› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Min luftmasse mätare på sti:n har pajat! :(
- Detta ämne har 25 svar, 1,796 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
zOdi.
-
FörfattareInlägg
-
18 mars, 2005 kl. 15:43 #2830
STI_driver
DeltagareHar haft min 04 sti PSE avställd under vintern men tog ut den idag för att rasta den lite. Då pajade min luftmasse mätare. Moddsen på bilen är ecutek,3tum från turbon,soppapump och AEM cai. Bilen började blöddra när man låg på höga växlar och tryckte full gas. Åkte in på en subaru handlare för att få det bekräftat. Och det var LMM:en som inte gick som den ska. Tänkte då höra om det kan va pga öppna filtret? Och om man byter tillbaka till original att den funkar som den ska igen? Eller måste man köpa en ny LMM oavsett? Dom skulle ha över 5000spänn för en ny (!) kostar dom så mycket?
Väldigt tacksam för svar!
Mvh/Adde
18 mars, 2005 kl. 17:24 #54999ExOrdis
DeltagareTråkigt, men det är ju inte ett okänt fenomen…
Varför byttes filtret ut från början, något fel på det?
Nyfiken….18 mars, 2005 kl. 17:42 #55019zOdi
Deltagare>Tråkigt, men det är ju inte ett okänt fenomen…
>Varför byttes filtret ut från början, något fel på det?
>Nyfiken….hmm känns som en dum fråga…
Varför byta till ett blitz system på en bil mär orginal systemet är helt?
Varför måla om i vardagsrummet när det redan är en färg på väggen ?
Värför köpa en ny dator när min gammla 300 mhz:are fungerar ?osv… 😀 😉
18 mars, 2005 kl. 17:55 #55000ExOrdis
DeltagareNja, dum och dum. Då är jag dum. 😛
Min fråga har mera att göra med om det finns en koppling till gjorda modifikationer som kräver ett byte. Det framgår inte riktigt av presentationen. Är mappen Ecutek3 anpassad för det nya filtret förresten?
Men jag kanske telepatiskt borde vetat ovanstående. 😉
18 mars, 2005 kl. 17:55 #55013skytiskapilen
DeltagareNjae, frågan är väl inte helt orelevant då beskrivningen av moddarna tyder på att ägaren inte siktat på en så pass hög effekt att orginalfiltret är en begränsning.
Men visst, byta eller inte är upp till var och en så länge man vet att riskerna troligen? ökar för ett LMM-ras.
Edit-> tre svar inom en minut, jaja, poängen går nog fram.. 😉
/Andreas
– Original Gangster –18 mars, 2005 kl. 18:17 #55001ExOrdis
DeltagareOT
>Varför byta till ett blitz system på en bil mär orginal
>systemet är helt?Gillar buller?
>Varför måla om i vardagsrummet när det redan är en färg på
>väggen ?Färgblind?
>Värför köpa en ny dator när min gammla 300 mhz:are fungerar ?
Kul?
😀 😀
18 mars, 2005 kl. 18:51 #55002ExOrdis
DeltagareOT OFF
På STi´n sitter väl LMM-röret integrerat i luftboxlocket om jag inte helt missminner mig. Om givaren är skruvad på röret ska det väl gå att byta givarkroppen enbart. Är den däremot limmad/nitad mot röret är det förmodligen värre och hela locket behöver bytas pga noggrann kalibrering.
19 mars, 2005 kl. 11:21 #55016STI_driver
DeltagareTack för alla svar. Bytte tillbaka till original filter boxen igår och problemet kvarstod. Åkte in med bilen till en annan subaru verkstad med original boxen på och jag får LMM:en bytt på garantin. Enda anledningen till att jag bytte från original är att jag ville åt ljudet. det ger ingen hk ökning i huvudtaget. JRM säger till och med att bilen kommer gå bättre med original filtret. Det sa dom när jag va där och mappade också, så detta är absolut inte jrm:s fel. Däremot tycker jag det är konstigt att speedworks (som jag köpte cold air intake av) inte varnar eller säger nåt om detta.
19 mars, 2005 kl. 11:31 #55015pannan
DeltagareNjae det är inte Speedworks fel faktiskt. Jag har detsamma fast det inte är monterat 😉 Vet fan inte om jag vågar montera det nu *s*
Och läser man manualen som man får med ifrån AEM så står det ingenting om att det skulle skada något. Har du fettat in filtret någon gång själv? tänkte om du haft för mycket olja på det, det brukar ju vara ett rätt vanligt fenomen som dödar LMM:en rätt fort.
Det jag tycker du skall göra är att lägga ett mail till AEM och fråga vad för garantier osv som gäller vid köp av deras produkter.
mvh
J19 mars, 2005 kl. 12:28 #54997Strat
Deltagare> Åkte in med bilen till en annan
>subaru verkstad med original boxen på och jag får LMM:en bytt
>på garantin.Sådant beteende uppmuntras inte… 🙁 Har du pillat får du stå ditt kast helt enkelt.
19 mars, 2005 kl. 12:51 #55007Blocken
Deltagare>Åkte in med bilen till en annan
>subaru verkstad med original boxen på och jag får LMM:en bytt
>på garantin.Snyyyyyyyyggt, moget! Borde vara spöstraff på sånt! x(
/Black
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
19 mars, 2005 kl. 12:52 #55008Blocken
Deltagare>Enda anledningen till att jag bytte från original
>är att jag ville åt ljudet. det ger ingen hk ökning i
>huvudtaget. JRM säger till och med att bilen kommer gå bättre
>med original filtret.…innebär att Kjellemans fråga inte var helt oberättigad mao 😉
/Black igen
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
19 mars, 2005 kl. 14:24 #55017STI_driver
DeltagareJag håller nog med er att jag får stå mitt kast när det gäller garantin,har faktiskt tänkt om där. Har beställt en ny LMM nu iaf,och öppna filtret kommer inte sättas på igen.
Pannan: Nej jag har inte fettat in filtret. Har inte kört med det speciellt länge alls. Om jag vore du skulle jag inte sätta på det! 🙁
19 mars, 2005 kl. 14:47 #54998Strat
Deltagare>Jag håller nog med er att jag får stå mitt kast när det
>gäller garantin,har faktiskt tänkt om där. Har beställt en ny
>LMM nu iaf,och öppna filtret kommer inte sättas på igen.
>Bra bra 🙂
19 mars, 2005 kl. 17:30 #55003ExOrdis
DeltagareHoppas det löser sig smidigt för dig, kan inte vara roligt med en bluddrande STi, ryser vid tanken.
Hmmmm, Andreas_GT fick tydligen helt andra besked hos samma firma…
Vore trevligt om JRM kunde ge sin syn på saken, jag är bara dum men frågvis. 😉
Själv kan jag ingenting om bilar, egentligen. 😀>Tack för alla svar. Bytte tillbaka till original filter boxen
>igår och problemet kvarstod. Åkte in med bilen till en annan
>subaru verkstad med original boxen på och jag får LMM:en bytt
>på garantin. Enda anledningen till att jag bytte från original
>är att jag ville åt ljudet. det ger ingen hk ökning i
>huvudtaget. JRM säger till och med att bilen kommer gå bättre
>med original filtret. Det sa dom när jag va där och mappade
>också, så detta är absolut inte jrm:s fel. Däremot tycker jag
>det är konstigt att speedworks (som jag köpte cold air intake
>av) inte varnar eller säger nåt om detta.
>
> -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.