› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Motorlampan lyser
- Detta ämne har 26 svar, 17,454 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av
Vince.
-
FörfattareInlägg
-
14 maj, 2012 kl. 10:53 #28337
Vince
KeymasterFör ett par veckor sedan så åkte jag med bilen en kortare sträcka och parkerade bilen på stan. Efter nån timma så kom jag tillbaks och skulle åka med bilen och då lyste motorlampa direkt vid start. Jag åkte lugnt och fint till ICA där jag även där parkerade bilen en stund medan jag handlade. När jag kom tillbaks och startade bilen igen då var motorlampa släckt :confused:.
Förra veckan efter att ha monterat på coilover så skulle jag provköra bilen. Jag åkte i några km till nån öppen plats där jag skulle svänga lite hårdare och känna på hur bilen betedde sig och det är då motorlampan började lysa igen.
Jag åkte lugnt hem och parkerade bilen.
Bilen gick helt normalt på väg hem (har dock inte testat på några höga varvtal efter att lampan tändes men lampan tändes då man hade bra gaspådrag och bilen gick helt normalt).Igår efter många om och men så lyckades jag att få liv i en felkodsläsare som jag fått låna och som kopplas till laptop och fick ut följande koder P0031 och P0365.
Koderna anges på 3 olika rader i programmet.
På rad 1 står det P0031 och när man klickar på den står det14 maj, 2012 kl. 11:38 #242822Turbovin
DeltagareLåter ju onekligen som lambdasonden.
14 maj, 2012 kl. 12:15 #242824Koffe
KeymasterP0031 är lambda och P0365 är kanmaxelgivaren.
Verkar osannolikt att båda pajjar samtidigt?
En verkstad kan säkert koppla upp sig med select monitor och se vilken av koderna som är aktiv och om nån bara ligger historisk. De kanske även kan se om lambdan verkar funka som den ska?//Koffe
14 maj, 2012 kl. 12:22 #242831Vince
KeymasterLåter ju onekligen som lambdasonden.
Hahaha ;)…ena koden ja men jag har ju 2 koder!?
Den andra skall vara nåt med camshaft position sensor. Därav min fråga kring vilken kod som orsakar att lampan lyser.
Hur kollar man vilken kod som orsakar att lampan tänds?14 maj, 2012 kl. 12:46 #242823Turbovin
DeltagareJa iofs, är det kamlägesgivaren kan det ju orsaka för fet eller för snål gång vilket gör att lambdan inte klarar av att reglera vilket ger som följd att det sätter felkod även på den.
Vet inte om lambdan kan orsaka följdfelkod på kamlägesgivaren? Subarus lambdasonder har dock sådär bra kvalitet så jag skulle inte bli förvånad om den är paj trots allt. Du har väl säkert några mil på bilen?
14 maj, 2012 kl. 13:05 #242832Vince
KeymasterP0031 är lambda och P0365 är kanmaxelgivaren.
Verkar osannolikt att båda pajjar samtidigt?
En verkstad kan säkert koppla upp sig med select monitor och se vilken av koderna som är aktiv och om nån bara ligger historisk. De kanske även kan se om lambdan verkar funka som den ska?
//KoffeJa sannolikheten är ganska liten tycker jag med. Det är möjligt att en verkstad kan se vilken som är aktiv? men jag har ringa förtroende för bilverkstäder så jag tänkte kolla här först om nån kan komma med bra tips och se om jag själv kan utesluta det ena eller det andra.
Om bara nån av koderna är aktiv och orsakar att lampan tänds så gissar jag själv på lambdan isf då programmet anger enbart den som pending och ingenting (inte ens betydelse) på andra koden. Eller vad tycker ni?Ja iofs, är det kamlägesgivaren kan det ju orsaka för fet eller för snål gång vilket gör att lambdan inte klarar av att reglera vilket ger som följd att det sätter felkod även på den.
Vet inte om lambdan kan orsaka följdfelkod på kamlägesgivaren? Subarus lambdasonder har dock sådär bra kvalitet så jag skulle inte bli förvånad om den är paj trots allt. Du har väl säkert några mil på bilen?
Ja bilen har gått 12k mil. Menar du att original lambdan inte har bra kvalite (om det nu är den som är paj så höll den iaf 9 år och 12 k så så dåligt kan de inte vara ;)).
14 maj, 2012 kl. 13:09 #242825Koffe
KeymasterProva att nolla koderna och läs av nästa gång lampan tänds? Då har du kanske bara en kod? =)
14 maj, 2012 kl. 13:20 #242833Vince
KeymasterProva att nolla koderna och läs av nästa gång lampan tänds? Då har du kanske bara en kod? =)
Kan tyvärr inte släcka med det progrmmet verkar det som (snik variant av scantool)…och så vill/vågar man inte bara släcka och köra till det kommer tillbaks…vill inte köra sönder allting liksom . Jag är inte så modig som ni som trimmar utav h—-te 😀 (är dock lite avis på er ;))
14 maj, 2012 kl. 14:41 #242818Andersson
DeltagareDet är bara att svänga förbi verkstan jag är hemma så fixar vi det 😉
14 maj, 2012 kl. 14:52 #242834Vince
KeymasterDet är bara att svänga förbi verkstan jag är hemma så fixar vi det 😉
Visst…köra hela vägen till småland med tänd motorlampan ;)….och vad skulle du dessutom fixa då :p.
14 maj, 2012 kl. 15:04 #242819Andersson
DeltagareVisst…köra hela vägen till småland med tänd motorlampan ;)….och vad skulle du dessutom fixa då :p.
Vi har ny mätutrustning, 2v gammal och givare kan ja hämta ut och lämna tillbaka dom vi inte behöver. Tänkte om du kom till helgen om inte annat.
14 maj, 2012 kl. 15:07 #242835Vince
KeymasterVi har ny mätutrustning, 2v gammal och givare kan ja hämta ut och lämna tillbaka dom vi inte behöver. Tänkte om du kom till helgen om inte annat.
Jo jag var/är sugen på att komma men motrolampan lyser som sagt så jag vågar inte köra bilen 😮 (ingen lång sträcka iaf).
15 maj, 2012 kl. 05:14 #242836Vince
KeymasterInga fler förslag om vad jag kan göra för att hitta felorsaken?
15 maj, 2012 kl. 11:13 #242826Koffe
KeymasterDu vill inte köra med bilen till Andersson, du vill inte ta den till en verkstad och du vill inte nolla koderna… Du gör det inte lätt för oss 😉
Beställ ny lambda på eBay och byt hemma? Eller kanaxelgivaren? Eller båda två? (dyrt)
Nån OK verkstad borde det väl finnas i närheten eller?15 maj, 2012 kl. 11:44 #242820Twinturbo
DeltagareInga fler förslag om vad jag kan göra för att hitta felorsaken?
Nolla koderna och läs av direkt första motorlampan dyker upp. Köp en felkodsläsare på biltema om den du använder nu inte klarar av att nolla koderna
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.