 kl. 07:43 #242221Gyver
DeltagareJag får ju givetvis lämna min vev till motorrenoveraren så att han mäter upp den isf.
En ny vev va ju inte så farligt dyrt ändå så det kan man ju ha med i budgeten.Ja det låter som rätt väg att gå:)
Och slutar det med att du måste köpa en ny vev så köp gärna en från 2,5liters version 9 sti.
Smidda h-profilstakar i originallängd med smidda strokerkolvar så har du 2,1 liter (om du inte har ett reglemente att hålla dig till)
Lateral Performance säljer dock ett 2,1 liters kit med h-profilsstakar som är marginellt längre.
Dem är uträknade och framtagna för att motverka eventuell oönskad kolvrörelse i cylinderloppen.
Men för dina mål så behövs inte riktigt Laterals prylar om du inte lägger ner krutet på cdb.11 maj, 2012 kl. 13:39 #242214Kvarnis
DeltagareDet är värt att byta topparna.
Sti har vildare kammar och bättre flödande kanaler.
Version 5/6 skall ha bäst flöde av icke avcs-topparna.
Men om jag inte missminner mig så skall Ver 4 ha dem vildaste kammarna. Och att det inte går att montera Ver 4 kammar i Ver 5/6 toppar. Så att porta ett par Ver4 ej207 toppar och justera ventilspel och slipa in dem kanske är en lyckad kombination om du inte skall ha avcs. Någon annan som vet mer grundligt än mig gällande detta får gärna tillägga om jag har fel.Hmm.. inte riktigt sant…
STI toppar V3>V6 har samma storlek på kanaler som WRX/GT. det som skiljer är bla schims och kammar. så samma lika flöde i topparna mao.
Dock påverkar kammarna lite som sagt 🙂11 maj, 2012 kl. 16:03 #242230Sjögren Racing
DeltagareHar fått mkt tips av Kvarnis via PM 🙂
Lutar starkt åt ett 2,1L bygge.
I vilka årsmodeller av STI satt semiclosed blocken? Edit: 2001-2005 va?Jag ska räkna lite på vad det kostar att köpa delar och skruva ihop ett smitt 2,1 block själv eller köpa ett färdigt.
AVCS, fungerar det elektriskt eller hydrauliskt/mekaniskt? Går det att eftermontera om det skiljer på elen? Tanken är en pnp box från Link, och det är samma box till GT som till STI enligt deras lista.
Topparna prioriterar jag inte just nu iofs. Nu fokuserar jag på bottendelen så länge.
Mvh
11 maj, 2012 kl. 16:44 #242222Gyver
DeltagareHmm.. inte riktigt sant…
STI toppar V3>V6 har samma storlek på kanaler som WRX/GT. det som skiljer är bla schims och kammar. så samma lika flöde i topparna mao.
Dock påverkar kammarna lite som sagt 🙂Ahaa.. 🙂
Men vilka har vassast kammar då av dessa?/David
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.