SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta spännare+löphjul?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2838
    Mecman
    Deltagare

      Tjena,Har en MY 00:a som nu gått 8700mil,och det har varit dags för ett kamremsbyte nu i ett år.Hur vet man när spännaren och löphjulen behöver bytas? spännaren är väl en ganska avanserad konstruktion. är det bara att snurra dem och känna efter glapp och missljud eller?Hur brukar ni göra, är ju inte så billigt med 3st löphjul+spännare så att jag vill köpa det i förväg.

      Att lära utan att göra är som att älska utan att röra.;)

      #55056
      moken
      Deltagare

        Ska du byta själv eller på verkstad?
        Ska du anlita verkstad så kommer dom veta om det ska bytas mer eller inte 🙂
        Men iallafall, mina erfarenheter då… Jag bytte min rem vid 9700mil själv. Lyssnade sen på alla rullar samt spännare med ett stetoskåp och rullarna hördes inget i, men i spännaren kunde man höra ett knackande när man varvade motorn lite… Detta är ett tecken på att hydrauliken i denne är sliten, och då ska den bytas. En kost på 1875kr för den lille kompisen…
        Även en liten rulle brevid denna hade ett visst glapp, men inte farligt.
        Furstenhoff hade aldrig åkt på att byta någon löprulle sa dom när jag ringde och frågade om det… Några spännare pga knackandet som jag hade sa dom dock.
        Du kan även kasta ett öga på vattenpumpen när du har bort allt, iofs hade furstenhoff aldrig bytt någon vattenpump på nån ej205…

        Mitt tips: Är du osäker på löprullarna: Byt dom, kan vara dumt att chansa.

        #55058
        Mecman
        Deltagare

          Tack för det utförliga svaret.Jag tänkte göra det själv, då blir det att införskaffa ett stetoskop på Biltema för 73kr samt köpa alla löphjul och spännare på Mekonomen. Oeh sedan returnerar jag de grejorna som inte behöver bytas.Tror att det är det bästa sättet, så slipper man stå där med bara en ny kamrem om resten av prylarna är slut också. Man vill ju få ihop bilen på en gång.

          Att lära utan att göra är som att älska utan att röra.:)

          #55057
          moken
          Deltagare

            Ha lite svetstänger eller bromsslangtänger till hjälp så kommer det nog gå lättare än det gjorde för mej, från början var vi tre som inte lyckades få på remmen rätt på alla kammar, tillslut var det bara jag… Men det gick tillslut.
            När jag sen bytte spännaren låste jag fast kamremmen i två av kamdreven med svetstänger så det inte skulle rappa över, tror dessa kan hjälpa mycket vid montering av remmen:)
            Om du försöker få på den först på övre kammen på passagerar sida, sen dom två på förarsidan, sätter svetstängerna så de inte kan rappa samtidigt som du låser remmen på veven med den plåtböj som sitter över drevet där och sen sätter på remmen på nedre kammen på passagerarsidan,men skjuter bara in den lite. Sen trixar du på den på löprullen där i efterhand, lättare så…
            Sen är det bara försöka få in den så långt som den ska, lossa svetstänger, låsningen på veven och försiktigt dra runt maskin några varv för hand och kolla så alla markeringar verkligen stämmer… Jag fick ena kammen ett kugg fel såg jag efter att jag gjorde detta, så det var bara riva igen och börja om:)

            Lycka till nu!

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.