› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Perrin Turbo Inlet Hose
- Detta ämne har 18 svar, 923 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 5 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
28 mars, 2005 kl. 13:11 #2841
p_ilis
DeltagareNågon som har testat denna (Perrin Turbo Inlet Hose)?
http://www.ravspec.com/files/KsxpRESFID43RES02.jpg
http://www.ravspec.com/pdetails.asp?itemID=4696Den ska visst sitta mellan luftbox och turbo. Någon skillnad i ljud eller prestanda?
Ni som inte testat den, vad tror ni om den?
/Peter
Edit:
Jämförelse mellan orginal och denna:
http://www.ravspec.com/files/ksxpresfid43res04.jpg29 mars, 2005 kl. 06:29 #55067pannan
DeltagareSamco har en i sitt sortiment också. Om den gör någon skillnad vet jag inte däremot bra mycket snyggare och hållbarare.
Dock är den ett hel%¤&¤%# att montera. Var med när de monterade en Samco på Jons svarta STI 05.
Mvh
J29 mars, 2005 kl. 06:49 #55060SecretAgentMan
DeltagareSkillnaden är marginell, och mera hållbar tvivlar jag på med.
Bygg något riktigt istället (få till kröken in under insuget t.ex…men det innefattar flytt av servopryttlar)./J – har provat, och ångrar bytet en smula.
29 mars, 2005 kl. 06:52 #55068pannan
Deltagare>Skillnaden är marginell, och mera hållbar tvivlar jag på
>med.
>Bygg något riktigt istället (få till kröken in under insuget
>t.ex…men det innefattar flytt av servopryttlar).
>
>/J – har provat, och ångrar bytet en smula.Mera hållbar är den garanterat då man jämför original jämte t ex Samcon i byggkvalitet. Lär tåla en hel del mer påfrestningar då original bara är plast och denna är förstärkt med stålringar. Men om det är värt ca 3000 kr som de kostar i inköp är nog upp till köparen att bestämma..
Men om det blir skillnad vet du nog bättre.
P gör en sökning på http://www.scoobynet.co.uk och se om du hittar något nyttigt där. Är en hel del fler där som kör med bl a Perrin och Samco slangarna.
mvh
J29 mars, 2005 kl. 07:05 #55061SecretAgentMan
DeltagareOriginal är bra gediget byggd, den lär tåla det mesta man utsätter den för, så byta av den anledningen är helt fel..
/J
29 mars, 2005 kl. 07:17 #55066jraberg
DeltagareFick en helt suverän ide..
Jag köper din gamla orginalare:) så kan du köpa en ny sån där ”värsting”
😀 Behöver en ny sån..(eller?) visst var det en sån jag behövde JerCCa?-JR
29 mars, 2005 kl. 08:13 #55073p_ilis
DeltagareGrejjen är att den redan är beställd. 🙁 Kommer nån gång i veckan. Vet inte om jag ska sälja den vidare eller montera den.. Pratade med JRM och de trodde inte att det skulle göra någon skillnad på en moderat trimmad motor men däremot på en mer uppskrämd sådan. Hmm..
29 mars, 2005 kl. 08:41 #55062SecretAgentMan
DeltagareProblemet med hela konstruktionen ligger inte i diametrar och materialval – det är kröken vid servopumpen som är problemet. 🙂
Med andra ord, även om det är lite större diameter så har man fortfarande grundproblemet kvar – vilket endast löses om man tar tag i problemet på riktigt.Folk har åkt med bra med ork (400 hk) och standardslangen, skall man över det är det lika bra att vrida på hela paketet (SBP lär i alla fall se att turbon svällt ;)).
Att få bort originalröret helt innebär att man får lossa på hela insuget…men gör det och kräng den till Råberg här. 😀
/J
29 mars, 2005 kl. 09:16 #55074p_ilis
Deltagare>Problemet med hela konstruktionen ligger inte i diametrar och
>materialval – det är kröken vid servopumpen som är problemet.
>:)
>Med andra ord, även om det är lite större diameter så har man
>fortfarande grundproblemet kvar – vilket endast löses om man
>tar tag i problemet på riktigt.
>
>Folk har åkt med bra med ork (400 hk) och standardslangen,
>skall man över det är det lika bra att vrida på hela paketet
>(SBP lär i alla fall se att turbon svällt ;)).
>
>Att få bort originalröret helt innebär att man får lossa på
>hela insuget…men gör det och kräng den till Råberg här. 😀
>
>/JOk, sådana modifieringar blir nog inte av på ett tag.. 😉
På prylens infosida står följande:By simply shifting auxiliary vacuum fittings forward we have literally cut hours off of the typical installation time. In most cases the entire top half of the motor has to be removed for installation. For even the experienced mechanic this tedious task can take more the three hours. Perrin inlet pipe can be installed without removing the intake plenum, which will cut the installation time to less than one hour.
Enligt detta ska det alltså inte vara så jobbigt men man kanske måste lossa insuget ändå..
Ledsen Råberg, men jag spar alla orginaldelar.. 🙂
/Peter
29 mars, 2005 kl. 09:19 #55063SecretAgentMan
DeltagareNu är monteringen inte problemet, det är att få bort originalröret utan att kapa av anslutningarna på det. 🙂
/J
29 mars, 2005 kl. 10:12 #55075p_ilis
Deltagare>Nu är monteringen inte problemet, det är att få bort
>originalröret utan att kapa av anslutningarna på det. 🙂
>
>/JAha! 🙂
Men om jag får bort det och dit de andra så lär det varken göra till eller från (förutom utseende). Rätt uppfattat?
/Peter
29 mars, 2005 kl. 11:01 #55064SecretAgentMan
DeltagareNågot åt det hållet – ja. 🙂
/J
29 mars, 2005 kl. 13:04 #55069pannan
DeltagareLättast är om du lyfter bort IC:n och en del av slangarna men man behöver inte lyfta insuget, gick att dra loss den och dra den igenom under. Det omöjliga behöver inte vara omöjligt ibland.
mvh
J29 mars, 2005 kl. 16:26 #55065SecretAgentMan
DeltagareJag måste fått ett måndagsex, för både inloppet från PCV:n, och den för topparnas ventilation omöjliggjorde att man fick loss den utan att lyfta insuget – sågen fick komma fram till slut. 😀
Så det går alltså att byta utan att sabotera något?
/J
29 mars, 2005 kl. 16:44 #55070pannan
DeltagareP åk ut till Micke på Speedworks så kan han visa exakt hur det gick till väga. Insuget behövdes inte lyftas den. Jag stod också och grubblade ett tag på om man var tvungen att göra det men det gick till slut.
Det ser ríktigt snyggt ut med Samco eller Perrin slangar istället för original. Kostar att ligga på topp 🙂
Fast P du har ju lovat dig själv att inte lägga ner några pengar på bilen hahahahaha det gick åt helsike eller? 😀
mvh
J -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.